Nissan Juke
1.6 DIG-T Tekna

Harold Rolloos - 15 juli 2010

Radicaal

De Qashqai is dé kaskraker van Nissan, maar hij is tegelijkertijd een tikkie saai. Nu komt het merk met wéér een crossover, ditmaal de opvallende en zelfs een beetje radicale Juke. Want zeg nou zelf, lef hebben is het zeker. Met dit model bouwt Nissan het 'urbanproof' concept verder uit. Om dit urbanproofgevoel met de Juke op te doen maakten wij in en rond Frankfurt kennis met deze nieuwe compacte crossover.

Lapdance

Niet alleen het uiterlijk is opvallend, dat geldt zeker ook voor de naam Juke. Een juke is een schijnbeweging in het American football, maar heeft tevens een tweede betekenis in het Engels, namelijk een lapdance. Een spannende naam dus, zeker voor het doorgaans brave Nissan. Met deze nieuw crossover wil het Japanse merk voor meer reuring zorgen in de bovenste regionen van het B-segment. Dat is op voorhand al gelukt, want vanaf het eerste moment dat er foto's circuleren is het een spraakmakend model. You love it or you hate it. Dat geldt vooral voor de voorkant van de Juke met zowel de scherpe koplampen aan beide kanten van de motorkap als de ronde lampen in de voorbumper. Verder zijn de drie ronde openingen als luchtinlaat een blikvanger. De daklijn is ver naar achteren doorgetrokken en de geïntegreerde handgrepen laten de Juke coupéachtig ogen. Aan de achterzijde zijn vooral de achterlichten opvallend, ze doen denken aan die van de Volvo C30.

Motorfiets

Ook het interieur is allerminst saai te noemen. De Japanners hebben zich bij het ontwerpen laten inspireren door een motorfiets. Zo zit het instrumentarium onder een kap, waardoor het oogt als de cockpit van een racemotor. Nog opvallender is de glanzende en gekleurde middenconsole in de vorm van een brandstoftank van een snelle tweewieler. Het ziet er vrolijk en tegelijkertijd stoer uit. Op veel plaatsen komen we hard plastic tegen, maar echt storend is het niet, omdat het er allemaal wel keurig afgewerkt uitziet. Ook het Nissan Dynamic Control System (NCDS) is - vanaf de Acenta-uitvoering - nieuw. Zowel de climate control als het rijgedrag zijn via dit display instelbaar. Druk je de knop climate in, dan kun je onder meer de temperatuur en ventilatie regelen. Bij het indrukken van de D-mode knop verandert datzelfde display van kleur en kun je het rijgedrag - Normal, Sport of Eco - van de auto instellen.

Hoge zit

Via de setup kun je nog meer zaken regelen, zoals ruitenwissers en de werking van de automatisch inschakelende koplampen. Erg leuk bedacht, maar de praktijk leert dat je na het instellen deze functie normaal gesproken niet snel meer gebruikt. Het stuurwiel pakt lekker beet en het formaat is precies goed. Wel zijn de knopjes van de audiobediening aan de kleine kant, die van de cruise control zijn daarentegen wel geschikt voor grotere duimen. De stoelen zitten prettig, de zittingen zijn lang genoeg en ook de zijdelingse steun is dik in orde. Door de hoge zit heb je een goed overzicht wat er voor je op de weg gebeurt. De buitenspiegels zijn lekker groot. Het zicht schuin naar achteren is daarentegen nihil; het wordt erg belemmerd door de schuin aflopende daklijn. Hierdoor zitten de passagiers achterin al snel met hun kruin tegen het plafond. Ook de beenruimte houdt hier niet over. Dan de bagageruimte. Die is met een inhoud van 251 liter niet groot, maar zeker ook niet krap te noemen.

Krachtig

Downsizen is in. In de Juke debuteert de 1.6 DIG-T, een direct ingespoten turbomotor met 190 pk en een koppel van 240 Nm. Dit is vooralsnog uniek in het B-segment en daardoor schept het hoge verwachtingen. Onder de 2.000 toeren gebeurt er weinig, maar wanneer de naald boven dat toerental reikt schiet de Juke vooruit. Het is een soepel blok dat erg goed bij het karakter van deze crossover past. Daarentegen is het motorgeluid niet echt bijzonder, hierdoor mis je de snelheidsbeleving in vergelijking met andere turbomotoren. Naast de nieuwe turbomotor reden we ook nog met de bekende 1.5 dCi. Deze 110 pk sterke diesel en laat de Juke door het koppel van 240 Nm vlot van zijn plek komen en blijft opvallend stil. Pas op hogere snelheden laat de krachtbron van zich horen. Standaard is de Juke voorzien van een zesbak, die erg fijn schakelt. Het verwisselen van verzet gaat trefzeker en gepaard met korte slagen.
Ook sturen doet de Juke prettig, hij communiceert heel goed. Het is weliswaar niet superdirect, maar dat past niet bij dit type auto. Eerder kwam het NCDS al ter sprake. Met deze drie standen verandert ook het stuurgedrag. In de sportstand wordt de besturing inderdaad wat zwaarder, maar verschillen tussen de normal- en ecostand zijn nauwelijks merkbaar. Wel merk je in de zuinige stand dat de airco aanzienlijk minder hard blaast om brandstof te besparen. De Juke staat op het platform dat ook gebruikt wordt voor de Note en de Cube. Opvallend is dat bobbels en richels voorin goed voelbaar zijn. In de bochten ontstaat er onderstuur, maar dat is voor een crossover niet heel erg vreemd. Standaard beschikt de Juke over voorwielaandrijving. Wil je per se 4x4, dan kom je uit op de dikste uitvoering met 1.6 turbomotor en CVT. Dat brengt ons gelijk bij de prijzen, want goedkoop is de Juke zeker niet. De instapper - een 117 pk sterke 1.6 benzine zonder turbo - is er voor net geen negentien mille. Dieselen kan vanaf 22.000 euro. De Juke met DIG-T rijd je voor net geen 25.000 euro. Voor de dikke versie met 4x4 moet je ruim 31 mille neertellen, wat geen mals bedrag is voor een auto in het B-segment.

Geen eenheidsworst

Met de nieuwe Juke profileert Nissan zich als hét merk van de crossovers. Een eenheidsworst is het zeker niet, al zal deze opvallende verschijning wellicht niet even goed bij iedereen in de smaak vallen. Het interieur is eveneens origineel en omvat een aantal leuke gadgets, waaronder het NCDS. Helaas valt de ruimte achterin erg tegen. De nieuwe 1.6 turbomotor is krachtig en soepel, zolang je 'm boven de 2.000 toeren houdt. Verder stuurt de auto goed en is vooral de fijne versnellingsbak een absoluut pluspunt. Goedkoop is deze crossover niet, vooral als je hem gaat aankleden met extra opties. Nissan mikt met de Juke op kopers met stijl en zelfverzekerdheid. Over die laatste eigenschap moet je zeker beschikken, want je kunt er gif op innemen dat je een hoop bekijks gaat krijgen.

  • Krachtige 1.6 DIG-T turbomotor
  • Fijne handbak
  • Origineel
  • Ruimte achterin
  • Aan de prijs
  • Niet iedereen valt voor het uiterlijk