Waar ooit alle verschillende type auto's eenvoudig in te delen waren in segmenten met opvolgende letters van het alfabet, hebben autofabrikanten de afgelopen jaren de niches opgezocht tussen de verschillende segmenten. Dit is de reden dat modellen die te groot zijn voor het B-segment, maar weer te klein zijn voor de letter 'C', de tiende letter van het alfabet hebben meegekregen. In dit J-segment past de nieuwe Ford B-Max precies. Deze auto zou gezien kunnen worden als de opvolger van de Fusion, maar hij is duidelijk meer. Waar de Fusion niets meer of minder was dan een iets grotere Fiesta, onderscheidt de B-Max zich overduidelijk van zijn kleine zusje. Of deze nieuwe Ford ook onderscheidend genoeg is om de strijd aan te gaan met bijvoorbeeld de Opel Meriva, zoeken we uit in en om München.
Al bij de eerste kennismaking met de B-Max in levende lijve is duidelijk dat ook deze auto getekend is om te passen in de familie van het 'Kinetic design'. Hoewel geen enkel stuk plaatwerk identiek is aan de Fiesta of de grotere C-Max, de familieverwantschap is overduidelijk. Zowel de zeshoekige grille, de strak gesneden koplampen als ook de geprononceerde dikke lijn over de zijkant en de typische oplopende vorm van de zijruiten zijn kenmerkend voor Ford's designtaal.
Tot aan het einde van de voordeuren is de B-Max net als iedere andere auto in zijn segment. Hoewel de Meriva met zijn 'suicide-doors' al een vrij bijzondere constructie heeft voor de achterportieren, overtreft Ford's mini-MPV dit met gemak. Niet alleen de schuifdeuren aan beide zijden zijn bijzonder, het geheel ontbreken van de zogenaamde B-stijl is zelfs uniek in autoland. Dit is niet zichtbaar aan de buitenzijde van de auto, maar de geleiders van de schuifdeuren zijn dit wel. Al hebben de knappe koppen van de designafdeling dit proberen te camoufleren met de dik aangezette lijn over de zijkant en de ver om de hoek doorlopende achterlichtunits, de geultjes blijven een vreemd element op de compacte Ford. Toch is de B-Max geen onaantrekkelijke auto. Door de aflopende daklijn en de oplopende raamlijn lijkt de auto in eerste instantie niet zo hoog als dat hij daadwerkelijk is. Met de optionele fraaie lichtmetalen velgen en de vele mooie beschikbare kleuren is de nieuwste telg uit de Fordfamilie een goed uitziende auto.
In het binnenste gaat de vergelijking met zijn merkgenoten door, al zijn niet alleen elementen uit de Fiesta zichtbaar. Ook de Focus heeft invloed gehad op het binnenste van de B-Max. Vooral de met knoppen bezaaide middenconsole heeft grote overeenkomsten met die uit de middenklasser. Qua uitstraling zit het - door de hoogglans zwarte afwerking - wel snor, al kost het even tijd je door de brij van knoppen te werken. Ford spreekt zelf van een 'premium' afwerking van het interieur. Al is de bovenzijde van het dashboard gemaakt van een fraaie 'soft touch' kunststof, voelen de bedieningsknoppen solide aan en zijn handgrepen en ventilatieroosters voorzien van chromen omlijstingen, 'premium' is het in totaal nog niet. Qua afwerking tellen we toch een aantal missers, zoals de keiharde portierbekleding en ongelijke naden tussen het dashboard en de deuren, om het interieur aan die norm te laten voldoen. In het geheel ziet het binnenste er echter prima uit, waarbij de fijn zittende stoelen en het compacte en dikke stuurwiel een bijzondere vermelding waard zijn.
