We waren 'm alweer bijna vergeten. Waarschijnlijk net als u. Maar aan het begin van dit jaar stond 'ie weer zomaar op de beursvloer van Genève te glimmen: de Toyota Avensis. Nee, nog steeds geen compleet nieuw model, maar wel fris terug van de schoonheidschirurg. Het was een dure metamorfose. Een nieuwe neus, nieuwe bips, nieuw interieur en nieuwe motoren moeten de lijdzame blues van ondermaatse verkopen een halt toe roepen. Want aan de successen uit de zero's kon het huidige model met geen mogelijkheid aanknopen. Of de gefacelifte Avensis dat wel kan zochten we uit met de Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro.
In de afgelopen jaren zag de markt voor grote Japanse D-segmenters er niet al te rooskleurig uit. De verkopen zijn ten faveure van Europese merken en kleinere modellen schrikbarend ingezakt. Met als absoluut dieptepunt de ooit zo populaire Avensis. Hoe kan dat toch? Toyota was er in ieder geval medeplichtig aan. Een bijtellingsvriendelijke versie is er nooit geweest en het simpele ontwerp oogde tijdens de introductie in 2009 al oudbakken. Dat eerste is er nu wel, namelijk in de vorm van een van BMW afkomstige 1.6 D-4D-F viercilinderdiesel met 112pk, 270Nm en 20% bijtelling. Hetzelfde blok zat tot voor kort ook in diverse BMW producten, zoals de BMW 114d, 116d en MINI Countryman One D. Zát, want BMW is momenteel bezig om alle kleine viercilinderdiesels door efficiëntere driecilinders te vervangen.
Is Toyota aldus met een oud blok afgescheept? Nou, dat valt wel mee. De 1.6 D-4D-F is een prettige machine die prima bij de Avensis past. Bovendien voldoet de kleine diesel aan moderne uitstootnormen en dat betekent dat de Avensis eindelijk met lage bijtelling leverbaar is. Een dikke verbetering dus. Of dat ook voor het nieuwe design geldt, is lastiger te bepalen. Natuurlijk, de auto oogt door de scherpere belijning een stuk frisser. Vooral de achterzijde ziet er met dank aan de nieuw ontworpen achterlichtunits een stuk stoerder uit dan voorheen. Met dichtgeknepen ogen lijkt de Avensis Touring Sports aan de achterkant nu veel op de Mazda6 Sportbreak, wat vast geen toeval is. Aan de voorkant heeft Toyota het nieuwe familiegezicht op de Avensis gezet, dat onder andere ook de gefacelifte Auris siert. Het nieuwe front met full LED koplampen mag er zijn, maar persoonlijk vind ik het vorige smoelwerk karakteristieker. Voor meer stance had de Avensis ook wat lager op zijn pootjes mogen staan.
Netjes, maar saai. Zo bestempelden wij in 2012 het interieur van de huidige Avensis. Het dashboard was geen bron van inspiratie en het zat ook niet hoogwaardig in elkaar. Blijkbaar waren we niet de enige met dat oordeel, Toyota heeft namelijk het volledige interieur vernieuwd. Het nieuwe dash past een stuk beter in dit millennium thuis. Centraal in de middenconsole zit het 8 inch metende aanraakscherm voor het Touch & Go navigatiesysteem. Daarin zijn alle infotainmentvoorzieningen op een handige en logische wijze bijeengebracht. Met de fysieke drukknoppen naast het scherm is het mogelijk om snel en eenvoudig tussen de diverse menu's te schakelen. Voor de klimaatregeling, radio en boordcomputer zijn ook nog een stel losse bedieningsknoppen geplaatst. Mede daardoor hoef je geen whizzkid te zijn om de Toyota te snappen.
Aangenaam zijn ook de goed afleesbare instrumenten, de lekker klinkende audioinstallatie met DAB+ ontvangst en het lage geluidsniveau in het interieur. Vooral dat laatste draagt bij aan een hoogwaardig gevoel. Waar andere Japanse D-segmenters nogal rumoerig zijn, is de Toyota Europees stil. Ook het materiaalgebruik en de afwerking doen Europees aan. Het ruime interieur zit bovengemiddeld goed in elkaar en laat een solide indruk achter. Op detailniveau is nog wel verbeteringspotentieel aanwezig. Voor een aangename zitpositie missen we bijvoorbeeld een traploos verstelbare rugleuning en dieper uitschuifbaar stuurwiel. En hoewel het interieur voldoende ruimte voor een familievakantie biedt en vele praktische details kent, is het jammer dat de bagageruimte in het donker slecht verlicht is en er geen haakjes voor kleine boodschappentasjes aanwezig zijn. Platte spullen kun je weliswaar onder de dubbele bagagevloer kwijt, maar andere prullaria rollen tijdens het rijden ongehinderd door het 543 liter metende bagagecompartiment. Juist dergelijke kleinigheden gaan na verloop van tijd storen.
