Volvo V60
D3 Summum

Pawel Piotrowski - 12 januari 2011

New kid in town

Voor eenieder die uitgekeken is geraakt op zijn zoveelste D-segment stationwagon van Audi, BMW of Mercedes heeft Volvo sinds kort iets nieuws in petto. Met de nieuwe V60 positioneert Volvo zich tussen de grote jongens in en hoopt het niet alleen de Astrids en Björns van deze wereld te verleiden. Daar moet onder andere een meer aansprekend design en een waslijst van veiligheidsfeatures voor zorgen. Kan deze platgeslagen XC60 de strijd met doorgewinterde lifestyle stationwagons aan?

Herkenbaar

Qua maatvoering valt de V60 precies tussen de grotere V70 en kleinere V50 in en daarmee vult het nieuwe model eindelijk het gat in het D-segment op. De V60 is officieel geen opvolger van de V50 en deze laatstgenoemde stationwagon zal nog een tijdlang leverbaar blijven. Een verstandige keuze, aangezien voor dit oudere model met de komst van de grotere en duurdere V60 een klantenkring zal blijven voortbestaan. Wel ligt het in het verschiet dat een groot deel merktrouwe klanten de opstap naar de grotere V60 zal maken. Volvo aast met de nieuwe V60 echter vooral op de kopersgroep die in de zoektocht naar een lifestyle stationwagon het Zweedse merk nog te vaak links laat liggen. Deze mensen zijn simpelweg niet op zoek naar een hoekige tank met de allure van een woonboerderij. Met de nieuwe V60 nemen de Zweden afscheid van dit clichévolle imago en toont Volvo dat een fraai ontwerp prima bij de deugdelijke waarden van het ingetogen merk past. De aflopende raamlijn en dito achterklep verlenen de V60 een sportieve inslag die zo kenmerkend is voor lifestyle stationwagons in het D-segment. Mede door de brede schouderlijn en verticale achterlichten is de V60 wel direct als Volvo herkenbaar.

Eersteklas

Bij de ambitie om tot de top van het D-segment te horen hoort een hoogwaardig interieur met mooie materialen en een perfecte afwerking. Dat is geen sinecure en een auto kan erdoor gemaakt of gekraakt worden. Het luxe Summum interieur laat zien dat Volvo hierin voorbeeldig moeite heeft gestoken en op een paar pijnplekken na niet onder doet voor de concurrentie. Overal in het interieur zijn authentieke materialen gebruikt en dat betekent dat alles wat blinkt daadwerkelijk van metaal is en dus ook zo aanvoelt. Dit is geen goedkope productiewijze en je kan het Volvo bijna niet kwalijk nemen dat ze op minder zichtbare plekken wel kostenbesparend te werk zijn gegaan. Storend is eerder de omslachtige bediening van het media center waarin ook het RTI navigatiesysteem is ondergebracht. Volvo heeft geen handige centrale controller en met de komst van de S60/V60 is de intuïtieve joystick op de achterzijde van het stuur verdwenen. Aan de nieuwe user interface zullen veel trouwe klanten moeten wennen en ook de krappere binnenmaten van de V60 zullen menigeen verbazen. Voorin is op de ruim bemeten stoelen geen reden tot beklag en ook de bagageruimte is met 430 liter allerminst bescheiden. Wel ontbreken er broodnodige centimeters op de achterbank en met name de beenruimte houdt voor langere personen niet over. Typisch lifestyle...

