Ford Fiesta
1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium

Harold Rolloos - 7 februari 2012

Fiscaal feestje

Hoera! Je mag van je baas een auto van de zaak kiezen. Om het voor jezelf betaalbaar te houden besluit je in de 14%-bijtellingcategorie te gaan shoppen. Je wilt echter niet al te veel inleveren op vermogen en sportiviteit. En dus kom je al gauw uit bij de Ford Fiesta, en in dit geval de ECOnetic Lease Titanium die voor nog geen 16 mille erg compleet uitgerust van eigenaar wisselt. Is dit echt zo’n feest voor de zakelijke rijder?

Aanpassingen

In maart 2010 maakten we voor het eerst kennis met de Fiesta ECOnetic. Toen waren we al enthousiast over deze auto, maar die 98 gram deed hem toen de das om. Ter verduidelijking: dit ecomodel kwam op dat moment niet in aanmerking voor de 14%-bijtellingcategorie vanwege drie gram teveel aan Co2-uitstoot. Daardoor moest Ford in ons land lang het onderspit delven tegen concurrenten als de Volkswagen Polo en later de Fiat Punto Evo. Nu voldoet de Fiesta met 95 gram hier wel aan, voor zolang het duurt. Inderdaad, want vanaf 1 juli 2012 gaan de belastingmaatregelen op de schop. De Fiesta ECOnetic is een van de slachtoffers van deze wijzigingen. Wie voor die datum zijn nieuwe aanwinst laat registreren weet zich verzekerd van 14% bijtelling. Daarna gaat de grens naar 91 gram.

Zuiniger zonder in te leveren

Ford heeft al aangekondigd op deze belastingwijzigingen in te spelen door een vernieuwde versie te introduceren die 87 gram uitstoot en toch 95 pk sterk blijft. In tegenstelling tot de huidige ECOnetic zal het nieuwe ecomodel wel voorzien worden van een stop/start-systeem. Optisch wijzigt er echter niets aan de vernieuwde versie. Echt noodzakelijk is dat ook niet, want in onze ogen ziet de Fiesta er nog steeds erg goed uit. Het interieur begint daarentegen wel langzamerhand gedateerd te raken. Niet zozeer wat betreft de looks - het geheel ziet er nog steeds speels uit - maar wel qua materiaalgebruik. Het dashboard is bekleed met zachte materialen, maar met het harde plastic rond het infodisplay en in de deurpanelen loopt Ford achter in vergelijking met bijvoorbeeld de Volkswagen Polo.

Businessline

De zakelijke rijder kan dus bij Ford terecht voor een speciale uitvoering: de ECOnetic Lease Titanium. Voor iets meer dan 16.000 euro heb je een hele complete vijfdeurs Fiesta voor de deur staan – de driedeurs kost 600 euro minder. Automatische airco, parkeersensoren achter, regensensor, bluetooth en voice control, radio cd/mp3-speler met zes speakers; het zit er allemaal op. Met metallic lak kom je op een totaalprijs van iets meer van 16.500 euro, waarmee Ford het ecomodel erg scherp in de markt zet. Daar moet overigens wel een kanttekening bij geplaatst worden, want op deze speciale lease-uitvoering zijn er verder geen opties mogelijk.

Soepel en krachtig blok

Die drie gram winst om tot een uitstoot van 95 gram te komen zit hem in (opnieuw) een aantal technische aanpassingen, zoals een verlaagd onderstel, extra gladde wieldeksels en de aangepaste grille. De viercilinder 1.6 TDCi zelf levert dus 95 pk en een koppel van 205 Nm en is daarmee krachtiger dan de oliestokers van de concurrentie. In de praktijk is het een soepel blok dat lekker oppakt vanuit lage toerentallen. Daardoor kom je prima vooruit in het dagelijks verkeer. Wel laat de diesel zich behoorlijk gelden tijdens het accelereren. Niet alleen na een koude start, maar ook na een tijd rijden klinkt er nog steeds een rauwe dieselgrom. Het testverbruik kwam na een week in barre winterse omstandigheden uit op een keurige waarde van 4.5 liter per honderd kilometer. Het schakelen met de vijfbak gaat soepel en gepaard met korte slagen. We blijven enthousiast over de rijeigenschappen van de Fiesta. Het is nog steeds een van de best sturende auto’s in deze klasse en het onderstel vormt een mooi compromis tussen enerzijds sportiviteit en anderzijds comfort.

Vernieuwde versie

Met deze ECOnetic Lease Titanium-uitvoering heeft Ford een sterke troef in handen voor de zakelijke rijder. Het uitrustingsniveau is goed en – nog interessanter – de prijsstelling is bijzonder aantrekkelijk. Tel daar de soepele viercilinder diesel en de sportieve rijeigenschappen bij op en wat rest is een prima ecomodel. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Het interieur raakt qua materiaalgebruik gedateerd en ook de diesel laat zich gelden bij het accelereren. Zoals eerder gezegd komt Ford later dit jaar met een vernieuwde versie die opnieuw zuiniger wordt en waarmee de Fiesta het de concurrentie knap lastig blijft maken.

  • Soepel en krachtig blok
  • Compleet uitgerust
  • Stuurt strak en ligt goed op de weg
  • Materiaalgebruik interieur
  • Rumoerige diesel
  • Andere opties niet leverbaar op deze uitvoering