Kia pro_cee'd
1.6 CRDI Super Pack

Pawel Piotrowski - 22 maart 2013

Cee'd er prima uit!

De nieuwe Kia pro_cee'd valt niet alleen op door zijn eigenzinnige naam, maar ook door zijn sportief gelijnde koetswerk. Met zijn lage daklijn en afwijkende bips richt de driedeurs hatchback zijn pijlers nadrukkelijk op de Renault Mégane Coupé en Opel Astra GTC. Op de spannende pro_cee'd GT moeten we nog even wachten, in de omgeving van Monaco mochten we eerst aan de gewone versies proeven.

Onorthodox

Nou ja, de pro_cee'd is allesbehalve gewoon. Qua lengte, breedte en wielbasis komt hij weliswaar overeen met zijn vijfdeurs broertje, maar hij is wel vier centimeter lager. En dat zie je. Samen met de sterk aflopende daklijn en langere portieren geeft hem dat een ranker uiterlijk. Vanaf de B-stijl wijkt de driedeurs compleet af van de gewone cee'd. De schouderlijn is hoger en breder gestileerd en de raampartij opvallend kleiner. Aan de achterzijde vallen de volledig in het rood gestoken achterlichten op. Om dit te bereiken zijn verschillende lichtfuncties naar de bumper verhuisd. Als er iets mooier had gekund aan deze Kia, dan is het dat wel. Voor de rest is het een lekker dik karretje geworden dat qua uiterlijk de concurrentie met de eerder genoemde modellen prima aan kan. Naast wit, grijs en zwart kun je de sportieve Kia ook in onorthodoxe kleuren bestellen. In een lekker knallende kleur komt de pro_cee'd het beste uit de verf. Doen dus!

Weinig verschillen

Het interieur van de pro_cee'd wijkt vooral op detailniveau af van dat van de gewone vijfdeurs. Op de dikkere versies vind je nu ook aluminium pedalen en een zwarte dakhemel, wat de sportieve sfeer ten goede komt. Verwacht echter geen omklemmende sportstoelen, sportstuurtje met dikkere rand of een lekker in de hand liggend pookje. Voor dat soort zaken moet je op de GT-versie wachten. Toch wel jammer, want een setje andere stoelen of een beter vastpakkend stuurtje zou het onderscheid met de gewone cee'd ten goede komen. Opvallen moet de pro_cee'd vooral met zijn riante standaarduitrusting. Zes airbags, elektrisch bedienbare ramen vóór, verwarmbare en elektrisch bedienbare spiegels, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en een radio/CD-speler met stuurwielbediening en USB/AUX ingang zitten er standaard op. Het enige wat je mist is een airco (optie van € 1.000) en dat is best vreemd in dit segment.

Goed ruimteaanbod

Met twee deuren minder en een kleiner uitgesneden achterklepopening is de pro_cee'd natuurlijk minder praktisch dan de gewone cee'd, maar daar koop je 'm ook niet voor. Toch wijkt voorin de interieurruimte niet af van de vijfdeurs en ook achterin zit je behoorlijk goed. De langere portieren vereenvoudigen de instap naar achteren en eenmaal zittend op je plek valt de ruimte niet tegen. De hoofd- en beenruimte zijn voldoende zolang je niet buitensporig lang bent. Ook de bagageruimte valt met 380 liter voor zo'n sportieve driedeurs niet tegen. Met de achterbank in neergeklapte positie heb je zelfs 1.225 liter tot je beschikking.

Bekende motoren

Het motorenpalet van de pro_cee'd komt overeen met dat van de gewone cee'd. Je kunt kiezen tussen een 1.6 GDI benzinemotor en 1.6 CRDI diesel. Met handbak vallen beide versies in de 20% bijtellingscategorie. De benzinemotor kan optioneel aan een DCT-transmissie met dubbele koppeling worden gehangen, bij de diesel is dit nog een conventionele zestraps automaat. Wij reden met de 1.6 CRDI automaat. Met 128pk en 260Nm heb je genoeg vermogen tot je beschikking. De diesel is prettig stil en pakt bij lage toerentallen goed op. De automaat schakelt soepel en maakt goed gebruik van het hoge koppel. Je kunt de bak ook met flippers achter het stuur manueel bedienen. Het rijgedrag van de pro_cee'd wijkt niet noemenswaardig af van de vijfdeurs. De onderstelafstemming is hetzelfde, alleen het zwaartepunt ligt wat lager. Naar onze smaak is de demping een tikje te hard. Vooral op slecht wegdek wordt de pro_cee'd soms onaangenaam stoterig. De besturing is redelijk direct en net als de rest van de bediening weinig communicatief. Meer gevoel in besturing en pedalen zou een welkome verbetering zijn.

Scherpe prijsstelling

De nieuwe Kia pro_cee'd onderscheidt zich vooral in het uiterlijk van de vijfdeurs cee'd. Binnenin zorgen aluminium pedalen en een zwarte dakhemel nog voor enig onderscheid, maar daar houdt het ook mee op. Qua interieurruimte en uitrusting scoort de sportief gelijnde Kia goed. Het motorenaanbod is dik in orde, maar qua weggedrag hebben wij er iets meer van verwacht. Hij rijdt niet anders dan zijn de vijfdeurs cee'd en dat maakt 'm minder spannend dan gehoopt. Voor € 18.495 is de Kia pro_cee'd wel een aantrekkelijk alternatief ten opzichte van een Opel Astra GTC of Renault Mégane Coupé. Wil je meer dan alleen spannende looks, dan is het de moeite waard om op de pro_cee'd GT te wachten.

  • Onderscheidend design
  • Ruimteaanbod interieur
  • Scherpe prijsstelling
  • Interieur had sportiever gekund
  • Geen onderscheidende rij-eigenschappen
  • Airco niet standaard