Skoda Yeti
2.0 TDI Elegance 4x4

Wilbert Huls - 25 november 2009

Mysterieus

Tussen de haaien en de stormchasers door komt hij regelmatig op Discovery langs. De mysterieuze sneeuwman die zijn dagen zou slijten op het besneeuwde dak van de wereld. Het wezen staat ook wel bekend als de Yeti. Zijn bestaan is nog nooit bewezen ondanks dat er mensen zijn die hun leven wijden aan de zoektocht naar dit schepsel. Nu heeft Škoda ervoor gekozen om de naam van dit mysterieuze wezen te verbinden aan zijn nieuwe SUV. Het zal de bedoeling niet zijn dat de Tsjechische Yeti net zo'n zeldzame 'verschijning' wordt. De onooglijkheid van de sneeuwman uit de Himalaya zal evenmin een parallel moeten vormen tussen beide Yeti's. In een meerdaagse ontmoeting gaan we het mysterie rond de rijdende variant ontrafelen.

Eigenzinnig

Dat de techniek van de Yeti uit de schappen van Volkswagen komt is geen geheim, maar toch is dat aan de buitenkant niet zichtbaar. De Tsjechische SUV heeft een zeer eigen lijnenspel met opvallende details. De grote lijnen doen zelfs wat denken aan eigenzinnige - evenwel kleinere - peoplecarriers als de Kia Soul. Niet in de laatste plaats komt dat door het blokkige ontwerp. Net als bij de Fabia zijn enkele stijlen in zwart uitgevoerd, wat de eigenzinnige uitstraling versterkt. We zouden het toejuichen als Škoda nog een stapje verder durft te gaan door het aanbieden van een wit dak - dat voor de Fabia al optioneel is - op de Yeti, zoals de Yeti Concept dat ook al had. Zeker op de fellere lakkleuren zou het hem niet misstaan.

Hét stijlkenmerk van de Yeti is misschien wel het front met de dubbele koplampen. Typische Škoda-lichtunits worden vergezeld door een grote ronde behuizing die de mistlichten en dagrijverlichting bevat. Op de testauto hebben we het dan zelfs over meedraaiende Bi-Xenon lampen en mistlampen met cornerfunctie. Verder kent de Yeti stoere elementen als grote wielen met royale ruimte in de wielkasten en veel plastic rondom langs de onderkant van de auto.

Uit reacties van passanten blijkt dat het uiterlijk vooral in termen als 'lief' omschreven wordt, maar het blijkt ook dat dat geenszins als negatief ervaren wordt. Met name wat ouder publiek zegt onder de indruk te zijn van de looks en wil graag meer weten over deze opvallende verschijning.

Perfectie

Als je binnenin de Yeti ergens van onder de indruk moet zijn, dan is het toch wel de perfectie. Materialen, afwerking, ergonomie: het verdient allemaal lovende kritieken. De Yeti is het - voorlopige - summum van alles wat Škoda in de afgelopen decennia heeft bereikt. Waar je met de duidelijke Volkswagen-invloeden zou kunnen spreken van een saai of behoudend interieur, blijkt dat eerder genoemde passanten het vooral prettig vinden dat alles binnenin zo helder is. En daar is geen woord aan gelogen, want het aflezen en bedienen van de verschillende onderdelen op het dashboard spreekt voor zich. Het is alleen wel jammer dat het chique multimediasysteem soms aan de trage kant is. Het zoeken van bijvoorbeeld een adres in het navigatiegedeelte gaat de ene keer heel vlot, maar het kost het systeem een andere keer zomaar heel wat tijd, net of het systeem even een paar tellen vastloopt. Gezien de goede ervaringen met het systeem in andere modellen, hebben we goede hoop dat dit probleem exemplarisch is.

Als bestuurder heb je qua comfort weinig te wensen over met de luxe zetels met alcantara bekleding. Ondanks dat de zitting best stevig is, bieden de zetels ook op lange afstanden voldoende comfort. Met de diverse hendels is de stoel eenvoudig handmatig te verstellen naar een prettige zitpositie naar ieders persoonlijke wens. Sowieso zit je vrij hoog, zoals natuurlijk bij een auto als deze past. Neem daarbij de relatief grote glasoppervlakken en het laat zich raden dat je als bestuurder goed zicht hebt op alles was om je heen gebeurt. Ook achterin zit je meer dan behoorlijk. De hoofdruimte is zeer royaal en ook lange personen kunnen hun benen nog prima kwijt achter de voorstoelen. Het woord achterbank wordt hier bewust gemeden, omdat je met drie afzonderlijk te verschuiven en neer te klappen delen niet meer zozeer kan spreken over een bank. Met dit VarioFlex-systeem in neergeklapte positie is een bagageruimte te creëren van 1.760 liter, waar dit onder normale omstandigheden 405 liter is.

