Als er één type auto kan rekenen op een vaste schare fans, dan is het wel de hot hatch. Het hoge vermogen in combinatie met een laag gewicht - wat vaak zorgt voor een lage premie voor de autoverzekering - en de uitgeklopte verpakking van een doorsnee personenauto is vaak een goed recept voor een zeer sportieve wagen. Zo bewees ook Opel met de Corsa OPC, beroemd om zijn stuurgedrag. Met de introductie van de nieuwe Opel Corsa was het wachten geblazen op de explosieve variant. Net als de gewone Corsa is ook de OPC een doorontwikkeling van het vorige type en heeft de techniek van de Nürburgring Edition model gestaan. De 1.6 motor met turbo is weer van de partij en mobiliseert nu 207 paardenkrachten. Andere automerken hebben niet stilgezeten en wij zochten uit of de Corsa OPC zich kon meten met de krachtigste B-segmenters van de concurrentie.
Direct bij het ophalen is al duidelijk dat het uiterlijk weinig aan de verbeelding overlaat. De liefhebbers herkennen de auto direct en dit resulteert in een groot aantal opgestoken duimen onderweg. Toch is de Corsa OPC behoorlijk bescheiden ontworpen, want ondanks dat de bumpers uitgeklopt zijn, er een subtiele dakspoiler is aangebracht en de wielkastvullende 18'' wielen behoorlijk uitgesproken zijn, staat er geen overdreven auto. Alles is binnen proportie aangebracht en het Azure Blue maakt de auto opvallend, maar niet schreeuwerig. Dat was bij de vorige generatie wel anders, zeker bij de Nürburgring Edition was het nog sneller duidelijk dat het geen gewone Corsa betrof.
De Corsa moet het ook wel een beetje hebben van uiterlijk vertoon. Zo zijn de luchtinlaten in de voorbumper en onder de motorkap voor de sier en dus dicht. Het neusje is lekker agressief, door de zwarte grille en de boos kijkende koplampen. Aan de achterzijde nog meer schone schijn, want de uitlaten zijn voorzien van opvallende sierstukken en de diffusor is nep. Dat nemen we voor lief, want het geheel is zeker geslaagd. De OPC-velgen zijn echt plaatjes om te zien en de auto is precies laag genoeg om zich te onderscheiden van zijn minder potente familieleden.
In het interieur zijn het te voorstoelen die de aandacht opeisen. De Recarostoelen zijn kunstwerkjes op zich en omsluiten de bestuurder en bijrijder helemaal. Het is verder zoeken met een vergrootglas naar onderscheidende kenmerken ten opzichte van een gewone Corsa. Op de pookknop is een OPC logo aangebracht, maar iets zegt ons dat dit binnenkort op elke Corsa te schroeven is. Geen reepjes alcantara of leer op het dashboard en er wordt niet met startbuttons of een Sport-modus gestrooid. Jammer, want hierdoor heb je binnenin niet helemaal het idee in het absolute topmodel van de Corsa-reeks te rijden.
Het dikke stuur ligt erg lekker in de hand en is optimaal te verstellen, enige nadeel is dat er wel erg veel knopjes op geplaatst zijn. Deze zijn ook nog eens erg klein, waardoor je nog wel eens verkeerd klikt. De materialen zijn mooi, hoewel de spiegelende pianolak behoorlijk smaak gebonden is. Bestel je het OPC+ pakket, dan is de Corsa voorzien van verschillende veiligheidssystemen en een achteruitrijcamera. Een aanrader, want de driedeurs is nog behoorlijk onoverzichtelijk. De ruimte is vergelijkbaar met die van de gewone Corsa, alleen nemen de Recaro's meer ruimte in, waardoor de achterbank niet geschikt is voor al te lange volwassenen en de achterbank bereiken een hele onderneming wordt.
De Corsa OPC koop je niet om hoe het interieur eruit ziet, of hoeveel binnenruimte hij biedt. Je koopt hem omdat hij bekend staat om zijn voortreffelijke rijgedrag. Wij rijden de OPC voorzien van het Performance Pakket. Dit 1.995 euro kostende pakket voegt Brembo-remschijven en een mechanisch sperdifferentieel toe. De Corsa is nog steeds voorzien van de 1.6 turbomotor met intercooler, maar er zijn wel wat wijzigingen ten opzichte van het vorige model te melden. Zo wordt het vermogen wat geleidelijker afgegeven, waardoor je niet veel last hebt van een turbo lag. Aan de andere kant is er dan ook iets minder sensatie, doordat de plotselinge duw van wanneer de turbo bijspringt, uitblijft.
De OPC is zeker vlot, hoewel hij het vermogen op de voorwielen niet altijd goed kwijt kan. Tank ook altijd benzine met een octaangehalte van meer dan 100, want daar is de motor op berekend en zo kun je over alle pk's beschikken. Heel ver doortrekken is een feestje, want de viercilinder maakt een heerlijk geluid en de zesbak schakelt voldoende precies, daar waar de oude bak nog wel eens hakerig schakelde. Toch schakelt de Fiesta ST net wat venijniger, waar in de Corsa de bak soms iets te afstandelijk aanvoelt.
In bochten is de Corsa OPC echter heer en meester. Je kunt enorm hard en precies een bocht doorknallen, zonder dat de auto een kik geeft. Zelfs met de tractiecontrole uit moet je het erg bont maken voordat de auto uitbreekt. En ook dan heb je nooit het gevoel dat je de controle verliest, want de auto is erg vergevingsgezind. Zeker met het mechanische sperdifferentieel kom je erg strak een bocht door en voel je de auto na de bocht weer rechttrekken. Je hoeft dus geen ervaren coureur te zijn om een hoop lol met de OPC te beleven.
De auto is ook echt bedoeld om lol te maken, want voor het comfort hoef je de Corsa niet te kopen. De demping is spijkerhard, waardoor je op een lange snelwegrit enigszins vermoeid uitstapt. Met zijn energielabel G belooft de Corsa OPC al niet veel goeds (ook niet voor de prijs, maar dat komt straks) en in de praktijk blijkt al dat de auto wel van een slokje benzine houdt. Gemiddeld halen we de 1 op 10 niet, terwijl 1 op 13 de fabrieksopgave is, maar de eigenaar van een Corsa OPC zal zich daar bij neerleggen, want het rijgedrag is elke druppel ongelood waard.
Hiermee komen we bij het grootste pijnpunt van de Corsa OPC: zijn prijs. De auto heeft een vanafprijs van 32.995 euro, een Golf GTI is slechts 1.400 euro duurder. Je krijgt wel een behoorlijk complete auto, want de LED-koplampen, sportstoelen, alarm en het infotainmentsysteem zijn standaard aanwezig. De leren bekleding van de sportstoelen, het Performance Pakket en het OPC+ pakket brengen de prijs samen met wat kleinere opties naar een duizelingwekkende 39.270 euro. Ruim een vierde daarvan is belasting door de hoge CO2-uitstoot, maar dat neemt niet weg dat de directe concurrentie een stuk vriendelijker geprijsd is.
Het is een echte liefhebbersauto, maar de vraag is hoeveel liefhebbers deze auto nieuw kunnen betalen.
Qua bochtengedrag is de auto onovertroffen binnen zijn segment. Het Performance Pakket is een absolute must, dus minstens 35.000 euro ben je wel kwijt. Of dat het waard is, is een persoonlijke afweging. Vast staat wel dat concurrenten met de 208 GTi, Clio RS en de Fiesta ST ook een boel rijplezier leveren voor een lagere prijs.