Incidentbestrijding

Typisch Volvo zijn daarentegen de diverse actieve en passieve veiligheidssystemen en standaard is de V60 onder andere voorzien met het City Safety-systeem. Een laser ter hoogte van de binnenspiegel scant tot zo'n 30km/h de afstand tot voorliggers en andere objecten af en berekent vijftig keer per seconde hoe hard er eventueel geremd moet worden om een botsing te voorkomen. Bij een dreigende kop-staartbotsing of aanrijding met een voetganger neemt het systeem het van de bestuurder over en brengt het de V60 met een noodstop tot stilstand. Als aanvulling hierop is de Driver Support Line leverbaar met onder andere adaptieve cruisecontrole, lane departure warning en BLIS. Camera's rondom de auto vergroten de actieve veiligheid nog meer en diverse waarschuwingstonen houden de bestuurder alert. De systemen zijn zodanig afgesteld dat reeds bij het naderen van een witte streep de alarmbellen gaan rinkelen. Tijdens een lange rit werkt dit op den duur averechts doordat je als bestuurder geneigd bent de systemen uit te zetten in ruil voor rust en stilte in het interieur. Een meer verfijnde afstemming zou dit ongewenste gedrag kunnen voorkomen.

Vooral comfortabel

Dit zou ook passend zijn bij het comfortabele karakter waarmee de V60 welhaast tot een ideale reisauto evolueert. Net als bij de V70 en V50 is de afstemming van het onderstel vooral op comfort gericht en dat merk je aan de zachte vering. Het volgens de televisiecommercial 'brutale' karakter is vooral terug te vinden in een hardere demping en directer stuurgevoel ten opzichte van andere Volvo's en dat maakt de V60 een tandje scherper en communicatiever. Verwacht echter geen dynamiek à la BMW 3 serie Touring of andere goed sturende achterwielaandrijver. De voorwielaandrijving van de V60 is in combinatie met een berg koppel inherent aan storende aandrijfreacties in het stuur en dat maakt het goed gebalanceerde onderstel niet zomaar ongedaan. Desondanks laat de Volvo zich keurig door bochten smijten zonder direct ondersturend naar de buitenzijde van de bocht te glijden. Voorlopige instapper op dieselgebied is de V60 D3 met een nieuw ontwikkelde tweeliter vijfcilinderdiesel onder de kap. Zijn 163pk en 400Nm maken behoorlijk indruk op papier en ook op de weg voel je een enorm koppel vanaf 1.500tpm explosief vrijkomen. Tot 2.500tpm presteert het vijfcilinder blok op z'n best en daarboven neemt de krachtontwikkeling snel degressief af. De nieuw ontwikkelde zestraps Geartronic transmissie lijkt vermogen en koppel in de aandrijflijn te absorberen en zodoende vallen de werkelijke prestaties een beetje tegen. Met een beetje geluk zit je binnen 11 tellen op de honderd en mag je blij zijn wanneer de snelheidsmeter na een flinke aanloop eindelijk 200km/h aanwijst. Ook het gemiddelde verbruik van 6,1 liter kunnen wij niet waarmaken en zodoende blijft de conclusie over dat Volvo zich eigenlijk diep moet gaan schamen. Zelfs een tokkelende C200 CDI is sneller en zuiniger dan deze roffelende vijfcilinderdiesel.

Het betere alternatief

Het is Volvo met de V60 gelukt om een hoogwaardige lifestyle stationwagon op de markt te zetten. Op diverse vlakken kan de V60 de concurrentie met Audi, BMW en Mercedes aan en op veiligheidsgebied weet Volvo deze merken zelfs deels te overtreffen. Toch is de V60 een echte Volvo en dat blijkt vooral uit het comfortabele karakter en de minder geraffineerde aandrijflijn. Zeker in combinatie met de Geartronic automaat kan de D3 vijfcilinderdiesel zijn prestaties niet helemaal waarmaken. Dat neemt niet weg dat de V60 in zekere zin een zeer fijne auto met een sportieve inslag is en zich zodoende voldoende weet te onderscheiden van de slechts marginaal duurdere V70. Wie niet perse de ruimte van de V70 nodig heeft is met de V60 beter af.


Fotografie: Luuk van Kaathoven

  • Goed gebalanceerd onderstel
  • Hoogwaardig interieur
  • Veiligheidsuitrusting
  • Weinig ruimte op de achterbank
  • Geartronic slokt vermogen op
  • Hoog verbruik