Oef. Op onze redactie sloeg de derde generatie van de Skoda Superb als een bom in. Aan zoveel pracht en praal afkomstig uit Mladá Boleslav waren we nog niet gewend. Eén ding is meteen duidelijk; de Tsjechen hebben van de nieuwe Superb geen half werk gemaakt. De als nuchter en betaalbaar bekendstaande mastodont heeft zijn gewatteerde winterjas voor een sportief-elegant colbert ingeruild en een herkenbare karakterkop gekregen. Het doet welhaast ongegeneerd aan. Want dat de Skoda over meer lef dan zijn Duitse evenknie beschikt, kan niemand ontkennen. Maar is het ook de betere auto?
Wij zijn niet de enigen die aan zoveel pracht en praal uit Tsjechië nog moeten wennen. Tijdens de testweek oogsten wij met de nieuwe Superb veel nieuwsgierige blikken. Allemaal lijken ze hetzelfde te willen zeggen; 'is dát een Skoda?' En bijna iedereen die we spreken vindt het een mooie auto. Nu ligt dat ook voor een deel aan de uitvoering waarmee wij onderweg zijn. De goed aangeklede Style Businessline ziet er met zijn chromen raamomlijsting, donkere Bi-Xenon koplampen en indrukwekkende 19 inch Phoenix velgen à 800 euro statig uit. En getooid in Business Grey metallic wordt de fraaie belijning van het koetswerk mooi geaccentueerd.
Maar ook in de basis oogt de Superb slanker en gespierder. De Skoda is zowel langer als breder geworden en de wielbasis is eveneens gegroeid. Daardoor ligt de auto rustiger op het netvlies. Het koetswerk is onmiskenbaar sterker geboetseerd, met een scherpe horizontale vouw over de flank en fors uitgeklopte wielkasten. Een goed gelijnde auto, maar niet uniek. Denk alles boven de horizontale lijn weg en je ziet opeens veel herkenbare trekjes van BMW. Is dat erg? Nee, maar het is wel duidelijk waar Skoda de inspiratie voor de slanke look vandaan heeft gehaald. Deze slankheid wordt enkel door het hoge achterwerk verstoord. De nieuwe Superb koestert de nuchtere gedachtegang van de voorganger in een zichtbaar fors bagagecompartiment. Hier volgt vorm nog functie.
Ook het interieur oogt slanker. Het dashboard heeft veel scherpe lijnen gekregen en lijkt welhaast met behulp van een geodriehoek te zijn getekend. De middenconsole staat niet langer fier rechtop, maar buigt zich naar de inzittenden toe. Mede daardoor zijn alle bedieningsorganen makkelijk bereikbaar. Een fantastische aanwinst is het hightech Columbus infotainmentsysteem met haarscherp 8 inch aanraakscherm. Het herbergt alle functies die op dit moment mogelijk zijn, waaronder een WiFi hotspot, DAB+ radio, Apple Carplay en Android Auto. Daarmee is het mogelijk om een gekoppelde telefoon via het ingebouwde systeem te bedienen. Het systeem werkt daarnaast pijlsnel en zit eenvoudig in elkaar. Een mooie aanvulling daarop vormt het Canton audiosysteem dat met 12 luidsprekers en 610 watt de geluidsbeleving naar een hoger niveau tilt. De zelfbenoemde premiummerken leveren geen betere kwaliteit.
Maar dat is lang niet alles wat de nieuwe Superb te bieden heeft. Met de derde generatie mikt Skoda duidelijk op een veeleisender koperspubliek dat met enkel een ruim interieur niet tevredengesteld is. De Style Businessline beschikt over een airco met drie klimaatzones, elektrisch verstelbare stoelen met memory, een verwarmbare achterbank en de comfortverhogende KESSY sleutelherkenning. Daarnaast was onze testauto met het LED interieurpakket à 160 euro uitgerust, dat onder andere fraaie sfeerverlichting behelst. Tot voor kort zag je dat soort fratsen hooguit in een Audi A8 of Mercedes-Benz S-Klasse. Qua ruimteaanbod doet de Superb niet onder voor deze toplimousines, met name de been- en hoofdruimte op de achterbank is ongekend indrukwekkend in deze klasse. Alleen de nieuwe Volkswagen Passat biedt eenzelfde beleving. De hoofdprijs voor het grootste bagagecompartiment gaat wel naar de Skoda. Met 625 liter overtreft de Superb ruimschoots de Passat.
