Mercedes-Benz GLK
220 CDI BlueEfficiency

Harold Rolloos - 29 augustus 2009

Efficiënte uitbreiding

Compacte SUV’s doen het ondanks hun brandstofslurpende imago goed in ons land, je komt nog steeds veel recent verkochte exemplaren tegen op de vaderlandse wegen. Bijna een jaar geleden lanceerde Mercedes-Benz met haar antwoord hierop: de GLK. Tot voor kort was hij alleen verkrijgbaar met twee benzinemotoren of de 320 CDI zescilinderdiesel, die nou niet echt bekend staat om zijn zuinigheid. Nu komt Mercedes-Benz met de 220 CDI 4MATIC BlueEfficiency. Deze uitvoering van de GLK moet potten gaan breken voor de Stuttgarters, wij namen er één mee.

Stoer

De GLK is de kleinste SUV uit de range van Das Haus. Met een lengte van 4,5 meter en een breedte van ruim 1,8 meter is deze Benz echter allerminst compact te noemen. In tegenstelling zijn concurrentie (bijvoorbeeld de Audi Q5, BMW X3 of Volvo XC 60) is de GLK niet bepaald gestroomlijnd, noem hem maar gewoon hoekig. Die vormen geven de SUV een stoere uitstraling mee, dat op de door ons gereden uitvoering nog eens extra wordt benadrukt met het optionele Offroad-stylingpakket. Hierdoor zitten er onder andere stootstrips van kunststof op de voor- en achterbumper en krijgt de Benz robuuste 17 inch lichtmetalen wielen mee.

Wij rijden de GLK 220 CDI 4MATIC BlueEfficiency, het basismodel uit deze lijn, nadat we eerder al de dikkere dieseluitvoering van de GLK hebben getest. De goedkoopste uitvoering staat voor ruim 52.000 euro in de prijslijsten. Het testexemplaar dat wij van de importeur meekregen werd voorzien van onder meer het Comfort-pakket, Offroad-pakket, Sportpakket interieur, Intelligent Light System en metallic lak. Al die opties drijven de prijs van deze GLK op tot een dikke 64 mille.

Typisch Mercedes-Benz

Na de hoge instap zien we al snel een vertrouwd beeld in de GLK: het typische interieur van Mercedes-Benz, dat we kennen uit de vele andere modellen van het merk. Spectaculair is het allemaal niet te noemen, maar alles zit binnen handbereik en functioneert gewoon goed. Zoals we van het Duitse merk gewend zijn is de afwerking van alle materialen hoogwaardig. De zit is lekker hoog; je hebt een goed overzicht op wat er voor je gebeurt. De zetels zijn ietwat aan de harde kant, maar bieden wel een prettige positie. Ze zijn bekleed met stof en kregen een lederlook mee, wat chique oogt.

Opvallend is trouwens de matige instap voor de achterpassagiers. De wielkast zit namelijk wel erg ver naar voren en bemoeilijkt de toegankelijkheid naar de achterbank. Achterin valt het vooral wat beenruimte betreft best tegen voor een auto van dit formaat, er is eigenlijk geen plaats voor drie volwassenen achterin de GLK. Hoofdruimte is er daarentegen wel voldoende. In de kofferruimte kun je 450 liter kwijt. Zeker niet weinig, maar in vergelijking met bijvoorbeeld de Audi Q5 (540 liter) is het ook niet overdreven ruim. Met de achterbank omlaag stijgt het aantal liters naar dik 1.500, wat ongeveer gelijk is aan de Q5.

Fijne reisgezel

Onder de kap van de GLK ligt de 220 CDI-dieselmotor, die we ook kennen uit de nieuwe E-Klasse. Het blok levert 170 pk en een koppel van 400 Nm. In de praktijk is dit meer dan voldoende vermogen om de dik 1.700 kilo wegende Benz vlot van zijn plek te krijgen. Dat gaat trouwens gepaard met een nogal rauw geluid, de 220 CDI is niet de meest stille dieselmotor uit het assortiment van de Stuttgarters. Vooral bij het accelereren en op hoge snelheden laat de krachtbron zich behoorlijk gelden en dat is best jammer voor dit gloednieuwe dieselblok.

De motor is gekoppeld aan de bekende 7G-Tronic automatische transmissie, voor het eerst in de geschiedenis van het merk dus aan een viercilinderdiesel. Het geheel vormt een zeer prettige combinatie. De bak schakelt erg prettig en reageert snel op gascommando’s. Dit maakt van de GLK een echte kilometervreter en zeer geschikt om lange afstanden mee te overbruggen. Zoals je van Mercedes-Benz mag verwachten gaat dit allemaal zeer comfortabel. Dat is ook gelijk het toverwoord voor het weggedrag van de GLK. De besturing is erg licht en gevoelloos. Ook helt de koets behoorlijk over in de bochten, al is dat niet wereldvreemd voor een SUV.

In het terrein voelt de GLK zich wel duidelijk thuis. De standaard variabele 4MATIC-vierwielaandrijving houdt de Benz ook daar goed op koers en zorgt ervoor dat hij probleemloos door modderige wegen of over bospaden ploetert. Toch zal de GLK maar weinig offroad te vinden zijn. Dat realiseert het merk uit Stuttgart zich ook en komt daarom binnenkort met een tweewielaangedreven variant van de GLK 220 CDI, die gekoppeld zal zijn aan een handbak. Die uitvoering krijgt in ons land een groen energielabel mee. Dat heeft het door ons gereden model niet. Die beschikt namelijk over een geel D-label. Na onze testperiode kwamen wij uit op een gemiddeld verbruik van 7.3 liter op honderd kilometer, best netjes voor deze Benz.

Correct antwoord

De GLK 220 CDI 4MATIC BlueEfficiency is hét antwoord uit Stuttgart op het milieuvervuilende imago dat SUV’s (nog steeds) hebben. Mercedes-Benz verwacht dat deze uitvoering het merendeel van de verkopen voor zijn rekening gaat nemen. Heel vreemd is dat niet, want in de praktijk blijkt de viercilinderdiesel over genoeg vermogen te beschikken. Meer heb je niet nodig en het maakt de 320 CDI dan ook eigenlijk overbodig voor het merendeel van de automobilisten, tenzij je natuurlijk liefhebber bent. De auto rijdt zeer comfortabel, al is de besturing gevoelloos. Verder valt de ruimte voor de achterpassagiers behoorlijk tegen. Het verbruik was een ding dat ons aangenaam verraste. Wij denken dat de tweewielaandreven variant van de GLK het meest verkocht gaat worden met de 220 CDI-dieselmotor. Hoe vaak zie je nou een luxe SUV in Nederland door het terrein ploeteren? Maar wie daar wel behoefte aan heeft, kan met de 4MATIC-aandrijving offroad prima uit de voeten.

  • Comfortabel
  • Relatief zuinig
  • Hoge zit
  • Rauwe klank dieselmotor
  • Gevoelloze besturing
  • Moeilijke instap achterin