Een aantal jaren terug waren grote MPV's niet weg te denken uit het straatbeeld. De steeds maar hoger wordende rijtuigenbelasting voor particulieren en de relatief hoge bijtelling voor zakelijke rijders deed het concept behoorlijk de das om. Daar kwamen ook nog eens SUV's bij die, met de mogelijkheid om zeven personen en hun bagage te slikken in combinatie met een stoerdere look, een groot deel van het marktaandeel opsnoepten. Renault gooide het na vele jaren over een andere boeg met de Espace, wat het aantal fullsize MPV's nog meer doet afnemen. Voor degene die een no nonsense auto zoekt met lekker veel ruimte blijft er weinig te kiezen over. Maar er is hoop, want Seat steekt de Alhambra in een nieuw jasje. Qua veiligheidssystemen en infotainment is er veel mogelijk, terwijl het design behoudend blijft. De Alhambra zit nog midden in zijn levenscyclus, dus een verandering à la Espace kan Seat zich niet veroorloven. Maar dat dit geen problemen hoeft op te leveren, ondervinden we na een uitgebreide test.
Bij de eerste kennismaking moet je toch twee keer kijken om de verschillen met de oude Alhambra te ontdekken. Seat geeft zelf aan dat het geen noodzaak zag om het design rigoureus te veranderen, omdat het ontwerp nog steeds gewaardeerd wordt. De achterlichten hebben een nieuwe LED-indeling en evenals de chroomstrip in de koplampen doet dit sterk denken aan de lichtsignatuur van de Ibiza en Leon. De verdere wijzigingen beperken zich tot een nieuwe grille met horizontale lamellen, die voorzien is van het nieuwe logo. Ook is de auto te bestellen met nieuwe velgen, zoals de 17 inch Dynamic velgen die standaard onder de Style Connect uitvoering worden gezet. Nieuwe lakkleuren behoren eveneens tot de mogelijkheden. De testauto is voorzien van de Romance Red lak, die de auto goed staat.
De Alhambra verbloemt niet waarvoor hij bedoeld is, namelijk zoveel mogelijk ruimte bieden. Het busjesimago krijg je er dan standaard bij, maar met de eerder genoemde velgen (optioneel is zelfs 18 inch mogelijk) en een sprankelende lak, staat er een strakke auto.
In het interieur is op dezelfde subtiele wijze een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo is er een nieuw stuurwiel, dat we kennen uit de Leon. Het meest in het oog springt het nieuwe infotainmentsysteem. Een groter scherm is vanaf nu niet langer voorbehouden aan de neef uit Wolfsburg, want net als in de nieuwe Volkswagen Sharan beschikt de Seat over het 6.5 inch systeem. Naast de gebruikelijke functies als navigatie en bluetooth, beschikt Seats' Easy Connect over Full Link. Hiermee kan een gekoppelde smartphone volledig via het scherm bestuurd worden en zijn zaken als SMS en email naar het systeem te kopiëren. Vervolgens worden berichten voorgelezen, waardoor de bestuurder niet snel afgeleid zal worden en zijn aandacht bij het autorijden houdt. Op termijn komt ook gebarenbesturing beschikbaar, zodat het aanraken van het touchscreen minder snel nodig is en de ogen op de weg gericht kunnen blijven. Het systeem werkt erg prettig en reageert een stuk sneller dan het oude infotainmentsysteem.
De interieurruimte is nog steeds voortreffelijk. De Alhambra is standaard voorzien van zeven stoelen, waarvan de bestuurdersstoel eventueel van een massagefunctie kan worden voorzien. Ook aan voldoende aflegvakken en bekerhouders is gedacht. De voorste vijf inzittenden zitten lekker hoog, waardoor er veel beenruimte gecreëerd is. Ook op de achterste twee stoelen kunnen volwassenen redelijk zitten, zij het voor korte tijd. Door uitsparingen in het plafond is ook daar voldoende hoofdruimte beschikbaar. Bij een opgeklapte derde zitrij is er dankzij de diepe bodem nog ruimte voor een aantal koffers of boodschappenkratten. Klap alle zitrijen neer en er is bijna geen enkele personenauto die méér bagageruimte biedt.
