Met een standaard Audi A8 heb je gewoonlijk weinig redenen tot beklag over het ruimteaanbod. Voor veeleisende klanten en gewichtige achterbankpassagiers bestaat traditiegetrouw de mogelijkheid om voor een verlengde Audi A8L te kiezen. Ook het huidige model zal vanaf eind dit jaar in deze 130mm langere gedaante te bestellen zijn. Het voornaamste verschil met de gewone A8 zit in additionele gadgets en een surplus aan beenruimte voor achterpassagiers. Wie daarbij meer snelheid of status wenst, kan daarnaast vanaf december 2010 voor de grondig herziene W12 motor opteren. In de omgeving van Salzburg konden wij alvast kennismaken met het volledige motorenpalet van de Audi A8L.
Een langere wielbasis bieden alle concurrenten van de A8 ook aan. De A8L heeft naast extra centimeters standaard twee individuele zitplaatsen achterin die kunnen worden voorzien van elektrische verstelling, verwarming, ventilatie en massagefunctie. Ook dit bieden gevestigde concurrenten in hun topmodellen aan; de nieuwe A8L weet zich echter te onderscheiden met zaken als een ontspanningsstoel en bedieningsgemak. Achterin de Audi A8L plaatsnemen betekent dat je wordt ondergedompeld in een wereld van luxe en comfort. Gedurende de reis kun je je verpozen door via het optionele Bang & Olufsen geluidssysteem naar muziek te luisteren of een DVD te kijken op één van de twee gigantische LCD-schermen van het Rear Seat Entertainment systeem. De door ons gereden W12 was met al deze pracht en weelde uitgerust en liet niets te wensen over. De rechter voorstoel kan voldoende ver naar voren worden geschoven zodat ook langere personen met volledig gestrekte benen achterin kunnen liggen. Want van zitten is eigenlijk geen sprake. Aan al dit comfort doet het rijwindgeluid vanaf 180 km/h wel afbreuk. Tot deze snelheid blijft het geluidsniveau op een aangenaam peil, waardoor je in opperste concentratie de winst- en verliesrekening van een beursgenoteerde onderneming kan bestuderen of desnoods het jaarverslag op een laptop kunt typen. Met behulp van een ingebouwde UMTS-module kun je zulke waardevolle documenten te allen tijde met de Raad van Bestuur delen. Wederom een unieke en handige gimmick van de nieuwe Audi A8L.
Ook aan het welzijn van de chauffeur is gedacht. Het MMI-bedieningssysteem is met een touchpad geoptimaliseerd en de beeldschermresolutie is verfijnd. Naast de gewone kaart kan het navigatiesysteem ook beeldmateriaal van Google Earth in 3D weergeven. De gegevens daarvoor worden via de ingebouwde UMTS-module tijdens het rijden gedownload. In de omgeving van Salzburg werkte het feilloos, de toevoeging van vele details op de kaart komt de afleesbaarheid echter niet ten goede. Ook het centrale display in het instrumentarium heeft een overvloed aan informatie voor de bestuurder paraat. Met een beperkt aantal toetsen op het stuurwiel kan de gewenste informatie snel worden opgevraagd. De bediening is kinderlijk eenvoudig en zit erg logisch in elkaar. Op de middentunnel heeft de centrale draaiknop van de MMI plaats moeten maken voor de selectiepook van de achttraps automaat. Audi-rijders zullen moeten wennen aan het feit dat de centrale draaiknop niet langer direct onder handbereik zit. Tijdens het rijden zorgen diverse bekende assistentiesystemen als een personal assistant voor een veilige reis. Zodoende kun je tijdens het rijden van de hoogwaardige materialen en sublieme afwerking genieten. Mooie leer- en houtsoorten in combinatie met aluminiumpanelen en zwarte details zorgen voor een chique sportieve sfeer aan boord. Aan te bevelen is het optionele driespaaks sportstuur met een kleinere diameter en dikkere krans. Het pakt net wat lekkerder vast dan het standaard stuur en zorgt met name bij hogere snelheden voor een veiliger gevoel.
