Na enkele jaren waarin de schijnwerpers vrijwel voortdurend op nichemodellen gericht stonden, moet 2010 voor BMW het jaar van de nieuwe 5 Serie worden. Met een overvloed aan moderne motoren met groene labels, een indrukwekkende hoeveelheid technologische noviteiten en een surplus aan dynamiek mag de Fünfer zich bewijzen tegenover zijn traditionele aartsrivalen: de A6 en de E-Klasse. BMW zelf gaat deze confrontatie vol overtuiging aan; het merk beweert met de nieuwe 5 Serie zelfs over de ‘ultieme businesslimousine’ te beschikken. Met hooggespannen verwachtingen testen we dan ook of de meest verkochte 523i deze belofte kan inlossen. Staat hier inderdaad de nieuwe ultieme businesslimousine of hebben de heren in München last van grootheidswaanzin?
Met een lengte van bijna vijf meter is de 5 Serie beslist geen kleine jongen. BMW’s nieuwe hoge middenklasser maakt vanuit alle standpunten dan ook een chique en voorname indruk. Toch is de auto zodanig tijdloos en ingetogen vormgegeven dat van een protserige limousine geen moment sprake is. Een opmerkelijke ontwikkeling, aangezien directe concurrerenten bijvoorbeeld rijkelijk worden voorzien van opzichtig toegepaste LED-verlichting. Fraaie welvingen en een scherpe vouw over de flank voorkomen echter dat de 5 Serie als saai kan worden bestempeld, hoewel liefhebbers van de wat controversieel gestileerde vorige generatie daar mogelijk anders over denken. Voor BMW typerende designelementen als de vormgeving van de lichtunits, de nieren in de grille en de Hofmeister-knik in de C-stijl completeren het evenwichtige geheel. Uit de vele opgestoken duimen van eigenaren van de 5 Serie van twee generaties terug - voor insiders ook wel bekend als de E39 - blijkt duidelijke waardering voor de uitstraling van de nieuwe 5 Serie.
Ook in het interieur zijn elementen teruggekeerd die in de vorige generatie soms wat uit de toon vielen. Zo staat het dashboard weer op de bestuurder georiënteerd en is de afwerking op een zeer hoog niveau teruggekeerd, zoals je dat in een 5 Serie mag verwachten. Bij het plaatsnemen in de optionele lederen comfortzetels is het slechts een kwestie van tijd voordat een huiskamergevoel zich van je meester maakt. Lichtbeige leder, fraaie donkerbruine houten sierlijsten en subtiel toegepaste aluminiuminleg stralen in combinatie met sfeervolle interieurverlichting warmte en gezelligheid uit. Overal zijn hoogwaardige materialen toegepast en alles voelt aan alsof het voor de eeuwigheid gebouwd is. Bovendien contrasteert de chique lichte kleurstelling fraai met de statige donkerblauwe lakkleur van ons testexemplaar. Diverse functies op het brede dashboard laten zich intuïtief bedienen en ook de structuur van de iDrive-interface is niet meer zo omslachtig als tijdens de introductie van het bekritiseerde centrale bedieningsconcept. Met de interface, die is verbonden met de grote en heldere kleurenmonitor bovenin het dashboard, worden onder meer audio- en navigatiefuncties bediend.
In een auto van dit formaat, die bovendien als ultieme businesslimousine wordt gepresenteerd, ontstaan onwillekeurig hoge verwachtingen over het ruimteaanbod. Voorin worden deze verwachtingen zonder meer waargemaakt. Je zit vorstelijk in de comfortzetels, waarvan werkelijk alle onderdelen zich elektrisch en traploos laten verstellen. Door het eveneens elektrisch verstelbare stuurwiel is de ideale zitpositie snel gevonden en kan het grote genieten beginnen. Op de achterbank is er - relatief - minder te genieten, ondanks de acht centimeter gegroeide wielbasis. Mede door de fors uitgevallen comfortstoelen loopt de beenruimte achterin wat achter bij de verwachtingen. Krap is het er allerminst, maar het is evenmin ondenkbaar dat een manager die zich wil laten rijden toch de bewegingsvrijheid van de grotere 7 Serie prefereert. De kofferruimte slokt 520 liter bagage op en loopt daarmee keurig in de pas met die van zijn directe concurrenten. Wel is de toegang tot de bagageruimte met name in de hoogte wat beperkt. De nieuwe Touring, die binnenkort zijn opwachting maakt, zal wat dat betreft een beter figuur slaan.
Hoge verwachtingen hebben we eveneens van het rijden. BMW heeft immers een reputatie hoog te houden als het aankomt op rijeigenschappen en motorische verfijning. Hoewel de typeaanduiding anders doet vermoeden, ligt onder de lange en gewelfde motorkap een drieliter zes-in-lijn die in potentere vorm ook de 528i en 535i aandrijft. Na het indrukken van de startknop blijkt de sublieme isolatie van de nieuwe 5 Serie: de motor houdt zich keurig op de achtergrond. Bij een rustige acceleratie word je getrakteerd op een diepe roffel uit het vooronder. Deze roffel verandert in een nadrukkelijker aanwezige huil zodra je het volle vermogen van de 523i aanspreekt. De achttraps automaat vormt daarbij onder alle omstandigheden een ideale partner. Je hebt vrijwel nooit het gevoel tekort te komen met het vermogen van 204 pk. Enkel op een snelle tussensprint merk je dat de motor soms wat moeite heeft de 1.625 kg wegende 5 Serie te laten versnellen, maar dat is absoluut geen schande. Opmerkelijker is de lichtvoetigheid waarmee de Fünfer zich laat besturen. Geen moment heb je het idee met een auto van dit formaat onderweg te zijn. Iedere beweging van het stuurwiel wordt haarfijn opgevolgd. Het onderstel vertoont daarbij zo’n perfecte balans tussen comfort en dynamiek, dat we ons afvragen of het optionele adaptieve onderstel nog wel bestaansrecht heeft. Het zou de auto uitsluitend een uitgesprokener karakter geven.
Tijdens de introductie maakte de 530d al diepe indruk, en ook met deze instapversie blijkt het allerminst behelpen. BMW heeft met de nieuwe 5 Serie een indrukwekkende auto neergezet die uitblinkt in verfijning en een voorbeeldige balans biedt tussen comfort en dynamiek. Tegen meerprijs zijn bovendien diverse vooruitstrevende technologieën leverbaar, waaruit de limousine zijn moderne karakter laat blijken. Dit alles maakt de 5 Serie tot de nieuwe maatstaf in de hoge middenklasse. Is de auto ook daadwerkelijk de ultieme businesslimousine, zoals wordt gesuggereerd? Wat ons betreft wel. Hoewel de beenruimte achterin wat achterblijft bij de verwachtingen, vragen we ons oprecht af hoeveel managers de verleiding om zelf achter het stuur plaats te nemen kunnen weerstaan. Temidden van de dagelijkse drukte is het immers ook belangrijk om op z’n tijd eens lekker te genieten, en dat kan achter het stuur van de 5 Serie met een hele grote G!