Na twee logeerpartijtjes in de afgelopen vier jaar hebben we de Peugeot RCZ leren kennen als een beeldschone coupé met een mooie mix van sportiviteit en dagelijkse bruikbaarheid. Uitgesproken sportief was de RCZ echter nooit. Omdat daar voor ons gevoel nog wel wat ruimte lag, droomden we vorig jaar stiekem al even hardop van een extremere versie. Wat we toen nog niet wisten, is dat Peugeot die droom nog geen jaar later zou verwezenlijken. Voilà, hier is de RCZ R.
Wie een beetje thuis is in de historie van Peugeot, weet dat je voor de sportieve roots van het merk behoorlijk diep moet graven. De brullende, onberekenbare leeuw van weleer is de laatste jaren langzaam maar zeker veranderd in een tamme, aaibare ouwe lobbes en zo raakte het ooit zo sportieve imago van de Fransen door de jaren heen stukje bij beetje ondergesneeuwd. Hoewel de GTI- en RC-labels nog niet uit Sochaux zijn verbannen, is de honger van veel liefhebbers naar de legendarische, speelse GTI's uit vervlogen tijden nooit echt gestild.
De RCZ R is misschien wel Peugeots meest serieuze poging in jaren om ons weer eens te trakteren op zo'n ouderwets ondeugende rakker. Niet voor niets is zelfs de eigen Sport-divisie eraan te pas gekomen om de RCZ onder handen te nemen. Dat hebben ze gelijk maar goed gedaan, want zowel aan het onderstel als aan de motor is flink gesleuteld. Ten opzichte van de gewone RCZ staat de (afgeslankte) R strakker en dichter op het asfalt en bovendien hoest de 1.6 THP in de R een indrukwekkende 270 pk op. De liefhebber weet genoeg: hier staat de krachtigste productie-Peus aller tijden.
Maar de RCZ R heeft meer capaciteiten om zich bij de sportieve automobilist in de kijker te spelen. Eén van die pluspunten - misschien wel gelijk het grootste - is het schitterende ontwerp, met de welvingen in het dak als onbetwiste eye catcher. Als je 1.510 euro toelegt, voert Peugeot het dak zelfs uit in carbon. Toe maar! De nieuwe, gemeen kijkende neus staat de auto perfect en dat geldt niet minder voor de lakkleur Rouge Erythrée. Speciale tweekleurige 19 inch velgen met grotere remmen en rode remklauwen, een joekel van een achterspoiler en twee vuistdikke uitlaten maken het plaatje compleet.
Vanbinnen gaat het sportieve feestje onverminderd verder. Peugeot had simpelweg het prachtige interieur uit de gewone RCZ kunnen overzetten in de R, maar omdat de meerprijs van de RCZ R ten opzichte van de 1.6 THP met 200 pk tien mille bedraagt, vinden de Fransen - chapeau! - dat het best een onsje meer mag zijn. Zo is het fraaie dashboard met leder bekleed en beschikt de R over speciale sportstoelen, die al net zo geweldig zitten als ze eruitzien. Een racy versnellingspook, rode stiksels all over the place én een stoer typeplaatje naast de handrem zorgen voor een sportieve finishing touch.
Zo'n sportieve outfit draag je natuurlijk niet zomaar. Met 270 pk op een leeggewicht van net geen 1.300 kg komt de RCZ R dan ook goed van z'n plek: de (afgeregelde) top ligt op 250 km/h en in zes tellen sleurt het soepele turboblok de R vanuit stilstand naar de 100. Dat gaat gepaard met een donkere brom waar vooral omstanders van kunnen genieten. In het interieur blijft het motorgeluid bescheiden op de achtergrond - wat dat betreft is de RCZ R een stiltecoupé vergeleken bij de hitsige, rauwe hardcore Alfa Romeo 4C. De echte liefhebber ziet dat vast graag anders, al blijft de alledaagse bruikbaarheid van de auto in deze setting wel intact.
Als sportiefste jongetje van de klas leent de RCZ R zich sowieso opvallend gemakkelijk voor dagelijkse ritten. Neem de gasrespons: zolang de toerenteller zo om en nabij de 2.000 rpm blijft schommelen, reageert de motor kalm en gemoedelijk op je rechtervoet. Overtuigend, zonder meteen nerveus te zijn. Daarbij zet de 1.6 ook nog eens een aardig verbruik neer. Hoewel dat bij een RCZ natuurlijk niet de belangrijkste reden van aanschaf is, is het toch mooi meegenomen. Ook de relatief grote bagageruimte is zo'n prettige bijkomstigheid. Wel is het jammer dat je bij slecht weer altijd vieze vingers krijgt als je het kofferdeksel sluit.
Naast een praktisch randje heeft de RCZ R natuurlijk ook een sportieve kant. Die komt vooral naar boven zodra de motor hoger in de toeren klimt. Niet alleen het geluid wordt dan sportiever, ook reageert de THP gretiger op je rechtervoet. Met name in het vlottere bochtenwerk blijkt de RCZ een vermakelijke speelkameraad. Doordat de stabiliteitscontrole pas laat ingrijpt, krijg je veel speelruimte om lekker met het gas - en de kont - te spelen. Dankzij het sperdifferentieel kun je ook 'gewoon' volgas een bocht aanvallen. Ondanks het feit dat er 270 pk op de voorwielen wordt losgelaten, sleurt de RCZ zich er onverstoorbaar doorheen. Daarbij zorgt het brede, lage postuur dat de auto mooi vlak blijft.
In steeds meer auto's vind je tegenwoordig systemen waarmee je zaken als het onderstel, de gasrespons en de besturing met een druk op de knop kunt instellen, maar de RCZ R blijft zonder zulke hulpmiddelen overeind. Sturen doet de RCZ bijvoorbeeld als iedere andere RCZ, daar heeft Peugeot niet aan gemorreld. Voor zo'n sportcoupé had het allemaal best nog een tandje zwaarder mogen zijn, al valt er met deze afstelling ook zeker te leven. De RCZ R betrekt je als bestuurder namelijk wel goed bij het rijden dankzij een flinke dosis feedback. De handgeschakelde zesbak - met korte verzetten - schakelt gelukkig wel vrij zwaar; zo zien we het graag.
Over de RCZ waren we al erg enthousiast en ook de R heeft een positieve indruk achtergelaten. De Lion King biedt net dat beetje meer sportiviteit, zonder dat het praktische randje verloren gaat. Daarvoor moet je wel diep in de buidel: Peugeot vraagt voor de R tien mille meer dan voor de 200 pk 1.6 THP. Hoewel je daar behalve 70 pk en een prachtig uitgebalanceerd onderstel (inclusief sperdifferentieel) ook heerlijke sportstoelen, extra uitrusting en wat sportieve details voor terugkrijgt, blijft het een groot verschil. Veel extra volume zal de RCZ R dan ook niet gaan draaien, maar als image builder is de komst van de R een veelbelovende stap.
Fotografie: Dirk Jansen
Met dank aan TT Circuit Assen