Nissan Juke Nismo
1.6 DIG-T

Dirk-Jan Dalhuisen - 5 juni 2013

Hartslagverhoger

Sportieve auto's uit Japan, wie wordt daar niet enthousiast van? Bergpassen ronden met een Civic Type R, Autobahnkreuzen met een 6 MPS, je oor te luister leggen bij een hoogtoerig S2000-orkest - Japanners hoeven heus niet saai te zijn. Ook Nissan heeft van die auto's in de gelederen waarvan je hart sneller gaat kloppen. Een 370Z staat garant voor een hoop lol, om van de weergaloze GT-R nog maar te zwijgen. Allemaal leuk en aardig, maar wie iets betaalbaars zoekt, haalde bakzeil in de Nissan-showroom. Tot voor kort, want voor de minder gevulde portemonnee is er nu de Juke Nismo.

Pole position

Gelijk maar even nuanceren, want hoe sportief de Juke Nismo ook in de markt wordt gezet, een vergelijk met de 370Z - laat staan met de GT-R - gaat al snel mank, al is het maar omdat de Juke een heel ander type auto is. Lang niet zo'n spektakelstuk als de Japanners met hun beide coupés neerzetten. Toch zet Nissan de olijke crossover pole position bij de Europese lancering van haar sportieve Nismo-label (dat overigens staat voor Nissan Motorsport). En eerlijk is eerlijk: als je bij zo'n gelegenheid met je feestneus vooraan staat, schep je toch bepaalde verwachtingen.

Die verwachtingen worden alvast gevestigd als de Juke Nismo voorbij komt rijden. Niet dat je met een 'normale' Juke om aandacht verlegen zit, maar de Nismo doet er gewoon nog een sportieve schep - of twee - bovenop. Dikke, donkere 18 inch wielen, een bodykit met opvallende rode accenten en de verlaagde koets maken de blits; de knalrode spiegelkappen vormen de toegift. Zelfs de verre van uitbundige kleurkeuze - de Nismo is uitsluitend leverbaar in zwart, wit en zilvergrijs - voorkomt niet dat je opvallend over straat gaat. Jammer alleen van die enkele uitlaatpijp; een extra exemplaar rechts zou het totaalplaatje absoluut goed doen.

Glimlach

Daarmee is ook gelijk ons enige punt van kritiek op het optische Nismo-vertoon benoemd. Want o, wat kunnen we vrolijk worden van auto's als deze. Toegegeven, zo'n Juke blijft een love-it-or-hate-it-auto, maar het getuigt onbetwist van lef en of je 'm nu mooi vindt of niet, stiekem tovert zo'n Juke Nismo toch een glimlach op je gezicht. Nissan heeft hier echt werk van gemaakt en dat waarderen we wel. En velen met ons, want zo'n Juke is een nekkendraaier eersteklas.

Wat voor de buitenwereld verborgen blijft, is dat Nissan zich ook op het - al net zo bijzondere - interieur heeft uitgeleefd. Dat gaat verder dan wat rode stiksels en een handvol Nismo-badges. Zelfs bij zwarte hemelbekleding, carboninleg en sportpedalen houdt het niet op. De absolute blikvangers zijn de briljante, met suède beklede sportstoelen en het uitnodigende stuurwiel, dat er met alcantara bekleding en een heuse rechtuitindicator zowaar racy uitziet. Kijk, daar worden we blij van!

Thumbs up

Ondanks al die vrolijkheid valt zelfs de ergonomie niet tegen. Aan het drukke dashboard moet je even wennen - op de tast een knop vinden is er, zeker in het begin, niet bij - maar de bediening van alle instrumenten blijkt verder voor zich te spreken. Thumbs up voor Connect 2.0, Nissans multimediasysteem met allerhande technologische handigheidjes als bijvoorbeeld de koppeling tussen je smartphone en de navigatie. Minder blij worden we van de forse dode hoek achter, die veroorzaakt wordt door de aflopende daklijn en de brede C-stijl. Die belemmeren op hun beurt ook de instap achterin. En ben je eenmaal binnen, dan houd je het daar ook geen uren uit.

