Chevrolet Cruze
1.6 LS

Wilbert Huls - 19 maart 2009

Successtory?

Van de drie bekendste Koreaanse merken blijft Chevrolet een beetje achter bij de successtories van Kia en Hyundai. Wellicht dat Chevrolets nieuwe troef, de Cruze, daar verandering in kan brengen. In het zonovergoten Santander stond deze totaal nieuwe sedan voor ons klaar. Hij moet de - van oorsprong nog Daewoo - Nubira doen vergeten en Europees succes inluiden in de compacte middenklasse.

Vlotte verschijning

Chevrolet spreekt zelf van coupé-achtige lijnen bij de Cruze. Nu gaat dat wel weer wat ver, maar een vlotte verschijning is het wel. Het lijnenspel van de Cruze wordt namelijk sterk bepaald door de kromme daklijn en de scherpe vouw over de zijkant die uitmonden in de achterlichten. Eigenlijk had er nog wel een extra zijruitje bij gemogen, want nu wordt het laatste deel van de raampartij opgevuld door een zwart, kunststof paneeltje om de doorlopende lijn niet te verstoren.

Het front oogt 'dik'. Een groot Chevrolet-logo prijkt op een horizontale balk die de grille in twee grote stukken deelt. De scherpe koplampen, de luchtinlaat onderin de bumper en de mistlichten maken het plaatje compleet. Daarbij valt recht van voren - en recht van achteren - op dat de wielen relatief ver naar buiten zijn geplaatst. Al met al lijkt het in ieder geval in de verste verte niet meer op het iele voorkomen dat de Koreanen voorheen vaak hadden.

On-Koreaans

Maar in het interieur is misschien wel de grootste stap gemaakt, want met het dashboard heeft Chevrolet iets moois neergezet. In het zogenaamde twin-cockpit design krijgt de middenconsole, doordat het als het ware naar voren komt, een prominente plaats. Het audiosysteem dat hierin behoorlijk het gezicht bepaalt, is evenals de airconditioning standaard. Zonder al te veel fantasie zijn er designkenmerken van andere merken in het dashboard te vinden, zoals de klokkenwinkel en het stuur, maar het heeft al met al een eigen gezicht gekregen. Het ziet er modern uit en is op het gebied van materialen en afwerking haast on-Koreaans te noemen.

De geteste 1.6 LS was voorzien van relatief simpele stoffen stoelen in twee tinten grijs. Met name de zitting is relatief vlak en dat springt een beetje uit de toon met sportief accenten aan de buitenkant. Ook past de simpele uitstraling niet echt bij het degelijke dashboard. Iets sterker aangezette verdikkingen hadden hier al een hoop kunnen doen. Gelukkig bleek bij een rijker uitgeruste diesel met lederen bekleding die we ook mochten rijden dat de vorm en grip wel degelijk beter kan bij de Cruze. De ruimte achterin is gewoon netjes. Voor een gemiddelde volwassene is het daar ruim genoeg om het een tijdje uit te kunnen houden.

Delta-platform

De Cruze is natuurlijk op zichzelf interessant, maar voor General Motors is het daarnaast nog het eerste model op het nieuwe, zogenaamde delta-platform. Een platform dat ook bij onder andere de komende generatie Opel Astra gebruikt gaat worden. In deze Chevy lijkt het de tests prima te doorstaan. Enkel bij hele heftige koerswisselingen moeten de elektronische hulpmiddelen alle zeilen bijzetten en kunnen dan nog niet voorkomen dat de Cruze wil gaan glijden.

De besturing is naar onze smaak echt te slap. Dat de Cruze niet supersportief hoeft te zijn is duidelijk, maar met een hip voorkomen en de pijlen nadrukkelijk gericht op de Europese markt, verwacht je meer gevoel en een directere reactie. Met name in een lange bocht moet je op snelheid continu blijven zoeken en corrigeren om een prettige lijn te kunnen volgen. Bij lage snelheid is het uiteraard een stuk minder hinderlijk.

Als motorisering hebben we gekozen voor de 1.6, omdat die als instapmotor prijstechnisch in ieder geval interessant is. En hij heeft ons niet teleurgesteld. Hij mag dan wat rumoerig zijn, maar hij voldoet prima. Zowel in de stad, waar je je met de Cruze vlot kan bewegen, als op de snelweg heeft de motor geen moeite met de Cruze. Alleen een heuveltje zorgt nog wel eens voor wat gebrom, waardoor je soms eerder dan verwacht een verzetje terug moet, maar gelukkig ziet Nederland er iets anders uit dan de omgeving van Santander. De 114 pk zal voor de gemiddelde koper van een Cruze voldoende zijn, al is het natuurlijk mogelijk om voor een krachtiger motor te gaan. Voorlopig zijn de 1.8 benzine (141 pk) en een 2.0 diesel (150 pk) de overige leverbare motoren. Alle motoren zijn leverbaar met een handbak met vijf versnellingen. Een automatische zestraps-transmissie is voorbehouden aan de benzineversies.

Voor hetzelfde geld

Directe concurrentie is slecht te noemen, maar Chevrolet zoekt ze zelf in het value-segment en komt bij landgenoten Kia en Hyundai uit. Deze leveren weliswaar geen sedans in de klasse van de Cruze, maar toch worden de Kia Cee'd en Hyundai i30 als grootste tegenstrevers gezien. Als je het bekijkt uit het oogpunt van value for money is dat terecht, maar toch denken we dat verder gekeken kan worden dan Korea. De Cruze is namelijk een grote stap voorwaarts voor Chevrolet richting de Europese klant. De auto voldoet prima aan Europese behoeftes en kent geen klassieke kritiekpunten meer op 'goedkoop Koreaans spul'. Met een goede standaarduitrusting, een hip uiterlijk en een prachtig dashboard heeft Chevrolet met een vanafprijs van 17.995 euro een interessante auto, waar je bij menig Europees merk een klasse kleiner uitkomt voor hetzelfde geld.

  • Prachtig dashboard
  • Prima prestaties instapmotor
  • Prijs
  • Simpele standaardstoelen
  • Slappe besturing
  • Geen automaat icm dieselmotor