Na het instappen en dichtslaan van de solide deur voel je je gelijk thuis in de ruime Skoda. De stoelen zijn groter, beter geprofileerd en bieden meer ondersteuning dan voorheen. Ook langere medemensen kunnen een aangename zitpositie vinden. Alles zit op de plek waar je het verwacht en het overzicht van de carrosserie is prima. Slechts naar achteren is het zicht beperkt, maar dat wordt met een achteruitrijcamera opgelost. De bouwkwaliteit en afwerking van het interieur zijn op het bekende Volkswagen Groep niveau. De Superb laat een solide, degelijke en nuchtere indruk achter. Het heeft wellicht niet de flamboyante ambiance van een Fransoos, maar de Duitse - of in dit geval Tsjechische - Gründlichtkeit heeft ook zijn charme.
Op motorengebied heeft de Superb daarentegen ietwat van zijn charme ingeboet. De overheerlijke smeuïge 3.6 V6 FSI 4x4 is niet meer. In plaats daarvan biedt Skoda op benzinegebied alleen nog geblazen viercilinders aan, met vermogens variërend van 125pk tot 280pk. Dieselaars hebben de keuze uit 120, 150 en 190pk. De sterkste varianten zijn ook met vierwielaandrijving leverbaar. Een automatische transmissie in de vorm van een zes- of zeventraps DSG is op bijna alle uitvoeringen mogelijk. Wij reden echter met de meer gangbare 1.4 TSI Greentech ACT met 150pk, 250Nm, cilinderuitschakeling en manuele zesbak. In de praktijk bleek deze combinatie volledig toereikend voor de 1.325kg wegende Superb, maar een luxe rijgevoel wilde desondanks niet ontstaan. Wie dat wenst kan beter voor een blok met grotere krachtreserves kiezen.
Voor de rationele koper volstaat de 1.4 TSI niettemin. Het motorblok wordt in het gehele Volkswagenconcern breed toegepast. Ook Audi monteert het in de A1 en A3. De TSI kenmerkt zich met een onopvallende en stille loopcultuur, goede trekkracht bij lage toerentallen en een subtiel inkomend piekvermogen. Het elektronische gaspedaal verbloemt enigszins de smalle powerband van het kleine blokje. In eerste instantie lijkt er aardig punch in te zitten, maar bij het vloeren van het pedaal gebeurt er weinig. Bij inhaalmanoeuvres kun je door deze dwaling lelijk worden verrast. Maar verder staat het blokje ook bij onze Oosterburen zijn mannetje. Kruissnelheden van 150 á 160km/h op de Autobahn zijn geen probleem voor de 1.4 TSI. Bij een meer gemoedelijker tempo schakelt het motormanagement voel- en hoorbaar twee cilinders 'uit' en kun je met gemak een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14 behalen. Daarmee is de 1.4 TSI Greentech ACT een prima compromis tussen rijplezier en duurzaamheid.
Ten opzichte van de voorganger heeft Skoda grote vooruitgang op het gebied van onderstelafstemming geboekt. De nieuwe Superb staat op hetzelfde modulaire MQB-platform als de Volkswagen Passat en beschikt optioneel eveneens over Dynamic Chassis Control (á 950 euro) met verschillende rijmodi. De Superb rolt nu veel comfortabeler en slokt oneffenheden beter op. In de comfortmodus worden demping en besturing zelfs een tikkeltje week. De Skoda deint dan lichtjes en voelt bijna als een grote Mercedes-Benz aan. Dat rijdt heerlijk ontspannend, maar de ambitieuze bestuurder zal de normaal- of sportmodus prefereren. Zowel demping als besturing voelen dan wat straffer, zonder dat het onderstel aan comfort inboet. Wel heb je het idee meer 'in control' over de auto te zijn. Qua rijeigenschappen verder niets dan lof. De Superb helt gering over, is nauwelijks uit balans te brengen en geeft een enorm vertrouwenwekkend gevoel. Zoals het hoort.
Het nieuwe topmodel uit Mladá Boleslav heeft ons niet alleen met verleidelijke looks weten te verrassen. Ook de persoonlijkheid staat ons aan, voor zover je bij een auto daarover kunt spreken. De ingetogen en charmante Skoda Superb is sexy geworden, zonder daarbij de sympathieke nuchterheid naar de achtergrond te verdringen. Het is nog steeds een ruime en goed uitgeruste value for money auto. Maar de Superb biedt nu méér. Het moderne interieur zal ook veeleisend publiek aanspreken en de rijeigenschappen doen niet onder voor merken met een duurder imago. Daarbij is de Skoda nog steeds de voordeligere keus uit het grote modellenaanbod van het Volkswagenconcern. Er bestaat in feite slechts één reden om 'm te laten staan: het merklogo op de sleutelhanger. Wie daar echter niets om geeft, zal met de Skoda Superb veel plezierige kilometers maken.