Voorin is dat anders: de stevig geprofileerde, maar zachte (en daardoor niet oncomfortabele) stoelen - helaas wel zonder armsteun - houden je goed op je plek en ruimte is er voldoende. Door de hoge zit heb je bovendien goed zicht op wat er voor en naast je gebeurt. Doordat het stuur helaas alleen in hoogte (en niet in diepte) kan worden versteld, ga je die ruimte wel waarderen. Afhankelijk van je lichaamsbouw kan het namelijk best even zoeken zijn naar een fijne zitpositie, maar zodra die ook eenmaal is gevonden, weet je meteen waarom je er eens goed voor bent gaan zitten...

Feestje

Want o, wat is het een feestje om te sturen met de Juke Nismo! De tien extra pk's ten opzichte van de 190 in de gewone Juke 1.6 DIG-T zijn niet zo schokkend, maar achter het Nismo-plaatje schuilt meer dan alleen een kleine powerinjectie. Nissan heeft ook aan de besturing en het onderstel gesleuteld en dat merk je: de Juke stuurt heerlijk direct en met veel gevoel. Erg vermakelijk! Jammer eigenlijk dat het zwaartepunt van de Juke relatief hoog ligt. In normale omstandigheden merk je daar vrijwel niets van, maar als je de grens opzoekt - en daar nodigt de Juke zeker toe uit - breekt het de blitskikker op. Straffere vering zou uitkomst kunnen bieden, maar dat gaat weer ten koste van de praktische bruikbaarheid.

Goed nieuws voor wie daar niet zoveel om geeft: er gaan geruchten dat er over niet al te lange tijd een nog ingrijpender aangepakte Juke Nismo RC met 220 pk op stapel staat. Tot die tijd moeten we het doen met de 200 pk sterke 1.6 DIG-T en ook dat is geen straf, hoewel de Nismo zeker niet flitsend snel is. Het sprintje naar de 100 kost 'm bijvoorbeeld bijna acht tellen, waarmee de Nismo z'n 190 pk-broertje maar ternauwernood de baas is. Vooral onder de 2.000 rpm moet het turboblok even een aanloop nemen. Gelukkig maken de fijne zesbak, het schappelijke verbruik en het levendige motorgeluid een hoop goed. Helaas krijgt dat motorgeluid wel bijval vanuit de wielkasten, die het lawaai van opspattende steentjes en ander klein grut opvallend 'goed' doorgeven.

Smaakt naar meer...

Met de Juke Nismo heeft Nissan het startschot gegeven voor de verdere uitrol van haar sportieve Nismo-label. Er staat nog van alles in de startblokken, maar laat de Juke ons daar warm voor lopen? Ja, absoluut. Op papier zijn de prestaties misschien niet zo spectaculair, toch blijkt de Juke verrassend leuk in de dagelijkse omgang. Het aangepaste onderstel, de scherpere besturing en de fijne handbak maken van de Juke Nismo een heel vermakelijke rijdersauto. Pas op de grens legt de Juke het af tegen de natuurwetten. Een veiliger keuze is de vierwielaangedreven versie, maar die is helaas alleen met een traploze CVT-automaat verkrijgbaar en neemt daarmee een stukje beleving weg.

En juist die beleving is zo'n sterk punt van de Nismo. Niet alleen in technisch, maar zeker ook in optisch opzicht. Het uiterlijk van de Juke blijft een smaakgevoelig punt, maar wat ons betreft doet de bodykit 'm zeker goed. Het interieur stemt ons eveneens vrolijk, met als hoogtepunten de fijne stoelen en het heerlijke, helaas alleen in hoogte verstelbare, sportstuur. Foutloos is de snelste Juke zeker niet. Met z'n vanafprijs van ruim 34 mille is het geen prijspakker (al krijg je daar wel een goede uitrusting voor terug) en een ruimtewonder is de crossover al evenmin. Maar koop je de Juke waarvoor 'ie bedoeld is - voor de fun - dan ben je dat al snel vergeten. Het debuut van het Nismo-label smaakt absoluut naar meer!

  • Veel rijplezier
  • Onderscheidend
  • Fijne stoelen, stuur en zesbak
  • Niet goedkoop
  • Geen ruimtewonder
  • Hoog zwaartepunt