Hét unique selling point van de B-Max is - zoals eerder genoemd - het ontbreken van de B-stijl en de twee schuifdeuren achter, in plaats van normale portieren. Door deze toepassingen ontstaat een brede opening van anderhalve meter als zowel de schuifdeur als het voorportier geopend is. Niet alleen in z'n klasse is dit uniek, geen enkele andere auto die op dit moment te koop is kent een gelijke of grotere vrije instapruimte. Vooral hierdoor is de doelgroep van de auto bepaald op jonge gezinnen met één of twee kinderen en zestigplussers. Ook de hoge zit werkt voor beide doelgroepen in het voordeel. Qua ruimte op de achterbank is er - als de voorstoelen in de gemiddelde stand staan - net genoeg ruimte voor een volwassene om comfortabel te zitten. Kinderen zullen zich beter op hun gemak voelen achterin de B-Max.
Geheel achterin is voldoen bagageruimte beschikbaar voor de wekelijkse boodschappen en de vakanties. Voor meer ruimte is de achterbank in delen neerklapbaar tot een geheel vlakke laadvloer, maar ook onder de bodem van het bagageruim zijn extra liters beschikbaar. Deze bodem is ook te verwijderen voor permanent meer ruimte, al komt daar een tildrempel voor terug.
Zowel de Fiesta als de Focus staan bekend als best rijdende auto in hun klasse. Voor de B-Max daarom de zware taak om fijner te sturen dan welke J-segmenter ook. Na enkele kilometers door het bochtige en heuvelachtige landschap rond München is al duidelijk dat de auto met vlag en wimpel slaagt voor deze test. Zeker in combinatie met de pittige éénliter benzinemotor met 120pk, is de B-Max een plezier om mee te rijden. Het stuurwiel ligt lekker in je handen en je krijgt precies de informatie van de wielen door die je wilt hebben. Daarbij treedt nooit een vaag gevoel in het stuurgedrag op en volgt de auto exact de koers die jij bepaalt.
De geblazen driepitter komt nooit vermogen tekort en bij volle acceleratie klinkt een prettig geluid van onder de motorkap. Al is de krachtbron pittig en weet hij goed raad met de auto, in zijn segment is de B-Max - als we de fabrieksopgave van 4.9 liter per 100 kilometer moeten geloven - veruit de zuinigste in zijn klasse. Enig gemis in de aandrijflijn is het ontbreken van een zesde versnelling. Al is de motor op constante snelheid verrassend stil voor een driecilindertje, op de snelweg mis je een zesde verzet voor het verlagen van de toerentallen en het daarbij behorende verbruik.
Met zijn op z'n zachtst gezegd bijzondere deurconstructie voor de achterpassagiers en het ontbreken van de B-stijl, heeft Ford een groot risico genomen in de ontwikkeling van de B-Max. Toch blijken het goede keuzes geweest te zijn om van de auto een succes te maken. Enkel en alleen de twee voorgenoemde zaken zijn echter niet voldoende om de concurrentie te verslaan. Ook motorisering, weggedrag, binnenruimte en verbruik zijn belangrijke zaken waar de kritische consument zijn keuze op baseert. Op al deze onderdelen scoort de Ford een 'goed' tot zelfs 'uitmuntend'. Blijft tenslotte de vraag of een voldoende uitgeruste B-Max voor een schappelijk bedrag de showroom mag verlaten: met de 1.0 benzinemotor in de kaalste uitvoering - zonder airconditioning - kost de auto 18.495 euro. Kies je echter de uitvoering waar wij mee reden, de Titanium, dan betaal je minimaal 21.000 euro. Een hoop geld, maar dan blijft er weinig te wensen over. Beslis je snel, dan levert Ford - voor de eerste 250 kopers - zonder meerprijs het First Edition Pack op de Titanium. Dit omvat onder andere 17 inch velgen, gedeeltelijk met leer beklede stoelen en parkeersensoren. Gezien zijn vele kwaliteiten en ruime uitrusting is nieuwe B-Max een scherpe aanbieding en kan Ford met vertrouwen de concurrentie aangaan!