Volkswagen Beetle
1.2 TSI Design

Wilbert Huls - 17 april 2012

Wie kent hem niet?

De Kever, wie kent hem niet? Bijna driekwart eeuw is de auto al in productie, tot een tiental jaar geleden in bepaalde markten zelfs in zijn klassieke outfit die relatief maar weinig verschilde van de oorspronkelijke auto uit 1938. Eind vorige eeuw kwam Volkswagen echter met de New Beetle ten tonele; een moderne interpretatie van de klassieker. Een echte hit is dat echter in Nederland niet geweest, na de beginjaren verliep de verkoop zelfs ronduit slecht. Toch probeert Volkswagen het nu nogmaals, met een nieuwe New Beetle. Voor het gemak maar weer gewoon Beetle gedoopt.

Modeaccessoire

De vorige editie van de Beetle was best wel een vrouwenauto. In Amerika zelfs vaak bestuurd door dames die ook een Chihuahua in een roze joggingpakje hadden. Als er dus iets moest veranderen om de nieuwste Beetle beter te laten verkopen, dan was het wel de mate van mannelijkheid vergroten. Dat is vooral gebeurd door het lagere dak en de minder bolle achterkant. De samengeknepen achterlichten versterken de wijziging. Hiermee benadert de auto sterker de lijn van de klassieke Käfer. Aan de voorzijde zien we nog steeds de herkenbare ronde lampen en bolle motorkap met groot VW-logo. Logisch, want daar kan je natuurlijk niet aan tornen als het een Beetle moet blijven. Onze Beetle in Design-uitvoering is uitgevoerd in Denim Blue en aangekleed met witte striping en strakke 17 inch velgen. Wie voor de Sport- uitvoering inclusief 200 pk motor gaat, krijgt er voor de buitenkant nog een flinke achterspoiler en zowel links als rechts een verchroomde uitlaat bij.

Modern klassiek

De eerder genoemde Design-uitvoering laat vooral zijn sporen na binnenin de Beetle, waar we een mooie mix aantreffen tussen klassiek design en moderne technologie. In de basis herkennen we luxe zaken als het multimediasysteem en de stuurwielbediening uit andere wagens uit Wolfsburg. Het schilletje van dit alles is echter behoorlijk speels en kleurrijk. Het front van het dashboard en delen van de portieren zijn in hetzelfde Denim Blue als de buitenkant gespoten. In eerste instantie lijkt het zelfs op gelakt staal, maar een nadere blik op het materiaal maakt duidelijk dat we toch met kunststof te maken hebben. Mooie retro details zijn het dashboardkastje en de deurvakken die niet uit plastic bakken bestaan, maar openingen zijn met een brede bandelastiek ervoor langs. Het diepe dashboard - evenals het bloemenvaasje - uit de vorige generatie is gelukkig verdwenen en dat komt de overzichtelijkheid zeer ten goede. Het zicht naar achteren heeft helaas wel te lijden onder de kleine zijruitje na de B-stijl. Doordat onder deze karakteristieke schil betrouwbare Volkswagentechniek schuilt gaat, is de bediening herkenbaar en de ergonomie goed voor elkaar. Voorin is het dan ook prima vertoeven. In tegenstelling tot achterin, waar de functie het duidelijk van de vorm verloren heeft. De instap is niet ideaal en hoofd- en beenruimte zijn voor volwassenen niet voldoende voor lange ritten. Met de bagageruimte - die in de moderne variant weer achterin de auto gevonden wordt - is niks mis. Een prima hoeveelheid die ook nog eens prettig toegankelijk is.

Uitgebalanceerd

Een vergelijking met de Golf is natuurlijk snel gemaakt, aangezien de auto's qua maatvoering dichtbij elkaar staan. Toch is geen enkele exterieurmaat gelijk aan die van de populaire C-segmenter van Volkswagen en merken we dus dat er geen onderdelen klakkeloos zijn overgenomen 'omdat ze toch al in het schap lagen'. In het rijden merk je dan ook dat we met een uitgebalanceerde auto te maken hebben, al wint de Golf het wat ons betreft in extremis wel op het gebied van de rijeigenschappen. Het rijden is - met deze 1.2 tenminste - wel wat clean in verhouding tot het speelse uiterlijk. Onbewust verwacht je wat meer dan wat je krijgt. Het zou leuk geweest zijn als Volkswagen in het rijden iets unieks neer had kunnen leggen, zoals Fiat dat met zijn tweecilindergeluid in de 500(C) kan. Natuurlijk is de Fiat een flink kleiner autootje, maar de Duitsers hebben in verhouding ook een klein motorblokje in de Beetle gehangen.

Zuinig

Net als in de Jetta houdt het turboblokje zich nu ook groot. Bij lage toerentallen stuwt hij de Beetle al gemakkelijk voort en de schakelindicator stimuleert het doorschakelen dan ook sterk. Dan verwacht je natuurlijk een efficiënt verbruik en wat is het fijn om als tester zo nu en dan te kunnen beamen dat de praktijk ook echt zo is. Van de fabrieksopgave van 5,9 liter per 100 kilometer sloegen we niet direct steil achterover, maar het feit dat we hem op een representatief traject zelfs naar de 5,1 konden drukken imponeerde des te meer. Helaas is het rijden dan natuurlijk wel behoorlijk saai en moet je continu je hoofd erbij houden, maar zelfs wanneer je er iets minder op focust is de fabrieksopgave nog realistisch. Een dikke pluim voor het groene karakter dus van deze Volkswagen. Het mooie is dat je met dit kleine blokje niet per se aan rijplezier inboet. De prestaties zijn alleszins geschikt voor het Nederlandse verkeer. Voor wie wat minder geeft om het verbruik en de uitstoot, maar des te meer om rijplezier, heeft Volkswagen nog de 2.0 TSI in de aanbieding. Een auto die op papier dicht bij de New Beetle RSI staat, maar gelukkig niet zo exclusief zal blijven.

Voor hetzelfde geld

Dat de New Beetle ondanks het enthousiaste onthaal geen hele grote verkoopaantallen in ons land haalde had voor een groot deel met de prijs te maken. Dat heeft Volkswagen nu opgelost door de Beetle flink gunstiger in de markt te zetten. Dat blijkt niet alleen uit het aanschafbedrag van de 2.0 TSI dat slechts een derde bedraagt van de New Beetle RSI die meer dan een ton kostte, maar vooral uit de vanafprijs die met 19.990 euro identiek is aan de driedeurs Golf met dezelfde 105 pk motor. En daarin kon wel eens het succes van deze Beetle in aangekondigd worden. Wanneer je immers voor een Golf in de markt bent en de achterbankposities niet veelvuldig zal gebruiken, heb je nu een meer dan origineel alternatief voorhanden.

  • Leuk
  • Zuinig
  • Betaalbaar
  • Posities achterbank
  • Zicht naar achteren
  • Rijdt niet zo speels als hij eruit ziet