Audi A6
3.0 TDI quattro Pro Line +

Wilbert Huls - 12 juli 2011

Aansluiting met de top

Als referentiekader in de hogere segmenten worden vaak 'De Duitse drie' aangehaald. Het is echter nog helemaal niet zo lang geleden dat Audi tegen de verkoopcijfers van de grote BMW's en Mercedessen moest opkijken. Eigenlijk was de introductie van de vorige A6 het moment waarop Audi dat niet meer hoefde, integendeel, de A6 werd in 2005 bijna anderhalf keer zoveel als de 5 Serie en twee keer zoveel als de E-Klasse verkocht. Ondanks dat de magie van die A6 lang bleef doorwerken, is het nu toch tijd voor zijn opvolger.

Scherper

Natuurlijk heeft een succesvolle auto meer te bieden, maar een deel van het succes was zeker toe te schrijven aan het ontwerp van de vorige A6, voor de kenners de C6. Het lijnenspel was heel clean en dat sprak grote groepen mensen aan. Deze nieuwe troef van Audi in de hoge middenklasse gaat op diezelfde basis verder, al is hij net wat scherper getekend. Zo springen natuurlijk de knikjes in voor- en achterlichten en de wat hoekiger grille natuurlijk direct in het oog. Maar ook op subtieler niveau beschikt het plaatwerk over net wat meer vouwtjes en zijn de bumpers explicieter van vorm. Uiteraard blijft alles duidelijk herkenbaar als Audi, maar hoe kan het ook anders bij het merk dat het woord 'familiegezicht' lijkt te hebben uitgevonden. Dat heeft echter ook zijn nadelen, want een niet-kenner zal hem vermoedelijk nauwelijks kunnen onderscheiden van een kleinere A4 of een grotere A8. In de afmetingen zien we nog wel wat bijzonders, want het is uitzonderlijk dat een opvolgend model krimpt. Toch is de nieuwe A6 zowel in lengte als hoogte kleiner geworden. Dat de auto echter breder is geworden en de wielbasis groter, zal de rijders als muziek in de oren klinken.

Opgeruimd

Ook de inzittenden varen wel bij een toegenomen wielbasis. Degene die zich laat rijden kan ook achterin riant zitten. Rondom is voldoende ruimte en met een brede middenarmsteun die uit de middelste zitplek te klappen is kan je erg gerieflijk zitten. Met eigen bekerhouders en zelfs twee eigen aircozones achterin, maakt Audi duidelijk dat niet alleen een A8 geschikt is om je te laten rijden. Het interieur heeft een bijzondere, maar chique kleurstelling met beigekleurig leer en chocoladetinten op het dashboard. Bij de smetteloze afwerking zijn aluminium en een donkere houtinleg gebruikt. Tweekleurige interieurs kunnen nog wel eens schreeuwerig overkomen, maar het kan hier heel stijlvol genoemd worden. Het helpt dat het dashboard er van zichzelf erg opgeruimd uitziet. Neem bijvoorbeeld het stuur dat slechts een beperkt aantal knoppen heeft en dat zien we wel eens anders bij rijk uitgeruste auto's. Het is daarbij wel handig dat één knop door de bestuurder zelf geprogrammeerd kan worden met een veelgebruikte functie. Daarnaast zit het multimediasysteem netjes verborgen boven de ventilatieroosters en komt het met een draai overeind wanneer je functies van het systeem gaat gebruiken. Nog steeds kan het bediend worden middels een ronde knop met vier drukknoppen daaromheen, maar het is nieuw dat er naast de pook een touchpad zit, zoals bij de meeste laptops. Voor het geval je een adres wil invoeren in het navigatiesysteem, hoef je niet oneindig aan de draaiknop te draaien, maar kan je de letters met je vingers op het touchpad schrijven.

Audi drive select

Via hetzelfde systeem is ook Audi drive select te benaderen. Op het display verschijnt een fraai getekende A6 met daaromheen diverse opties die het rijkarakter van de auto bepalen. Naast de automatische stand kan er gekozen worden voor Efficiency, Comfort, Dynamic en Individual. In de laatstgenoemde optie zijn alle onderdelen die beïnvloed worden door het systeem onafhankelijk van elkaar in te stellen. Wie van wat scherper stuurgedrag en een wat 'stugger' onderstel houdt, maar wel op zijn verbruik wil letten, kan ervoor kiezen om de automaat op comfortabele manier zijn werk te laten doen, terwijl bij de overige opties voor dynamisch gekozen wordt. In het algemeen blijft het rijden wel erg gladjes. Zelfs in de dynamische stand is de auto nog erg comfortabel. Eigenlijk is het zo perfect, dat de scherpe randjes er een beetje af zijn. Nu is dat ook niet een eerste prioriteit bij een auto als deze, maar als je dan toch kan kiezen tussen diverse rijmodi verwacht je wat grotere verschillen.

Groene labels

Waar de verschillen in afmetingen al eerder aan de orde kwamen, is een hele belangrijke nog niet genoemd. De massa van de A6 is met maar liefst 100 kg afgenomen ten opzichte van zijn voorganger. Samen met verfijndere technieken in de aandrijflijn, betekent dit een aantrekkelijk verbruik van 6,8 liter per 100 km, waar Audi zelf achttiende minder opgeeft. Dat is heel netjes voor een auto van dit formaat met een vermogen van 245 pk en die krijgt daarmee een B-label. Zoals het tegenwoordig hoort hebben natuurlijk alle varianten van de A6 groene labels. De S-tronicautomaat speelt in de zuinigheid van onze uitvoering geen onverdienstelijke rol met zijn snelle en soepele wisselingen. Met de krachtige motor kan het toerental laag gehouden worden, zonder dat dit ten kost gaat van de prestaties. Ook het start-/stopsysteem doet een goede duit in het zakje. Natuurlijk is de tijd van het voorgloeien al lang voorbij, maar de souplesse waarmee de zelfontbrander weer tot leven wordt gewekt is opvallend. Die eigenschap van de motor valt ook op - of eigenlijk juist niet - bij het rijden, want het motorgeluid is zover naar de achtergrond verdreven, dat een passagier zelfs niet kon geloven dat we te maken hadden met een dieselmotor.

Verbeterd

Natuurlijk hebben we hier niet te maken met het koopje van het jaar. De A6 begint op 46.900 euro, maar deze Pro Line+ uitvoering met quattro-aandrijving en een stevige dieselmotor komt al uit op het dubbele. Maar laten we er ook geen hoofdzaak van maken, want dat betaal je bij de concurrentie ook. Daarnaast is de auto met deze uitrusting zeker een alternatief voor auto's uit de topklasse. Als je als manager een stapje terug moet doen omdat de portemonnee of de publieke opinie dat verlangt, dan is dit misschien wel een van de minst vervelende opties. Audi heeft zijn vorige, succesvolle A6 als uitgangspunt genomen en hem toch op allerlei belangrijke punten weten te verbeteren. Het is dan ook meer dan terecht dat we tegenwoordig spreken van de Duitse drie en reken maar dat die andere twee niet zaten te wachten op deze A6.

  • Chic interieur
  • Fijne aandrijflijn
  • Zuinig
  • Niet erg onderscheidend
  • Geen scherpe randjes