Het belangrijkste nieuws onder de kap is de eerder aangehaalde 1.6 D-4D-F dieselmotor. Daarboven zit de bekende 2.0 D-4D-F met 143pk en 320Nm, die met een vanafprijs van 37.850 euro voor de rijk uitgeruste 'Lease Pro' in de folder staat. Ten opzichte van de door ons gereden auto bedraagt het prijsverschil slechts 3.000 euro. Voor dat bedrag krijg je een krachtigere motor die het overwegen waard is, ware het niet dat je als zakelijke rijder dan aan een hogere bijtelling vastzit. Voor de particuliere koper blijven de bestaande drie benzineversies, met vermogens uiteenlopend van 132 tot 152pk, in de prijslijsten staan. Instappen en wegrijden kan al voor 27.995 euro en daarmee heeft Toyota momenteel de scherpst geprijsde D-segmenter in huis.
Terug naar de nieuwe diesel. De van BMW afkomstige viercilinder is in het goed geïsoleerde interieur nauwelijks waarneembaar en blijft ook onder deellast keurig op de achtergrond. Met 112pk en 270Nm behoort deze diesel niet tot de krachtpatsers in dit segment, maar voor dagelijks woon-werkverkeer volstaat het prima. Door de gelijkmatige vermogensopbouw, het minimale turbogat en de prettig schakelende zesbak heb je niet direct in de gaten iets tekort te komen. Pas wanneer je hoog in toerental doortrekt, mist de Avensis een beetje power. Even doorhalen op de snelweg duurt dan eigenlijk net iets te lang. Wie vaak afgeladen naar de Alpenlanden op wintersport gaat is waarschijnlijk beter met de grotere 2.0 D-4D-F bediend. Het grootste voordeel van de kleinere dieselmotor is het lagere normverbruik. Met een alledaagse rijstijl ligt het praktijkverbruik rond een uiterst nette 5,6 liter per honderd kilometer.
Los van de zuinige dieselmotor maakt de Avensis vooral met het goed afgestemde onderstel, de fijne besturing en het prettig lage geluidsniveau indruk. Hier scoort de Avensis de meeste punten. De Toyota mag er dan wellicht niet zo spannend uitzien, maar het soevereine rijgedrag overtreft een aantal leuker gelijnde concurrenten met gemak. Het onderstel biedt een fijne mix tussen comfort en sportiviteit. Op lange, rechte snelwegstukken worden oneffenheden door de vering opgezogen en is de Avensis niet van de wijs te brengen door spoorvorming, terwijl op een bochtige plattelandsweg de straffe demping de koets mooi in bedwang houdt en de directe besturing voldoende informatie aan de bestuurder terugkoppelt. Eigenlijk rijdt alleen de Mazda6 nóg strakker, maar daar staat tegenover dat het onderstel van de Avensis meer veercomfort aan de inzittenden biedt. Qua geluidsisolatie hebben de Japanners de Volkswagen Passat als voorbeeld genomen. In het zakelijke interieur blijft het ook op snelwegtempo aangenaam stil. Vooral het wind- en bandengeruis is ten opzichte van de voorganger hoorbaar afgenomen. Prettig, zeker als je op jaarbasis veel kilometers maakt. Veelrijders zullen ook het standaard ingebouwde Toyota Safety Sense pakket waarderen. Dat behelst onder ander Pre-Colision Warning, Lane Departure Alert, Automatic High Beam en Road Sign Assist. Helemaal bij de tijd dus, deze Toyota.
Een bekend gezegde luidt dat iedereen een tweede kans verdient. Dat geldt ook voor de vernieuwde Toyota Avensis. Over het nieuwe uiterlijk zijn de meningen verdeeld, maar over het nieuwe hoogwaardige interieur, de fijne instapdiesel en de prettige onderstelafstemming kunnen we louter positief zijn. Zo had de Avensis altijd al moeten zijn. Op detailniveau laat de Toyota nog een paar steekjes vallen, maar dat zien we graag door de vingers. Alles overziend is de gefacelifte Avensis op een doordachte manier rijp geworden, net als een goede wijn. Wie zonder poespas met een veilige, ruime, compleet uitgeruste en lekker sturende auto veel zuinige kilometer wil afleggen kan niet om dit scherp geprijsde aanbod heen. Het is voor Toyota te hopen dat potentiële klanten nu eindelijk weer de weg naar de showroom weten te vinden, want dat verdient de Avensis zeker.