Met maar liefst zeven introducties is 2011 voor Chevrolet een belangrijk jaar. Recent werd afgetrapt met de nieuwe Orlando, nu is het de beurt aan de vernieuwde Captiva. Een grondige facelift, een verbeterd interieur en vier nieuwe benzine- en dieselmotoren moeten er voor gaan zorgen dat de verkoopaantallen van deze compacte SUV weer gaan stijgen.
Het afgelopen jaar gingen driehonderd exemplaren van de in 2006 geïntroduceerde Captiva over de toonbank. Hoewel de concurrentie in dit segment met onder meer de Hyundai Santa Fe en de Kia Sorento moordend is, hoopt Chevrolet er dit jaar vijfhonderd te gaan verkopen. Eén van de factoren die daar aan bij moet gaan dragen is meer herkenbaarheid van het merk. Na de Cruze en Orlando heeft ook de Captiva die stoere Chevrolet-neus gekregen met een enorme grille en het grote logo. De lief ogende achterkant vormt een groot contrast met de agressieve voorzijde en is in onze ogen een gemiste kans. Andere wijzigingen aan de buitenkant van de Captiva zijn knippers in de zijspiegels en nieuwe koplampen. Met een basisprijs van net geen 35 mille is deze SUV erg scherp geprijsd, zeker gezien zijn standaarduitrusting met onder meer 17 inch lichtmetaal, navigatie, halflederen bekleding en een achteruitrijcamera.
Voorheen werd de Captiva bekritiseerd om het matige materiaalgebruik en dito afwerking. Chevrolet trok zich die kritiek aan en nam het interieur onder handen. Het vernieuwde interieur ziet er een stuk beter uit. Her en der spotten we nog wel wat hard plastic, maar in het algemeen voelt het best goed aan en ook op de afwerking valt weinig af te dingen. Eén van de sterke punten van de Captiva is de enorme binnenruimte. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende hoofd- en beenruimte aanwezig en ook de bagageruimte is met 769 liter riant te noemen. Een ander pluspunt van de Captiva is dat hij met een derde zitrij leverbaar is, zodat tot zeven personen in deze Chevy plaats kunnen nemen. Verder zijn er overal vakken aanwezig waar de nodige spullen opgeborgen kunnen worden, waardoor de Captiva een prima auto is om mee op reis te gaan. We zijn echter minder te spreken over het huge stuurwiel, waardoor je eerder het idee krijgt een hoepel in je handen te hebben dan een prettig beetpakkend stuur.
In Oostenrijk konden wij kennismaken met de nieuwe motoren waarmee de gefacelifte Captiva op de markt zal komen. Het gros van de Nederlandse verkopen zal de 2.2 viercilinder dieselmotor voor zijn rekening nemen. Met 184pk en 400Nm is dat blok voldoende sterk om de grote Captiva met gemak van zijn plek te krijgen. Onderin het toerenbereik voelt de diesel bokkig aan, maar dat gevoel verdwijnt zodra de naald van de toerenteller meer dan 1.500tpm aanwijst. De prettig schakelende manuele zesbak heeft lange overbrengingen waardoor de dieselmotor zijn werk in stilte doet en weinig toeren draait. Bergop is terugschakelen soms een must om de vaart erin te houden, maar daar zullen wij in Nederland weinig last van ondervinden. Naast de dieselmotor is de Captiva ook met twee benzinemotoren leverbaar. De topper is een 3.0 V6 met 258pk en een mager koppel van 288Nm dat pas bij 5.800tpm vrijkomt. Gekoppeld aan de zestraps automaat is dat vooral een comfortabele combinatie om relaxt mee te cruisen. Het geringe koppel en de nerveus schakelende automaat passen daarentegen niet bij een sportieve rijstijl.
Een sportieve rijstijl moet je met de Captiva sowieso niet nahouden. Hoewel het comfortabele onderstel gering overhelt en de Chevy niet snel onderstuurt, is het voornamelijk de besturing die roet in het eten gooit. Je hebt niet alleen een vrachtwagenstuur voor je neus, door de weke en gevoelloze besturing lijkt het ook alsof je daadwerkelijk met een vrachtwagen onderweg bent. Het is lastig om de koers van de Chevy te bepalen en door de vage overbrenging ben je continu aan het corrigeren. Het liefste gaat de Captiva gewoon rechtdoor over een stuk snelweg. Dankzij de comfortabele afstemming van vering en demping is de Chevy een ideale auto voor lange afstanden. Typisch Amerikaans dus. Op een afgezet testparcours konden wij ook de offroad capaciteiten beproeven. De Captiva heeft diverse elektronische hulpmiddelen aan boord. Over sneeuw en ijs rijden gaat eenvoudig en veilig. Wel merk je duidelijk dat de Captiva geen permanente vierwielaandrijving heeft. Pas zodra de voorwielen doorslippen gaat er vermogen naar de achterwielen.
Hoewel de Captiva sterk met de Opel Antara overeenkomt is het karakter van de Chevy vooral typisch Amerikaans. Dat blijkt niet alleen uit de value for money mentaliteit, maar ook door de comfortabele afstemming van het onderstel, het ruime interieur en de luie 3.0 V6 benzinemotor. Toch zit er ook een Europese kant aan de Chevy. Met de nieuwe 2.2 dieselmotor presteert de Captiva heel fatsoenlijk en ook de afwerking en materiaalkeuze in het interieur doet nu Europees aan.