Volvo S60
D5 Summum

Dirk-Jan Dalhuisen - 18 september 2010

Built to last

De afgelopen tien jaar maakte de Volvo S60 korte metten met het vooroordeel dat je je keuze voor een Volvo pas kunt verantwoorden als Abraham al bij je in de voortuin heeft gestaan. In het premiumsegment van de middenklasse, waarin de ‘dikke Duitse drie’ al jarenlang de lakens uitdelen, vormde de dynamische sedan een frisse verschijning, zeker voor Volvo-begrippen. In zijn fraaie, vrijwel ongewijzigde gedaante wist de markante Zweed tot diep in de nadagen van zijn tienjarig bestaan velen voor zich te winnen en het zijn Duitse tegenhangers verdraaid lastig te maken. Inmiddels staat zijn opvolger in de startblokken om met een vernieuwd design, nieuwe motoren en een surplus aan innovatieve veiligheidsvoorzieningen het succes van zijn voorganger voort te zetten. Is deze S60 net zo ‘built to last’ als het model dat hij opvolgt?

Harmonieus en sportief

Dat de vorige S60 ondanks z'n coupévormige lijnenspel een Volvo in hart en nieren was, bleek wel uit zijn onverwoestbare uitstraling, het cockpitvormige dashboard en de karakteristieke vijfcilindermotoren. Ondanks enkele wijzigingen heeft de auto z'n karakter wel behouden. Het front van de nieuwe S60 is door Volvo’s nieuwe familiegezicht weliswaar ingrijpend gewijzigd; aan zij- en achterkant bleven bepalende elementen van de vorige S60 aanwezig. Hoewel de S60 en profil gedrongener oogt, worden de flanken wederom gekenmerkt door een fraaie coupévormige daklijn en een hoge, oplopende raamlijn, waaronder ook de ‘heuplijn’ terugkomt. Ook de achterzijde ademt één en al S60: lichtunits op de typerende schoudervormige hoeken, vloeiend lijnenspel en een afgevlakt geheel bepalen hier het beeld.

Het totaalplaatje oogt harmonieus en sportief, zeker met het fraaie ‘Sleipner’-lichtmetaal dat ons Ember Black gespoten exemplaar siert. De eveneens aanwezige (optionele) zilverkleurige stylingkit is wat smaakgevoeliger. De lip aan de voorzijde zorgt voor een prettig bescheiden contrast, maar de skidplate aan de achterkant is wel erg nadrukkelijk aanwezig en oogt daardoor wat kitscherig. Gelukkig zijn er legio configuratiemogelijkheden, waardoor je de S60 altijd volgens je eigen smaak kunt samenstellen en deze kit ook geheel of gedeeltelijk achterwege kunt laten.

Degelijk en hoogwaardig

Het interieur van de nieuwe S60 is voorzien van subliem meubilair, dat positief opvalt door een perfecte pasvorm en dito ondersteuning. Voorin biedt de nieuwe Zweed voldoende ruimte, en ook achterin de S60 is het ruimteaanbod zeer acceptabel. De bagageruimte is daarentegen nog steeds aan de krappe en ontoegankelijke kant. Wie een serieuze hoeveelheid koffers moet verplaatsen, zal al snel naar een V60 uitwijken. Verder heeft het interieur de nodige veranderingen ondergaan. De robuuste cockpit uit de vorige S60 heeft plaatsgemaakt voor een dashboard dat, geheel volgens modern Volvo-gebruik, eenvoudiger van opzet is. Eenvoudig opgezet, maar eveneens erg fraai zijn ook de twee tellers waaruit de klokkenwinkel bestaat. Daarnaast zijn het RTI-navigatiesysteem en de bedieningsunit daarvan voortaan in het dashboard ondergebracht. De ergonomie en het afwerkingsniveau zijn echter nog altijd voorbeeldig als vanouds. Zeker met de chique tweekleurige bekleding en de fraaie donkergrijze ‘Shimmer Graphite’ inleg van ons testexemplaar laat het interieur een degelijke en hoogwaardige algehele indruk achter.