Met de facelift zijn ook de motoren onder de loep gehouden. Stuk voor stuk zijn ze zuiniger geworden, hebben ze meer koppel en op de 1.4 TSI na ook meer vermogen. Zo heeft de 2.0 TDI die wij rijden een injectie van 10 pk gekregen, waardoor het totaal op 150 paardenkrachten komt, die bovendien al eerder beschikbaar zijn. De nóg meer potente diesel heeft er 14 pk bij, waardoor die nu 184 pk meet. De diesel rijdt vloeiend en is opvallend stil. Alleen het wegrijden in combinatie met de DSG-bak voelt een beetje afwachtend. Zowel de automaat als de handbak zijn voorzien van zes versnellingen. In het geval van de DSG wordt er bijna onmerkbaar geschakeld bij een gewone rijstijl. Een ontbrekende zevende versnelling is wel een gemis, dit zou de auto op koerssnelheid zuiniger maken. In de heuvels wordt de motor wel in de toeren gejaagd, maar het levert geen hinderlijke bromgeluiden op.
Ook rijden we even in de 1.4 TSI, die zijn werk in nog meer stilte verricht. Van de kleine literinhoud merk je tijdens het rijden nauwelijks iets, evenals van een turbogat. Samen met de 150 pk diesel moet de motor, net als bij het oude type, in 90 procent van de vraag voorzien. Om meer vermogen zit je niet verlegen, maar Seat levert ook de 2.0 TSI met 220 pk uit de Golf GTI in de Alhambra. Met deze motor zal de Seat voor verbaasde gezichten zorgen bij het op groen springen van het verkeerslicht en een bijkomend voordeel is dat de auto, evenals de 150 pk diesel, maar liefst 2200 kg mag trekken. De 184 pk diesel schopt het zelfs tot 2550 kg trekgewicht. Het onderstel is gericht op comfort, maar zeker niet week. Zoals ons bij het pre-faceliftmodel al opviel is de besturing ook niet slecht. Doordat de auto -die toch al niet zo licht was- is voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen, gaat er dik 1.700 kg schoon aan de haak de bocht door. Hoewel het overhellen wordt beperkt, merk je aan alles dat de auto het liever wat rustiger aan doet.
De Seat Alhambra is over de gehele range zuiniger geworden. Dit levert een lagere aanschafprijs op, met een verschil van enkele honderden tot enkele duizenden euro's ten opzichte van een vergelijkbare motorisering uit het oude type. De 1.4 TSI kost minimaal 39.450 euro. Voor nog geen 2.000 euro meer is er de Style Connect met onder andere navigatie en elektrisch bedienbare schuifdeuren (met irritant alarmsignaal bij het sluiten) en dito achterklep. De 2.0 TSI wordt alleen als Style Connect geleverd en met DSG. De prijs ligt op 48.250 euro. De 2.0 TDI die wij reden kost minimaal 44.450 euro. De 'onze' is fully loaded uitgevoerd en komt op ruim 55.000 euro, maar dan is er ook echt niets meer te kiezen op de optielijst. De 184 pk sterke diesel kost minimaal 51.550 euro en is al voorzien van de automaat met dubbele koppeling. Nieuw is ook het aantal upgradepakketten, waarin bijvoorbeeld opties als een schuifdak, xenon en sleutelloos starten gecombineerd zijn. Alle veiligheidsvoorzieningen zijn gebundeld in het Upgrade Technology Pack.
Veel ruimer dan een auto als de Alhambra wordt het niet in personenautoland. Met de update is de Seat weer bij de les door de vele veiligheidssystemen en vergaande koppeling van de smartphone. Bovendien is de auto schoner, zuiniger en goedkoper geworden en met de Upgrade Packs ook relatief snel compleet te maken. Het blijft een moeilijk segment waarin de Alhambra opereert, maar wanneer je op zoek bent naar een comfortabele en luxe auto met een berg ruimte, kun je niet om de Alhambra heen. Realiseer je alleen wel dat je bij een verhuizing of het vervoeren van een sportteam altijd aan de beurt bent.