Laten we onze nieuwe auto 'Active Smart Crossover' noemen. En voor een extra vleugje hip korten we crossover af met een X. De naam ASX is geboren. Soms moet je maar gewoon niet weten wat een afkorting betekent, want vanwege de doordringende hosanna marketinggeur die eraan hangt zou je hem haast ongezien laten staan. Maar zo zitten we natuurlijk niet in elkaar, eerst maar eens een weekje op pad voor we een oordeel vellen.
'Kijk papa, net zo'n auto als wij hebben!', roept de dochter van zes als we op de snelweg een Nissan Qashqai van achteren naderen. Of het een vergissing van een kind betreft, of toch het inzicht van iemand met onvervalste autokennis in de genen, het blijft een feit dat de Qashqai wel het grote succesvoorbeeld en de belangrijkste tegenstrever van de ASX is. Het zijn allebei auto's met de uiterlijke kenmerken van een SUV, maar die het eigenlijk niet willen zijn. In grote lijnen zijn ze zelfs bijna identiek, ondanks dat de fabrikanten ze niet samen bouwen. Het zijn vooral de merkeigen eigenschappen die de auto's een eigen gezicht geven. Met name op het smoelwerk onderscheidt de ASX zich, want de bekende Jet-Fighter grille van Mitsubishi geeft de auto iets stoers mee. Toch blijft het met de korte overhangen en bolle lijnen ook wel een schattig autootje. Helaas krijgt het leuke snuitje aan de achterzijde geen vervolg, die oogt namelijk ronduit fantasieloos.
Een wat hogere auto wordt in deze klasse vooral gekocht vanwege zijn ruimte en hoge zit. En op die punten scoort de ASX meer dan prima. Met name de ruimte is overvloedig. Uiteraard is dat voorin het geval en met diverse hendels is een goede zitpositie te vinden op de voorstoelen en ze bieden ondanks de zachte toplaag toch voldoende steun, ook zijdelings. Maar ook op de achterbank hebben volwassenen voldoende hoofd- en beenruimte. Het gevoel van ruimte wordt nog versterkt door het optionele panoramadak. In de breedte merk je wel dat we nog steeds te maken hebben met een auto in de compacte middenklasse, want drie kinderstoeltjes gaan helaas niet naast elkaar passen.
Twee kokers voor de meters, een radio met simpele knopjes rond de cd-sleuf en een airconditioning met drie ronde draaiknoppen. We hebben het wel eens eerder gezien. Het dashboard is er qua ontwerp eentje uit de categorie dertien in een dozijn, maar daarom niet minder functioneel. De gebruikte materialen zijn divers. Zo voelt het hoofdbestanddeel best prettig aan, maar is bijvoorbeeld het kunststof rond de middenconsole weer bikkelhard en 'scherp'. Dat is jammer, want het detoneert zo tussen de rest, waar we bijvoorbeeld ook te maken hebben met een heerlijk met leer omkleed stuur. De afwerking daarentegen is over de gehele linie netjes.
Ondanks dat het uiterlijk anders doet vermoeden, hoef je bij de ASX geen vierwielaandrijving te verwachten. Het is een echte 'tussenin-auto', in eigen woorden ook wel crossover genoemd. In het rijgedrag ervaart de auto ook als een kruisbestuiving tussen een gewone auto en een SUV. De auto stuurt heel gemiddeld en heeft een veilig aanvoelende wegligging, al doet de hoogte wel een duit in het zakje als je het wat bonter maakt in het bochtenwerk en het ASTC-systeem (tractiecontrole) als een dolle begint te 'gillen'. Ook is de ASX niet met hele dikke motoren te bestellen. Er is een 117 pk benzine- of 116 pk dieseluitvoering te bestellen en een 150 pk diesel. De laatste figureert in onze test en laat blijken dat een grote motor ook helemaal niet nodig is, want deze diesel is meer dan genoeg voor de ASX, met de nadruk op meer. Met het flinke koppel komt de stoere Mitsubishi vlot uit de startblokken en ten allen tijde is er genoeg kracht voorhanden om wat extra's te geven. Dat maakt wel dat het wellicht een goede optie is voor personen die zo nu en dan een flinke aanhanger moeten trekken. Jan Modaal zou volgens ons aan de lichtere uitvoeringen ook genoeg moeten hebben, al moet niet de indruk gewekt worden dat het niet prettig is om altijd vermogen over te hebben, integendeel. Helaas gaat de kracht wel gepaard met de nodige mechanische geluiden en een duidelijk hoorbare turbo, dat had wel wat minder gemogen.
Achterop de ASX kleeft duidelijk de naam Cleartec, het label dat Mitsubishi gebruikt om aan te geven dat er aanpassingen gedaan ten behoeve van de zuinigheid. En dat Mitsubishi daarin geslaagd is blijkt wel uit de fabrieksopgave van 5,5 liter per 100 km, maar belangrijker nog: het praktijkverbruik is eveneens 5,5 liter per 100 km. En dat is dan nog met gewoon rijgedrag in combinatie met een pittige motor. Wanneer je er echt op gaat letten is deze waarde ongetwijfeld richting de vijf liter of misschien wel daaronder te krijgen. De winst wordt behaald uit bekende - maar niet minder doeltreffende - maatregelen. Een prettig werkend start-/stopsysteem, schakeladviezen in combinatie met een zesversnellingsbak en banden met een lage rolweerstand. Het mooie is dat dat allemaal zaken zijn die het rijplezier niet in de weg staan. Middels de boardcomputer - die overigens vervelend te bedienen is met een knop links onder het stuur tegen het dashboard - kunnen verbruiksgegevens goed bijgehouden worden. Het mooie is dat op een grafische weergave van het actuele verbruik met een pijltje het huidig gemiddelde wordt weergegeven. Zo weet je altijd of je bezig bent je gemiddelde omhoog of omlaag te helpen.
Al met al is de ASX een auto die het prima doet op het gebied van ruimte en verbruik, maar het zet daarmee nog niet direct de concurrentie op achterstand. Hetzelfde geldt een beetje voor de prijs. Met 30 mille voor deze uitvoering bevindt het zich in een druk gezelschap, al is de eerdergenoemde Qashqai in een gelijkende uitvoering toch maar liefst 5.000 euro duurder. Toch zijn er ook zaken waarop de ASX het juist laat liggen, want ondanks de veelbelovende neus is de rest van de auto een beetje voorspelbaar en saai gelijnd. Ook het interieur heeft niet iets over zich waarmee het verschil gemaakt wordt. Uit reacties van voorbijgangers bleek echter wel dat de Mitsubishi de aandacht trekt, zeker in dit felblauwe kleurtje, dus wie weet waar het naar toe zal gaan, want overall blijft het een nette auto voor een dito prijs.