Mercedes-Benz B-Klasse
B 180 BlueEFFICIENCY

Michel van Breugel - 8 januari 2010

Laatste offensief

De B-klasse van Mercedes is alweer sinds 2005 op de markt. Dit model moest een jonger publiek aanspreken, dat zich te oud voelde voor de A-klasse. Na vier jaar vond de Duitse autofabrikant het noodzakelijk de kleine Benz een opfrisbeurt te geven. Dit is vooral te zien aan de gewijzigde voor- en achterbumper, en een nieuwe grille, volgens het laatste familiegezicht. Ook het interieur werd door de degelijke materialen op een hoger platform getild. Ook onderhuids zijn er diverse wijzigingen doorgevoerd. De B-klasse blijft leverbaar met de twee bestaande diesels, als B180 CDI en B200 CDI. Bij de vier benzinemotoren is dit anders; de B150 en B170 zijn vervangen door de B160 en B180, beide als BlueEFFICIENCY. Daarnaast blijven de B200 en de B200 Turbo leverbaar. Als extra toevoeging is de B180 NGT BlueEFFICIENCY aan het gamma toegevoegd, die op zowel benzine als op aardgas rijdt.

Opgefleurd

Dat de B-klasse van de A-Klasse afstamt zal geen schokkend nieuws zijn. Vooral zijn uiterlijk verraadt dit. Echter is de ‘B’ 43 centimeter langer dan zijn kleine broertje, wat vooral is terug te vinden in het interieur. Het concept van deze Benz is hetzelfde als dat van de ‘A’; ruimtecomfort, een spannend design en dynamisch rijgedrag in één verpakking. Ook is de B-klasse voorzien van een hoge instap, waar toch wel steeds meer vraag naar ontstaat. Hierdoor ontstaat een ruim uitzicht over het verkeer en is het in- en uitstappen een stuk gemakkelijker. Daarnaast is het opvallend dat de zit in deze Mercedes hoog is en de raampartij relatief gezien laag. Het zicht is dan ook prima vanuit de cockpit.

Wij zijn op stap met de gefacelifte B-klasse, waar op het eerste gezicht niet veel aan veranderd lijkt. Het meest in het oog springend is de voorzijde met nieuwe grille en grote ster op zijn neus van het bekende Duitse automerk. Daarnaast zijn de koplampunits en de voorbumper licht gewijzigd van design. Aan de achterzijde zijn de veranderingen minder spannend, hier konden we eveneens licht gewijzigde lichtunits ontdekken en een chromen greep voor de achterklep. In het algemeen is de B-klasse voorzien van wat meer chroom rondom de raamlijsten.

Huiskamer

Het interieur van de Mercedes geeft ons in eerste instantie een soort huiskamergevoel. Je voelt je er snel thuis en alles zit degelijk en kwalitatief goed in elkaar. De materiaalsoorten die we van de Duitsers gewend zijn, zien we gelukkig ook in deze kleine Benz terug. Wanneer we gaan zitten, zijn we even bezig met het instellen van de juiste positie. De stoelen bieden niet veel mogelijkheden tot het wijzigen van de zitpositie. Het stuurwiel is zowel horizontaal als verticaal te verstellen. Toch vinden we niet de ideale positie. Misschien komt het door de hoge instap, maar lage zit in de auto, dat wordt veroorzaakt door de dubbele bodem. De stoelen zijn stevig, maar toch comfortabel en bieden voldoende zijdelingse steun. Alle belangrijke bedieningsorganen zijn op de tast te vinden en gemakkelijk bruikbaar. De hendels achter het stuurwiel zijn even wennen, rechts van het stuur vinden we niets en links maar liefst twee stuks. Op de onderste zit zowel de bediening van de richtingaanwijzers als die van de ruitenwisser, de bovenste is – traditiegetrouw van Mercedes – voor de cruise control. Hoogte is er in overvloed voorin de B-klasse.

