Sommige auto's hebben de bijzondere eigenschap dat je ze na het moment van onthulling bijna gelijk weer bent vergeten. De Kia Venga, die bijna zes jaar geleden bekend werd gemaakt, is zo'n auto gebleken. Wanneer je erop let, kom je de auto best vaak tegen, maar door het enigszins terughoudende ontwerp staat de auto niet op het netvlies gebrand. Het koperspubliek had daar weinig moeite mee en maakte de gang naar de Kia-showroom. In de vijf jaar dat de Venga nu leverbaar is, stond de wagen stabiel in de top van zijn segment. Zelfs in de nadagen van zijn eerste levensfase verkocht de auto nog behoorlijk en Kia vond een grondige facelift dan ook niet nodig. Toch is de auto met de vrij vertaalde naam "kom op!" aangepakt. Of deze aanpassingen de auto wat beter in het geheugen griffen zoeken we uit in een testrit.
Wanneer de auto op de parkeerplaats in beeld komt, is het eerst nog zoeken naar de aanpassingen aan het exterieur. Deze veranderingen moet dan ook voornamelijk aan de voorzijde van de auto gezocht worden. Zo is de Tiger Nose grille groter gemaakt en zijn de nodige LED-lampen toegevoegd die fungeren als dagrijverlichting. De nose job maakt dat de auto net wat imposanter overkomt, hoewel voorgangers nooit uit pure angst de linkerbaan zullen verlaten. Aan de achterzijde zien we nu achterlichten die gebruik maken van LED-techniek, maar verder zijn er geen noemenswaardige wijzigingen. Na de facelift kan de auto voorzien worden van een nieuw set lichtmetalen wielen, die ook onder de testauto geplaatst zijn. Het 16 inch schoeisel staat sierlijk onder de auto en oogt zelfs een maatje groter.
Het uiterlijk is door de geringe wijzigingen nog steeds niet spannend te noemen, maar de auto is wel weer strakgetrokken voor de komende jaren. De doelgroep voor deze auto is dan ook niet op zoek naar een gewaagde auto, maar naar binnenruimte en een goede instap. Dat daar een nuchter uiterlijk bij hoort, is wellicht ook mooi meegenomen.
De wijzigingen in het interieur zijn ook binnen de perken gebleven. Allereerst is er een nieuw stuurwiel, dat goed in de hand ligt. Een minpunt is dat de knoppen voor de telefoonbediening behoorlijk laag geplaatst zijn, zodat het bereiken ervan niet gemakkelijk is. Het klimaat kan gemakkelijk aangepast worden door de fijne aircobediening en met de pianolak sierlijsten komt het dashboard degelijk en net wat volwassener dan het pre-facelift model over.
Kia stelt de afwerking van het interieur bij de modelwijziging ook aangepakt te hebben. Dit uit zich onder andere in beter materiaal voor de deurpanelen. Hoewel het materiaal waaruit de panelen vervaardigd zijn zacht aanvoelt, komt het geheel door het ontbreken van bekleding goedkoop over. Een reepje stof of kunstleer zou zeker niet misstaan en garandeert meer uitstraling.Het fijne navigatiesysteem dat we al kennen uit andere Kia's heeft ook zijn weg naar de Venga gevonden. De DynamicLine die wij rijden is standaard voorzien van dit systeem, dat bovendien Bluetooth en een achteruitrijcamera biedt.
Ons enthousiasme over de flexibele binnenruimte is gebleven, want de Venga is een hele praktische auto. Met de geboden bagageruimte blijft de Koreaan in de top van zijn segment, concurrenten als de Nissan Note en Opel Meriva hebben het nakijken.
De zithouding op de voorste stoelen is nog steeds hoog, waardoor een goed uitzicht geboden wordt op wat er voor en rondom de auto gebeurt. De stoelen kunnen, evenals het stuur, goed versteld worden, zodat voor een ieder de juiste zitpositie gevonden kan worden. Heel laag is deze positie niet te krijgen, maar daar is het ook het type auto niet naar.
Ook op de achterbank is het goed toeven, zeker voor kinderen en jongvolwassenen. Voor volwassenen is er genoeg hoofdruimte voor handen en mits de voorpassagiers niet al te riant willen zitten, ook voldoende beenruimte. Tot en met de DynamicLine moeten de passagiers achterin elektrische ramen ontberen. Alleen het duurste uitrustingspakket voorziet daarin, terwijl de kleinere Picanto dit al veel eerder op het menu heeft staan.
Het rijden in de Venga is eigenlijk precies zoals de auto zelf. Redelijk tam en zonder rare uitspattingen, om maar niemand tegen het hoofd te stoten. De 1.4 CVVT die wij rijden is de lichtste variant in het motorenpalet van de Kia. En dat voel je wel, want enige sjeu in het rijden ontbreekt, tenzij je vol in de toeren gaat. Het maximale koppel komt bij 4.000 tpm beschikbaar en om alle 90 paarden aan te kunnen spreken moet je doortrekken naar 6.300 tpm. Daar is dit niet de auto voor, maar het verklaart waarom de bestuurder vrij weinig van de vermogensopbouw meekrijgt. Het gaat allemaal heel gemoedelijk, maar het gevoel dat er iets tekort gekomen wordt is zelden aanwezig.
Het schakelen gaat licht, zoals we dat van meer Kia's gewend zijn. Daardoor is het eerst even zoeken naar de goede schakelmomenten, maar eenmaal zover blijven verdere klachten uit. Op één na dan, want de bak mist een zesde verzet. Vanaf een kilometer of 90 per uur is er al de neiging om door te schakelen terwijl de vijfbak al in zijn hoogste verzet staat. De motor draait dan ook veel toeren, wat hem goed hoorbaar maakt op de achtergrond en de brandstofconsumptie doet toenemen. Het onderstel zorgt ook niet voor verrassingen, maar biedt de inzittenden een comfortabele reis.
De Venga blijft een goede aanbieding, ook na de facelift. Vanaf 17.895 euro staat een een Venga in EconomyLine met de 1.4 motor voor de deur. Naar enige vorm van luxe moet dan wel verder gezocht worden, want voor airco en elektrische spiegels ben je minimaal op de ComfortLine aangewezen die 1100 euro meer kost. De 1.6 CVVT is er vanaf 22.195 euro, maar dan wel gelijk als DynamicLine. Deze uitvoering biedt naast de LED-dagrijverlichting en lichtsensor het genoemde navigatiesysteem met camera. Een 4-traps automaat behoort tot de mogelijkheden, maar alleen in combinatie met de 1.6 motor. Vanaf 24.195 is die de uwe.
Het neusje van de zalm is de ExecutiveLine, die onder meer een groot panorama schuifdak en een verwarmd stuurwiel behelst. De 1.4 CVVT ExecutiveLine is er voor 21.995 euro, de 1.6 kost minimaal 1.700 euro meer. Voor een compleet uitgeruste auto zijn dit hele nette prijzen.
Gesteld kan worden dat Kia met de bijgepunte Venga de sterke punten behouden heeft en de zwakkere punten geprobeerd heeft aan te pakken. De bouwkwaliteit is prima in orde, hoewel de materialen in het interieur nog wel wat mooier hadden gemogen. De binnenruimte is uitstekend, net als het zitcomfort. Alleen de aandrijflijn mist nog wat verfijning en efficiëntie, wat de auto zeker niet de zuinigste in zijn klasse maakt. Een lage bijtelling loopt de auto daardoor mis, maar voor de particuliere markt is de auto een hele goede deal.