Hoewel de autoverkopen in Europa behoorlijk teruglopen, is er één merk dat een enorme verkoopstijging meemaakt. Geen Europees merk, maar juist het Koreaanse Kia. Reden van de goede verkopen zijn de nieuwe Picanto en Rio. Ook in het C-segment - waar Volkswagen, Opel en Ford nu de dienst uitmaken - willen de Aziaten meer potten breken dan met hun huidige troef in dat segment. Dat model is de cee'd, die wel meer Europees aandoet dan zijn voorgangers, maar nog niet kan wedijveren met de gevestigde orde. Daarom introduceert Kia nu de geheel nieuwe cee'd, waarmee wij rondom het Spaanse Marbella de eerste kilometers reden. Of de hatchback nu wel partij kan bieden aan de Duitse concurrentie, moet blijken uit deze eerste test.
Kia's familiegezicht was voor het eerst te zien op de Sportage. Zowel van voren als van de achterzijde zijn alle nieuwe modellen, waaronder ook de nieuwe cee'd, direct herkenbaar als een Kia van de nieuwe generatie. Die herkenbaarheid komt vooral door de typisch gevormde grille en de lijnvoering die vanuit deze grille over de motorkap loopt. Daarnaast zijn de auto's voorzien van kloeke achterlichtunits en strakke lijnen over de zijkant. Uiteraard ontbreken deze typische familiekenmerken niet bij de geheel nieuwe cee'd. Hoofdontwerper Peter Schreyer heeft wederom een knap staaltje design afgeleverd bij de middenklasser hatchback die onlangs zijn beperkte lengte toch gestrekt en sportief gelijnd voorkomt. Later dit jaar volgt de Sportswagon en in 2013 een sportiever vormgegeven pro_cee'd.
Zijn vloeiend gevormde lijnen zijn geaccentueerd door verchroomde raamlijsten en een opgaande lijn over de onderzijde van de portieren. Omdat we reden met een riant uitgeruste uitvoering van Kia's nieuwste, maakten mooie 17 inch velgen het plaatje af. Zuinigheid van een auto wordt niet alleen behaald met een zuinige motor, of langere overbrengingen, maar ook door een lage luchtweerstand. Om de luchtweerstand te verlagen zijn verschillende lijnen toegevoegd om de luchtstromen langs de carrosserie zo gunstig mogelijk te laten verlopen. Zo is er een simpel "gootje" achter de achterste zijruit en een spoilerachtige verhoging in de achterlichten gestyleerd, waardoor de Cw-waarde nog net iets lager wordt.
Koreanen staan er niet om bekend inspirerende en kwalitatief hoogwaardige interieurs in elkaar te zetten. Dit veranderde bij de laatste uitvoering van de midi-SUV van het merk, de Sportage. Al was de kwaliteit hiervan nog niet hoogstaand, het design is zeer verrassend. In het binnenste van de nieuwste aanwinst ziet het ontwerp er niet alleen erg goed uit, het materiaalgebruik is inmiddels de Duitse concurrentie - met Volkswagen als maatstaf - dicht genaderd. Al is het geheel een mengelmoes van allerlei mooie materialen, zwart voert wel de boventoon. Chroomrandjes rondom de luchtroosters, de versnellingspook en de instrumenten fleuren het geheel nog enigszins op. Helaas is de rand van de middenconsole afgewerkt met een harde, glimmende rand. Hierdoor kregen wij bij een fijne rijpositie na een tijdje een onprettig gevoel in de rechterknie.
Qua luxevoorzieningen zit het wel snor, ook in de basisuitvoering. Elektrische raambediening, een radio met cd-speler met tevens een usb/aux-aansluiting, zes airbags en allerlei veiligheidssystemen zijn standaard op de cee'd. Zoals gezegd kregen wij de topversie mee, met alle beschikbare pakketten die de aanschafprijs met ruim achtduizend euro verhogen. Deze uitvoering is voorzien van alles wat je hartje maar begeert. Je mist in deze versie niks: climate control, parkeersensoren rondom, een parkeercamera achter, stoelverwarming vóór, xenon verlichting, lederen bekleding, een navigatiesysteem met een 7-inch beeldscherm en nog veel meer comfort- en veiligheidsverhogende zaken zijn aanwezig. Al deze zaken zijn enkel prettig voor het comfort in de auto als de zitruimte dit ook toelaat. Zowel voorin als achterin is voldoende ruimte voor je ledematen en het hoofd. Qua bagageruimte loopt de cee'd niet voorop, maar er is voldoende plek voor een flinke partij boodschappen of bagage voor een vakantie.
Naast genoeg ruimte en comfortverhogende zaken is de onderstelafstemming cruciaal voor een comfortabel rijdende automobiel. Met zijn 128 paardenkrachten is de viercilinder 1.6 liter dieselmotor ruim voldoende bemeten om de middenklasse auto snel en soepel door het Spaanse landschap te sturen. Bij accelereren is duidelijk te horen dat een dieselmotor in het vooronder ligt, maar bij constante snelheden op zowel binnen- als snelwegen hoor je enkel wind- en bandengeruis. Het is goed te merken wanneer de turbo de motor assisteert om het vermogen te leveren. Een wat breder toerental waarbij de turbo voldoende mee blaast zou een wat soepelere vermogensopbouw opleveren.
Hoewel het opgegeven verbruik van 3.7 liter per 100 kilometer voor een C-segmenter zeker indrukwekkend is, komt de cee'd niet in aanmerking voor 14% bijtelling voor zakelijke rijders. Wel is er ook na 1 juli dit jaar 20% bijtelling voor de handgeschakelde versie van deze diesel. Waar de motor nog wat te wensen over laat, is het weggedrag en de besturing van bovengemiddelde kwaliteit. Dankzij "Flex steer" - het systeem waarbij drie verschillende sterktes van de stuurbekrachtiging kunnen worden ingesteld - is voor iedere bestuurder het perfecte stuurgedrag te bepalen. Hou je van een directe bediening met veel gevoel in het stuurwiel, dan kies je voor "sport", heb je liever een lichtere besturing dan zijn "normaal" en "comfort" de juiste keuzes. Al verschillen deze standen in stuurgedrag, het weggedrag is in al deze instellingen strak zonder ooit oncomfortabel te worden of deinerig te zijn.
We vroegen ons af of de nieuwste uitvoering van de Kia cee'd nu wel de concurrentie aankan met de gevestigde orde. Waar zijn voorganger als grootste voordeel ten opzichte van deze concurrenten zijn lage prijs had, heeft deze nieuwe cee'd nog steeds een concurrerende prijs maar ook zeker andere kwaliteiten. Het weg- en stuurgedrag, de binnenruimte, de uitrusting en het interieur- en exterieurdesign zijn zeker net zo goed als veel van zijn concurrenten. Zijn lage prijs heeft hij nog steeds mee en geeft hem een unieke positie in het belangrijke segment. Het is spijtig dat er geen 14% bijtellingsvariant is, waardoor de zakelijke markt extra had kunnen profiteren. Toch is dit geen reden om de Kia cee'd te laten staan. Voor een relatief gering bedrag heb je een ruime, strak rijdende en prima uitgeruste auto, waarmee je prima voor de dag komt. Voor de particuliere koper is de zeven jaar garantie een fijne geruststelling voor de kwaliteit van deze nieuwe Koreaan.