Toen Volkswagen in 1979 de Golf Cabriolet introduceerde was dit, na de eerste Golf GTI, wederom een trendsetter in zijn klasse. Al snel ontwikkelde de concurrentie "onthoofde" varianten van hun middenklassers om de Golf weerstand te bieden. Het afgelopen decennium was de Golf echter de grote afwezige in het segment van de compacte cabrio's. Peugeot, Ford en Opel stalen de show met coupé-cabriolets, waar Volkswagen nog wel de Eos introduceerde, maar een echte Golf Cabriolet ontbrak. Sinds dit jaar is er eindelijk weer een opvolger van de trendsetter uit 1979. Kan deze auto de concurrentie weer op achterstand zetten, of loopt VW nu achter de feiten aan?
Waar andere merken vooral kiezen voor een stalen klapdak, heeft Volkswagen bij de Golf traditiegetrouw gekozen voor een stoffen dak. Dit is logisch door zowel de historie van het model alsook door de duidelijke familieverbintenis met de Audi A3 Cabriolet. De A3 staat op dezelfde basis als de Golf en ook het - elektrisch bedienbaar en in 10 seconden te openen of te sluiten - cabriodak toont grote overeenkomsten met zijn concerngenootje. Het grote voordeel van het gebruik van een stoffen dak is de beperkte ruimte die vrijgemaakt moet worden voor het opbergen van de constructie. Omdat de kap in geopende toestand rust boven de kofferbak, wordt de ruimte geheel achterin de auto niet beïnvloed door de stand van de kap. Een bijkomend voordeel van de compactheid van de opgevouwen kap is de beperkte concessie die gedaan is in het design van het achtersteven. De cabrio is ten opzichte van zijn hatchback broers niet verbreed of verlengd, waardoor het typische Golf-design behouden is gebleven, waarbij de metallic lak en de 17 inch velgen het plaatje afmaken. Een nadeel van de gekozen dakconstructie is de beperkte toegang tot het kofferruim, al is er meer dan voldoende plek voor de wekelijkse boodschappen of de bagage voor een vakantie met z'n tweeën.
Niet dat het design van het interieur van een Golf ergonomisch niet in orde is, of de kwaliteit van de materialen niet voldoet, maar het is wel jammer dat voor een bijzonder model als een cabriolet geen ander interieur is gekozen. Voor de kwaliteiten van het interieur is het daarom eenvoudig om te verwijzen naar de hatchback. Aangezien er aan de structuur van de Golf geen veranderingen zijn gedaan, is de binnenruimte - behalve het iets lagere dak - ook hetzelfde. Bestuurder en drie passagiers kunnen voldoende ruim zitten, ook met het dak gesloten. Waarom het dievengilde het - optionele - navigatie/audiosysteem van Volkswagen zo interessant vindt is wel duidelijk. Het ziet er niet alleen goed uit, het werkt en klinkt ook nog eens fantastisch. Bediening geschiedt via het touchscreen of het stuurwiel en een aansluiting voor de iPod of usb-stick zit verstopt onder de middenarmsteun.
Alle voorlopers van de nieuwe Golf Cabriolet waren voorzien van de typische rolbeugel. Deze was niet alleen typerend voor de Golf, maar bood ook de nodige veiligheid bij een eventuele koprol. Nu is een rolbeugel als een dergelijke niet meer nodig, gezien de technische vooruitgang met uit de carrosserie schietende rolbeugels bij een ongeval. Hoewel het de Golf enigszins ontsierde en het de bijnaam "aardbeienmandje"gaf, was de zwart kunststoffen beugel juist zo typerend voor dit model van Volkswagen. Het is even wennen, maar uiteindelijk geniet de huidige vorm wel de voorkeur. In de nieuwe uitvoering rijd je echt helemaal open vanaf de voorruit tot het kofferdeksel.
Het grote probleem van auto's die niet ontwikkeld zijn als cabriolet maar als hatchback of sedan is de beperkte stijfheid. Als het dak van een hatchback wordt verwijderd moeten er aanpassingen gedaan worden aan het chassis om de stijfheid te verbeteren, anders zou de auto onbestuurbaar worden. Deze verstevigingen zorgen ervoor dat de auto weer reageert zoals zijn dichte gebroeders, maar ook dat het wagengewicht toeneemt. Bij de Golf Cabriolet is het eerste punt duidelijk merkbaar. Het stuurgedrag is net zoals van iedere andere Golf: strak en voorspelbaar. Ondanks dat de testauto was voorzien van de basismotorisering, de 105 pk sterke 1.2 TSI, merk je het toegenomen wagengewicht niet hinderlijk. Tot 120 km/u is de auto zelfs boven verwachting snel. Rijd je echter in de vijfde of zesde versnelling, dan is de versnelling zelfs bij volgas nihil. Terugschakelen is het devies bij inhaalacties op de snelweg, of de autobahn waar ruim de helft van de testkilometers is afgelegd. Voor het gemiddeld verbruik zijn de lange 5 en 6 wel positief, zo komt het testverbruik uit op 6.6 l/100km, wat boven de fabrieksopgave is, maar gezien de vele kilometers op hogere snelheid - en tevens open - is dit een keurig verbruikscijfer. Tijdens de autobahnkilometers valt op dat de auto als een blok op de weg ligt en open rijden ook bij snelheden boven de 120 km/u aangenaam is. Wat dan wel een aanrader is, is het gebruik van het windscherm. Deze simpele toepassing zorgt voor een enorme verhoging van het comfort in de auto. Turbulentie is verleden tijd, zoals gezegd ook op hogere snelheden en zelfs bij temperaturen onder de 20 graden Celsius en de verwarming op 23 graden is het goed toeven.
Vooraf gezien zou de Golf het lastig krijgen tegen zijn concurrenten met stevige stalen klapdaken. Toch heeft de nieuwe cabriolet van Volkswagen een aantal troeven in handen om een succes te worden in het land van de soms waterige en koude zomers. Al voldoet basismotorisering prima, meer pk's zouden bij veel snelwegkilometers wel prettig zijn. De basisprijs van ruim 27.000 euro ligt rond of onder de basisprijzen van de concurrenten, maar de auto aan te kleden om het uitrustingsniveau te bereiken van de testauto vergt een extra investering van €6.390, maar dan is de auto voorzien van het uitmuntende navigatie/audiosysteem, de 17 inch velgen en climatronic. Kortom gezegd, de Golf Cabriolet is een welkome aanvulling op het middenklasse cabriosegment, zeker door de goede wegligging, de stoffen kap en uiteraard de uitstraling die ook het nieuwste model heeft meegenomen van zijn verre voorvader uit 1979!