Met de Golf Plus speelde Volkswagen handig in op de vraag naar ‘hoger en ruimer’. Tegen een schappelijke bijbetaling kreeg je een Golf, maar dan met een hogere instap en met een ruimer en flexibeler interieur. Menig huisvader werd dan ook dikke maatjes met de Plus, maar onder cynici werd het wat saai ogende model gekscherend als ‘Golf 65 Plus’ weggezet. Zou dat soms de reden zijn waarom Volkswagen de opvolger dan maar Sportsvan heeft gedoopt?
Als je voor het eerst oog in oog staat met de jongste telg uit de Golf-familie, zou je het zo geloven. Want wat de Sportsvan ook uitstraalt, sportiviteit is wel ongeveer het laatste waarop we de ruimte-Golf kunnen betrappen. Neemt niet weg dat het verder een keurige auto is om te zien. Tijdloos, strak, geen fratsen, kortom: een echte Volkswagen. Als luxe uitgevoerde Highline in de kleur Pyramid Gold en met 17 inch lichtmetaal rijdt onze test-Sportsvan er zelfs best een beetje chique bij. Maar sportief? Nou, nee.
Z’n gebrek aan sportiviteit compenseert de Golf Sportsvan gelukkig ruimschoots met kwaliteiten op het praktische vlak. Net als bij de Plus zit het belangrijkste verschil ten opzichte van de gewone Golf ‘m namelijk in de afmetingen: hij is 8 cm langer en 13 cm hoger dan z’n broertje en ook de wielbasis nam met 5 cm toe. De afstand die hij daarmee neemt van de Plus is nog iets groter. Qua afmetingen komt de Golf Sportsvan zelfs akelig dicht in de buurt van Volkswagens andere compacte MPV, de Touran.
Vanbinnen vind je de flinke groeispurt die de Sportsvan maakte vooral achterin terug. Zelfs als er voorin lange mensen zitten, kun je op de achterbank nog riant je benen kwijt, zonder dat je gelijk de rugleuning van de voorstoel met je knieën aanraakt. Zit je meer om bagage- dan om beenruimte verlegen, dan kun je de achterbank - geheel of gedeeltelijk - tot 18 cm naar voren verschuiven of met een simpele lus zelfs helemaal platleggen. Daarmee vergroot je de standaard 500 liter tot een enorme bagageruimte van maximaal 1.520 liter.
Hoewel de Sportsvan 100 liter meer bagage slikt dan de Plus, is het op papier nog steeds niet de pakezel van de Golf-familie. Qua bagageliters doen de Golf Variant (+ 100 liter) en de Touran (+ 200 liter) het nog een tandje beter. Desondanks is de Sportsvan wel erg praktisch. Naast de flinke hoofd-, been- en bagageruimte is er ook veel aflegruimte in het interieur. Een dubbele laadvloer in de bagageruimte en klaptafeltjes tegen de rugleuningen van de voorstoelen bevestigen nog maar eens dat het een echte gezinsvriend is.
Ook voorin stelt de Sportsvan niet teleur. Neem bijvoorbeeld de stoelen, die veel steun bieden en in deze Highline-uitvoering met alcantara worden bekleed. Evenals het stuur zijn ze uitgebreid verstelbaar, zodat je eenvoudig een fijne zitpositie vindt. Dankzij het grote glasoppervlak is het overzicht bovendien uitstekend. Het dashboard vertoont veel trekjes van de gewone Golf en dat betekent een strakke, functionele opzet, maar ook een puike afwerking en een uitstekende ergonomie. Eigenlijk valt in dat opzicht alleen de armsteun uit de toon. Die zit zo laag tussen de voorstoelen dat je een onnatuurlijke houding moet aannemen om je arm daar lekker op te laten rusten.
Wat ergonomie betreft valt er verder weinig te klagen. Knoppen zitten waar je ze verwacht en de bediening ervan werkt aangenaam intuïtief. Het enige onderdeel dat in de Sportsvan wat achterblijft, is het navigatiesysteem 'Discover Media'. Dat ligt niet aan de menustructuur, want die is duidelijk genoeg. Over de graphics en de snelheid zijn we echter minder te spreken: de kaartweergave ziet er bijvoorbeeld wat pixelig uit en ook al heeft dat geen functionele consequenties, anno 2014 mag je domweg beter verwachten. De lange laad- en verwerktijd van commando's is een tweede reden om een extra investering van 758 euro in het uitgebreidere en snellere Discover Pro-systeem te overwegen.
De Golf Plus was vanwege z'n comfortabele karakter zeer geliefd bij de 'grijze golf'. De naam Sportsvan suggereert dat Volkswagen het met z'n opvolger over een heel andere boeg wil gooien, maar dat blijkt in de praktijk erg mee te vallen. Zelfs in onze testauto met 17 inch lichtmetalen velgen en een sportonderstel hoef je niet bang te zijn dat het kunstgebit van je schoonmoeder je bij de eerste de beste verkeersdrempel ergens onder de voorstoel verdwijnt. Echt sportief is de Sportsvan namelijk niet, maar de redelijk communicatieve besturing en de neutrale wegligging verklappen wel dat de auto ook weer niet zo uitgesproken comfortabel is als de Golf Plus.
Dat de Sportsvan niet zo sportief is, is helemaal niet erg. Uiteindelijk wordt een auto als deze immers om heel andere redenen gekocht. Een doorsnee motor voldoet in zo'n auto ruimschoots en met de 1.2 TSI is de Sportsvan dan ook goed bedeeld. Het blok perst er 110 pk en 175 Nm uit en dat is voldoende voor nette prestaties - niet meer, niet minder. Vooral de loopcultuur van het blok maakt indruk: door de vroege en onvoelbare schakelmomenten van de razendsnelle DSG-automaat blijft het lekker rustig aan boord. Wees wel bedacht op het brandstofverbruik: na de testweek met een rustige rijstijl liet de Sportsvan een verbruik van 1 op 14 noteren. Da's andere koek dan de 1 op 20 die Volkswagen belooft.
Wie z'n hart vasthield toen Volkswagen aankondigde dat de Golf Plus voortaan als Sportsvan door het leven zou gaan, kan weer opgelucht ademhalen: met sportiviteit heeft de verhoogde Golf weinig van doen. Het model is wat kilootjes kwijtgeraakt, wat vlotter getekend en rijdt een tandje dynamischer dan de Golf Plus, en daarmee zijn eigenlijk alle wapens benoemd waarmee de Sportsvan z'n naam moet kunnen verdedigen.
Echt sportief is de Sportsvan dus niet, maar praktisch gelukkig des te meer. De auto overtreft de Plus als het gaat om ruimte en flexibiliteit en ook de algehele kwaliteitsindruk van het interieur is erop vooruitgegaan, terwijl de prijzen ongeveer gelijk zijn gebleven. Wij vermoeden niet dat de kleine schoonheidsfoutjes en het vrij hoge verbruik van de 1.2 TSI de Sportsvan ervan zullen weerhouden om het succes van de Golf Plus een vervolg te geven.