Ingetogen geweldenaar

Volvo-liefhebbers voelen zich wellicht op het hart getrapt door het verdwijnen van de karakteristieke vijfcilinder benzinemotoren uit het gamma. Op dieselgebied hield Volvo de vijfcilindertraditie echter wel in stand. En daar is veel, héél veel voor te zeggen, zo kunnen wij na een week sturen met de sterkste dieselvariant, de vijfcilinder D5, concluderen. Met 205 pk en 420 Nm kom je in de praktijk geen moment tekort. De vijfpitter valt positief op door een heerlijk soepele loopcultuur en blijkt al snel een echte wolf in schaapskleren. Hij doet z’n werk in alle rust, maar ontpopt zich als een ware geweldenaar als je de auto de sporen geeft. Doordat de smeuïge D5 al vanaf lage toeren uitstekend bij de les is, is een inhaalmanoeuvre in een oogwenk achter de rug. Ook in de hogere toerenregionen heeft iedere beroering van het gaspedaal een gretige, maar vloeiende acceleratie tot gevolg. Dat alles gaat gepaard met een lekkere, typische vijfcilinderroffel. Ondanks zijn forse vermogen en indrukwekkende souplesse is de D5 met een testverbruik van ruim 1 op 16 allesbehalve een grootverbruiker.

Kilometervreter

Als we de introductiecampagne mogen geloven, zijn brutaliteit en sportiviteit de kernwoorden die de nieuwe S60 typeren. Niet bepaald het eerste waaraan je denkt bij een degelijk en ingetogen merk als Volvo. Uiterlijk ziet de nieuwe S60 er inderdaad best sportief uit - brutaal, zo u wilt; het onderstel is echter nog steeds nadrukkelijk gericht op comfort. Volvo’s nieuwe middenklasser stuurt tot op zekere hoogte best direct, maar biedt niet de scherpte en het gevoel van een BMW 3 Serie. Is dat jammer? Enerzijds wel. Met wat meer dynamiek is van de S60 beslist een fijne rijdersauto te maken, zeker in combinatie met het uitdagende karakter van de D5-motor. Anderzijds heeft de focus op comfort er wel aan bijgedragen dat Volvo’s nieuwe middenklasser een echte kilometervreter is. Lange ritten zijn prima uit te houden in Volvo’s nieuwe middenklasser, die niet alleen van perfect meubilair is voorzien, maar waarin het je in deze luxe uitgeruste Summum-uitvoering bovendien aan werkelijk niets ontbreekt. Wie desondanks toch behoefte heeft aan meer dynamiek, kan tegen een meerprijs van twee mille altijd nog opteren voor het adaptieve FOUR-C-onderstel.

Waardige opvolger

Het karakter van een kilometervreter maakt van de nieuwe S60 een waardige opvolger van zijn succesvolle voorganger. De nieuwe Zweed brengt je op uiterst comfortabele wijze naar je bestemming. De S60 is daarin heel erg zichzelf gebleven, maar stuurt te afstandelijk om voor sportief door te kunnen gaan. Met een vleugje extra scherpte en precisie zou het gretige karakter van de vijfcilinder dieselbeul beter tot z’n recht komen. Desondanks is Volvo erin geslaagd met de S60 een auto neer te zetten die zich prima kan meten met zijn Duitse opponenten als het om afwerking, binnenruimte en de prijs gaat. Met een prijs van ruim 52 mille (D5 Summum) is de S60 concurrerend geprijsd, maar beter uitgerust. Bovendien loopt Volvo voorop als het om veiligheid gaat, door op de S60 allerlei innovatieve veiligheidssystemen aan te bieden. Samen met de V60, de stationvariant die binnenkort zijn opwachting maakt, lijkt de nieuwe S60 dan ook helemaal klaar om opnieuw met succes te mikken op de gevestigde Duitse orde.

  • Zeer comfortabel
  • Krachtige, smeuïge én zuinige motor
  • (Veiligheids)uitrusting
  • Stuurgevoel iets te afstandelijk
  • Inhoud en toegankelijkheid bagageruimte