Geen half werk

De Yeti wordt aangeboden met voorwielaandrijving, maar ook met vierwielaandrijving. In die zin dus niet alleen de looks voor de stoere Škoda. Uiteraard heeft het allemaal nog niks met een terreinwagen van doen, maar toch is hier geenszins sprake van half werk. Net als bij de Octavia Scout beschikt de testauto over vierwielaandrijving met een Haldex-koppeling (weliswaar twee generaties nieuwer), waarmee de aandrijfkrachten geholpen door een elektronisch sperdifferentieel naar de wielen met de meeste grip gestuurd kunnen worden. Maar daar blijft het niet bij. Onderop de middenconsole bevindt zich de Offroad-knop, waarmee allerlei vernuftige systemen worden ingeschakeld, zoals een Hill Descent Control voor een gecontroleerde afdaling en een Starting Assistent voor gedoseerd wegrijden op mulle ondergrond. Dat het allemaal menens is met de 4x4-techniek blijkt tenslotte uit de optie in het navigatiesysteem om offroad-parkoersen op te slaan, zodat de weg terug altijd gevonden kan worden.

Zeg je 4x4, dan zeg je diesel en daarom hebben wij gekozen voor de 2.0 TDI met 140 pk. Die motor voldoet meer dan prima. Zoals het een diesel betaamt beweegt hij de Yeti vooral heel soepel van zijn plek. Je voelt de power zonder dat het daarmee een sprintkanon is. Ondanks dat we hier met moderne commonrail dieseltechniek van doen hebben, is het motorblok opvallend aanwezig. Met name onderin het toerengebied is er enig rumoer, wat tevens voelbare trillingen doorgeeft aan de pedalen.

Comfortabel

Uiteraard zal in ons vlakke landschap vooral een beroep worden gedaan op de algemene rijeigenschappen. En op dat vlak is de Yeti vooral als comfortabel aan te merken. Met zijn hoge wegligging strijkt de stoere Škoda veel plooien in het wegdek glad. Zelfs een drempel hoeft geen onaangenaam obstakel te vormen. Je verneemt het hoge voorkomen uiteraard wel weer in het bochtenwerk. De hellende koets verraadt dat de auto niet bedoeld is voor extreem stuurgedrag. Dat is dan ook wel te merken in de stuuroverbrenging die wat gezapig is. Aan de ene kant past het wellicht bij de auto, maar een tandje strakker zou wel aangenaam zijn. Temeer omdat de auto over het algemeen meer asfalt en straatklinkers zal treffen dan modderige ondergronden. Desondanks geeft de Yeti wel een heel vertrouwd en veilig gevoel aan zijn inzittenden. Je bent - zeker met alle hulpsystemen er nog eens bij - niet maarzo het spoor bijster.

Škoda geeft zelf een verbruik voor deze vierwielaandrijver van slechts 6 liter diesel per 100 kilometer. Deze waarde bleek echter in de praktijk niet haalbaar. Met moeite was de 6 in het display te krijgen, maar zodra je even niet alleen maar rechtuit ging op constante snelheid, liep het weer gestaag op. Dit resulteerde in een gemiddeld verbruik van 6.9 liter per 100 km. Op winderige herfstdagen zoals deels tijdens de testperiode is zelfs dat moeilijk haalbaar, want vanuit esthetisch perspectief doen de rechte lijnen het goed, maar de luchtweerstand neemt er danig door toe.

Evolutie

Wie zijn zinnen op een Yeti heeft gezet kan bij de dealer terecht voor eerdergenoemde tweeliter diesel in drie varianten, de bekende 110, 140 en 170 pk uitvoeringen. Tevens zijn benzinemotoren te bestellen, te weten een 105 pk 1.2 TSI en een 160 pk 1.8 TSI. De instapbenzine is alleen met voorwielaandrijving beschikbaar. Bij de instapdiesel heb je nog de keuze en bij de krachtigere motoren is vierwielaandrijving standaard. Voor minder dan 20.000 is de Yeti al te koop, maar de prijs loopt in de beschreven uitvoering uit tot haast Škoda-onwaardige bedragen, te weten 44.410 euro. Dan heb je inderdaad een hele luxe uitvoering met onder andere offroadfuncties, bi-xenon, parkassist, fullmapnavigatie, alcantara bekleding en een panoramadak, maar dan valt nog moeilijk te verkopen dat Škoda het budgetmerk uit de VAG-stal is. Tegen de concurrentie afgezet is het dan weer zo gek nog niet. Gelukkig maar dat de klant uiteindelijk de vinkjes plaatst en dus zelf bepaalt waar het met de prijs heen gaat. En dat de klanten het allemaal wel zien zitten, blijkt wel uit het feit dat de verkooptarget voor Nederland in enkele weken al bijna twee keer gehaald is, terwijl het jaar nog niet uit is.

Uiteindelijk heb je met deze Yeti in ieder geval een zeer complete auto die weinig te wensen over laat. Misschien zit daarin wel de overeenkomst met het wezen uit de Himalaya dat niet in een hokje te plaatsen is. De Yeti is namelijk niet alleen een nieuw model voor Škoda, maar de auto laat ook zien dat het zich niet laat kaderen door het begrip 'een typische Škoda'. Steeds weer evolueert het Tsjechische merk tot een nieuwe en betere soort.

  • Eigenzinnige uitstraling
  • Perfectie interieur
  • Volwaardige 4x4
  • Diesel rumoerig
  • Gezapig sturen
  • Prijzige uitvoering