Naast de krachtige en stille W12 benzinemotor zal de Audi A8L ook leverbaar worden met een 3.0 TFSI zescilinder en 4.2 FSI V8. Daarnaast kan er ook worden gekozen voor een 3.0 TDI en 4.2 TDI dieselkrachtbron. Wij zagen geen kans om met de benzine- en dieselinstappers te rijden. De W12, 4.2 FSI en 4.2 TDI hebben alle drie gemeen dat ze welhaast onmerkbaar hun werk doen. Met name de gemoderniseerde twaalfcilinder blinkt uit door een fluisterstille en gecultiveerde loop. Door de toepassing van directe inspuiting en een grotere boring levert dit kroonjuweel nu 500 pk en 625 Nm. In dit segment zijn dat gangbare cijfers voor een twaalfpitter en de prestaties zijn dat eveneens. Indrukwekkend zijn de tussenacceleraties op Autobahntempo. De W12 is in staat om de A8L met imponerend gemak in een paar tellen tot 200+ snelheden te versnellen. Van een krachtexplosie is geen sprake. Zelfs niet wanneer de achttraps automaat voor een lager verzet kiest. De vermogensopbouw is voor een atmosferische benzinemotor typisch gradueel. Heel anders van karakter is daarentegen de 4.2 TDI. Met maar liefst 800 Nm spant deze achtcilinder de kroon als het op maximumkoppel aankomt. Ook deze diesel doet zijn werk in alle stilte. De standaardsprint wordt in 5,6 seconden afgelegd en dat is voor een dieselmotor een record in deze klasse. De manier waarop de kracht loskomt is uiterst explosief. Zodra het maximumkoppel wordt bereikt, stuwt de diesel de überlimo met een abrupte klap naar voren.
Onderweg in de Audi A8L heb je niet bepaald het gevoel met een grote limousine onderweg te zijn. De auto is weliswaar lang, breed en hoog, maar door de cockpitachtige structuur overheerst een omsloten gevoel. Ook de onderstelafstemming draagt bij aan de handzame en wendbare beleving. Via Audi Drive Select kun je verschillende modi van de Adaptive Air Auspension oproepen. Van zijdezachte comfortabel tot stoterig sportief is alles mogelijk. Vermeldenswaardig is dat de verschillende set-ups daadwerkelijk merkbaar zijn. De comfortstand past het best in de stad of op de provinciale weg. De A8L strijkt dan alle vouwen en plooien in het wegdek glad. Op de snelweg wordt het weggedrag in de comfortstand bij hogere snelheden deinend. Niet vervelend, maar in de automatische stand weet de onderstelafstemming een beter compromis tussen comfort en een stuggere demping te vinden. Tot slot is er een sportmodus waarmee de A8L laat zien wat hij in zijn mars heeft; op de bergachtige wegen rondom Salzburg overtuigt de Audi met een goed en exact stuurgevoel en een flinke portie rijdynamiek. De auto gaat verrassend neutraal de bocht om, wat mede te danken is aan de goede gewichtsverdeling door het aluminium space frame en de quattro vierwielaandrijving. Echt sportief rijden is met vierwielaandrijving niet mogelijk, doordat de tractie te allen tijde gewaarborgd blijft. Veilig, maar ook een tikje saai.
Door het conservatieve en behoudende design is de Audi A8 van nature een auto die een zakelijk publiek aanspreekt. In deze verlengde versie ziet men dat terug aan moderne communicatiemogelijkheden en het goede en eenvoudige bedieningsgemak. Deze lange versie is met name bedoeld om in gereden te worden en om in alle comfort zijn of haar afspraken na te gaan. De perfectionistische mentaliteit van Audi weerspiegelt zich in het feit dat de voornaamste minpunten zich beperken tot futiliteiten. Echte minpunten of storende eigenschappen heeft de Audi A8L niet. Helaas speelt de A8L niet in op je emoties, zoals een Jaguar XJ dat bijvoorbeeld wel doet. Puur op basis van emoties zul je de Audi A8L niet snel kopen. De vergaande verfijning en diepgaande perfectie stralen echter een grote aantrekkingskracht uit, ongeacht of het nu om een W12 of TDI gaat.