In 1996 nam Mercedes-Benz afscheid van de E Cabriolet. Vanaf dat moment maakte de open vierzitter van Das Haus plaats voor een nieuwe luxueuze sportcoupé, de CLK, die ook als cabriolet leverbaar werd. Na bijna een kwart eeuw komt het merk weer met een E Cabriolet, ditmaal gebaseerd op de nieuwe generatie E-Klasse.
Met deze E Cabriolet complementeert Mercedes-Benz het modellengamma van de E-Klasse. Immers, de sedan, Coupé en Estate waren al leverbaar. Het resultaat mag er zeker zijn. Niet alleen met het dak eraf, maar ook met gesloten kap is deze E Cabrio een chique verschijning. Dat is natuurlijk te danken aan de stoffen kap, wat een stuk eleganter oogt dan een vaak lompe hardtop. Een softtop brengt meer voordelen met zich mee. Zo is er aanzienlijk meer bagageruimte aanwezig - in dit geval driehonderd liter - en kan het dak rijdend geopend en gesloten worden tot een snelheid van veertig kilometer per uur. De Mercedes E Cabrio ziet er niet alleen aan de buitenkant erg fraai uit, ook vanbinnen is het, zoals het een echte Benz betaamt, pico bello voor elkaar. Het dashboard kennen we natuurlijk uit de andere variaties van de E-Klasse en vormt een vertrouwd geheel. Ons testmodel is voorzien van een groot aantal opties die het leven veraangenamen en tegelijkertijd de prijs van zo'n zestig mille naar ruim 73.000 euro aardig opdrijven. Bijvoorbeeld, een puik klinkend soundsystem van Harman/Kardon, fraaie amandelbeige lederen bekleding en multicontourstoelen. Deze zetels zijn helemaal in te stellen naar het postuur van de bestuurder en bijrijder en bieden een formidabele zit. Zelfs na lange afstanden stap je zonder rugklachten of vermoeidheid uit de auto. In de E Cabrio is plaats voor vier volwassenen. Tenminste, als de bestuurder en bijrijder wat inschikken met hun beenruimte, dan kunnen er achterin twee passagiers heel aardig zitten. Kijken we naar concurrenten als de Audi A5 Cabrio, BMW 3 Cabrio, Volvo C70 en de Lexus IS 250C, dan biedt deze E Cabrio de meeste ruimte voor de achterpassagiers.
Een cabrio koop je in de eerste plaats om zo veel mogelijk dakloos rond te rijden. Wat een geluk dat het in onze testperiode hoogzomer is en het kwik ruim boven de dertig graden uitstijgt. Het dak eraf dus! In twintig seconden verdwijnt de softtop achterin de Mercedes. Wij zijn onderweg met de 250 CGI. Deze cijfers doen een 2,5 liter benzine vermoeden, maar niets is minder waar. Mercedes-Benz heeft de kunst van het 'downsizen' goed verstaan. Het is een 1.8 liter viercilinder met een turbo die 204 pk levert en dat zorgt weer voor prima prestaties. Spannend klinkt en is dit niet, maar in dit groene tijdperk telt vooral het verbruik. De fabrikant claimt een opgave van 7,9 liter op honderd kilometer; in de praktijk kwamen wij tot een keurig verbruik van 8,5 liter. De E-Klasse staat bekend als een zeer comfortabele reisauto, al is deze E Cabrio technisch gebaseerd op de C-Klasse. Hierdoor is het onderstel wat stugger afgestemd en voelt de besturing zwaarder aan. Ondanks dat ontpopt deze Duitse cabriolet zich tot een echte cruiser. De auto is goed gebalanceerd en voelt zich op elk wegdek thuis. Zoals gezegd is de besturing wat zwaarder gemaakt, maar is het tegelijkertijd indirect te noemen. Op zich is daar niets mis mee als je naar het karakter van de Benz kijkt. Dat is namelijk comfortabel. Deze cabriolet is vooral op de boulevard in zijn element.
Aan de krachtige 1.8-liter turbomotor is een verouderde vijftrapsautomaat gekoppeld. Hoewel hij bij rustig rijden niet eens zo heel beroerd schakelt, mis je de verfijning van Mercedes' zeventraps transmissie. Dat gebeurt vooral als je het gaspedaal stevig intrapt en de automaat nogal abrupt terugschakelt. Inmiddels is bekend dat deze bak in de 250 CGI aan het einde van dit jaar wordt vervangen door de vernieuwde 7G-Tronic, die volgens Mercedes-Benz bovendien zeven procent zuiniger is. Het grootste bezwaar van de passagiers achterin een vierzitscabrio is dat ze met hun gezicht vol in de wind zitten. Mercedes-Benz heeft daar iets (optioneels) op bedacht. Eigenlijk is het heel simpel en vraag je jezelf af waarom niemand daar eerder mee is gekomen. Das Haus noemt het Aircap, een spoiler boven de voorruit die ervoor zorgt dat de wind over in plaats van tegen de hoofden van de achterpassagiers raast. Tot een snelheid van boven de 130 blijven ze uit de rijwind. Toch kleeft er ook een nadeel aan de Aircap. Het zorgt namelijk wel voor extra windgeruis bij snelwegsnelheden. Deze E Cabriolet is van meer technische hoogstandjes voorzien. Pal onder de hoofdsteunen van de voorstoelen zit namelijk de Airscarf. Het is een rooster waar warme lucht uit wordt geblazen, waardoor de nek tijdens open rijden lekker wordt verwarmd. De tropische hitte weerhoudt ons er niet van om ook even met gesloten kap te rijden. Met de climate control op koele waarden ingesteld is het prima uit te houden. Wat ons als eerste opvalt is de goede geluidsisolatie. Een minpunt is het slechte zicht schuin naar achteren door de brede C-stijl in de stoffen kap. De inzittenden voorin hebben voldoende hoofdruimte, maar achterin is dat een stuk minder vanwege de sterk aflopende daklijn.
Met de komst van deze cabriolet is de E-Klasse dus compleet. Das Haus heeft er goed aan gedaan om te kiezen voor een softtop. Simpelweg omdat je sneller open gaat rijden en, niet onbelangrijk, het de auto veel eleganter doet ogen. Deze Mercedes rijdt zoals je van het merk mag verwachten: comfortabel. Het onderstel is goed gebalanceerd en de indirecte besturing past eigenlijk wel bij het karakter van deze auto. De 1.8 turbomotor biedt meer dan voldoende vermogen en is bovendien zuinig. Spannend is het echter niet. Wie toch verlangt naar een zes-in-lijn kan natuurlijk kiezen voor de 350 CGI. Een minpunt is de verouderde vijftraps automaat, die aan het einde van dit jaar wordt vervangen voor een vernieuwde 7G-Tronic. De Aircap draagt bij aan het comfort, omdat de inzittenden achterin hierdoor uit de wind gehouden worden. Dit maakt deze open Benz tot een volwaardige vierzitter waarmee het tijdens mooie lente- en zomerdagen heerlijk cruisen is.
Fotografie: Martijn Koevoets