Achterin is de ruimte voldoende. Wanneer er twee volwassenen achter elkaar zitten wordt de ruimte echter beperkter. Voor korte ritten zal dit weinig problemen opleveren, voor langere ritten is het minder aangenaam. Drie personen zouden er achterin plaats kunnen nemen, door de breedte van de auto zal dit in de praktijk niet vaak realiseerbaar zijn. Passagiers op de achterbank zullen hetzelfde probleem als voorin ervaren, ook hier zit je voor het idee laag bij de grond. In de standaard situatie kan er 458 liter bagage mee in de kofferruimte. Dit is al een behoorlijke inhoud, echter bij het neerklappen van de achterbank kan er 1.530 liter mee. De toegankelijkheid van deze ruimte is overigens erg fijn door de klep die hoog opent en de brede en hoge ingang.

B-lauw rijden

Halverwege 2009 zijn de B150 en B170 modellen vervangen door de B160 en B180, beide als BlueEFFICIENCY. Het motormanagement is op een aantal punten aangepast en deze benzinemotoren kregen een start-stop functie mee in combinatie met de handgeschakelde vijfbak. Dit heeft als resultaat dat beide modellen een B-label opgespeld hebben gekregen. Voor een stoplicht of in de file kan de voet van het koppelingspedaal gehaald worden wanneer de bak in neutraal staat. Als de voet op de rem wordt geplaatst gaat de motor uit, wanneer de rem wordt losgelaten of de koppeling wordt ingetrapt gaat deze weer razendsnel aan. Hiermee wordt het brandstofgebruik en de uitstoot gereduceerd. De 1699cc sterke benzinemotor voorin deze B-klasse levert een vermogen van 116 pk bij 5.500 toeren per minuut. Het koppel bedraagt 155 Nm bij 3.750 toeren per minuut. Spannende prestaties hoeven we niet te verwachten van deze 1330 kg zware ‘B’, maar van 0 naar 100 km/h in 11.3 seconden valt alleszins mee. Vooral in de hogere toeren is de krachtbron behoorlijk bij de les.

Bij een gemoedelijke rit is de Mercedes comfortabel geveerd en geeft de boardcomputer al bij 1.500 toeren aan over te schakelen naar het volgende verzet. Echter ook bij snel genomen bochtenwerk voelt de B-klasse stabiel en solide aan. In dit geval komt het schakeladvies een stuk later. Verkeersdrempels worden gemakkelijk genomen, het voordeel van de lange wielbasis is hier duidelijk aanwezig. De pedalen werken zeer gemakkelijk, maar missen wat nauwkeurigheid. Iedereen rijdt zo met de Duitser weg. Het stuurwiel biedt helaas weinig communicatie met het wegdek, niet dat dit bij de B-klasse past, maar wat meer gevoel in de stuurinstallatie was wenselijk geweest. Gedurende onze testperiode schommelde het verbruik van de B180. Wanneer we dit combineren is een brandstofverbruik van 7,8 liter per 100 km erg netjes. De fabrikant geeft een gemiddelde consumptie van 6,6 liter per 100 km op, zodat je met één tank zo’n 800 kilometer kunt rijden.

Premium gezinsauto

Rijden met de B180 BlueEFFICIENCY is niet anders dan normaal. Alleen het start-stop systeem is goed merkbaar een brandstofbesparend element. Het valt niet mee om de Mercedes B-klasse in een hokje te plaatsen. Veel directe concurrenten heeft de auto niet. Auto’s als de Renault Grand Modus en Seat Altea komen in de buurt, maar bieden naast hun scherpere prijsstelling een andere formule aan. Mercedes zet de B-klasse in als een premium gezinsauto met comfortabele rijeigenschappen en een ruim interieur. De doelgroep is echter beperkt, omdat jonge gezinnen niet snel een nieuwe Mercedes zullen rijden. Daarmee is de missie van de Duitsers dus niet geslaagd. Willen ze deze wel laten slagen, zullen ze naar onze mening het onderstel verder onder de loep moeten nemen en vooral de zitpositie verder verbeteren. Aan het ruimteaanbod, de afwerking en de motoren zal het verder niet liggen. Dat een Mercedes prijzig is en de opties deze prijs alleen maar verder laten stijgen, zal daarbij geen verrassing zijn.

  • Zit goed in elkaar
  • Comfortabel en ruim
  • Zuinige motoren
  • Onprettige zithouding
  • Ergonomische missers
  • Grote draaicirkel