Volvo XC60
D5 Summum

Michel van Breugel - 7 januari 2009

Precies op tijd

Eigenlijk is het vrij logisch dat het Zweedse Volvo met een model als de XC60 op de markt komt. Het nieuwe model opereert onder de XC90 en moet gaan concurreren met sterke tegenspelers als de Audi Q5, Mercedes GLK, BMW X3 en Land Rover Freelander. De XC60 is de nieuwe crossover van de Zweden en biedt een mix van twee stijlen: de onderkant van de carrosserie is dik en gespierd waarbij de bovenzijde de elegante Volvo-lijn behoudt. Kleine auto's scoren de laatste tijd goed en zelfs SUV's moeten wat inleveren, deze worden gewoon een maatje kleiner. Daarop inspelend is Volvo precies op tijd met de XC60.

Met de Volvo XC60 lanceren de Zweden een compacte premium SUV waarbij veiligheid en comfort vooropstaan. Dat alles verpakt in een modern Volvo-jasje. Deze nieuwe Volvo staat wederom te boek als een van de veiligste automobielen op de markt. Het scala aan veiligheidssnufjes is imponerend te noemen. Er staan termen in de lijst waar zelfs wij nog niet eerder van gehoord hadden. Wij kregen een aantal dagen de beschikking over de op diesel rijdende D5 Geartronic in Summum-trim, waarmee deze Volvo onze hoge verwachtingen probeert waar te maken.

Elegante mix

Dat grote SUV's de laatste tijd minder in trek zijn lijkt bij iedereen wel bekend te zijn. Compacte SUV's zijn "hot" en dat is ook te merken aan de verkoopcijfers. De XC60 krijgt diverse concurrenten, vooral uit Duitsland. Het Zweedse merk had natuurlijk al een grote SUV, de XC90, maar de nieuwe XC60 is een stuk korter, namelijk 20 centimeter. De lengte bedraagt 4,63 meter en de breedte 1,89 meter. Het exterieur komt daardoor vrij bescheiden over. Subtiel is hier het woord dat van toepassing is. Toch is de auto direct te herkennen als een Volvo, mede door de grote grille met het bekende logo. Helaas is het opzichtige plastic vlak in de grille - van de radar - wel erg nadrukkelijk aanwezig. Het geteste exemplaar is voorzien van het Styling Pack. Voor een meerprijs van € 995.- krijgt de XC60 net wat meer uitstraling door de zilvergrijze zijskirts en zilvergrijze accenten op voor- en achterbumper.

Zoals gezegd oogt de XC60 niet als een echte SUV. De auto staat natuurlijk wel hoog op de wielen maar de motorkap is laag en de totale afmetingen lijken niet zo massaal. Opmerkelijk is dat de Volvo erg sierlijk is. De brede schouderpartij aan de achterzijde is herkenbaar Volvo zoals de modellenlijn van het merk betaamt. Zijn fraai vormgegeven LED-achterlichtunits lopen tot bovenaan door. De grote 18 inch "Merac" velgen en de geblindeerde achterruiten maken de Volvo tot een mooi plaatje.

Besmettelijk maar fraai

Wanneer we in de Volvo stappan valt al direct de prettig hoge instap op. Herkenbaar uit de bedoeling van Volvo voor dit model: een model voor mensen die deze Volvo kopen ná de driedeurs C30. De inzittenden van de XC60 mogen rekenen op een uitstekend zitcomfort. De Summum-uitvoering beschikt over met leder beklede stoelen welke ook uitgebreid elektrisch verstelbaar zijn. Samen met het in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel kan een prima zitplek gecreëerd worden. Het stuurwiel is daarbij lekker dik en heeft diverse knoppen voor onder andere de audio, telefoon en cruise control. Het instrumentarium is een toonbeeld van ergonomie. In de basis zijn er maar twee klokken aanwezig. Voor de toerenteller en snelheidsmeter wordt alleen de buitenzijde van de ringen gebruikt. In het hart van de klokken wordt informatie weergegeven over onder andere cruise control, tankinhoud en boordcomputer.

De algemene afwerking staat op een hoog niveau. Op de gebruikte materialen is duidelijk niet bezuinigd; ze hebben een goede kwaliteit. In het interieur valt meteen de prachtig zwevende middenconsole op die in deze uitvoering voorzien is van aluminium accenten. Mede door de vormgeving en indeling is de ergonomie prima. Het redelijk grote aantal knopjes op de middenconsole is in het begin zoeken, maar na gelang de tijd verstrekt zijn alle functies duidelijk te vinden. Minder prettig is de manier waarmee Volvo het navigatiesysteem heeft opgelost in de XC60. Wanneer voor deze optie is gekozen wordt er een display gesitueerd bovenin de middenconsole. Door deze situering is er nu een apart display bovenop het dashboard voor instellingen van de radio en dergelijke. Het instellen van het navigatiesysteem kan op twee manieren. Er is een bediening aan de rechterkant achter het stuurwiel geplaatst welke je alleen op gevoel kan gebruiken. Tevens wordt er een afstandbediening meegeleverd wat de bediening een stuk aangenamer maakt.

Op de achterbank is het goed vertoeven. Hoofd- en beenruimte is er voldoende. De bank is diep en breed genoeg en zit niet eens veel minder goed dan de voorstoelen wat gezien mag worden als een compliment. Minder gemakkelijk zijn de verdiepte gordelaansluiters die op de tast lastig bereikbaar zijn. Achterin kunnen de passagiers hun eigen muziek bedienen compleet met aansluitingen voor hoofdtelefoons. Ideaal voor kinderen. Ze kunnen naar een cd of iPod luisteren met hun eigen systeem.

De bagageruimte heeft een inhoud van bijna 500 liter en is daarmee opvallend ruim. Met een vlakke laadvloer, die ontstaat door de gemakkelijk neer te klappen achterbank, wordt de ruimte vergroot tot 1455 liter. Handig is het opklapbare vloerdeel dat ervoor zorgt dat klein spul niet door de gehele ruimte slingert. De enige nadelen die wij konden ondervinden aan het interieur waren de vrij hoge tildrempel van 74 centimeter en de besmettelijke - maar fraaie - lichte bekleding.

Safety for all

Dat het veiligheidsniveau van de XC60 op een zeer hoog niveau ligt is inmiddels bekend. Naast de bekende zaken als ABS, airbags en dergelijke beschikt deze nieuwe Volvo over meer snufjes. Zo is elke XC60 uitgerust met het innovatieve City Safety. Dit systeem detecteert door middel van een laser achter de voorruit of de auto die zich ervoor bevindt langzamer rijdt of stilstaat. Om een aanrijding te voorkomen zal de auto dan uit zichzelf tot stilstand komen. Ook waarschuwt de Volvo voor te dicht op zijn voorganger rijden, dan krijg je een rood lampje te zien dat waarschuwt voor de beperkte afstand tot de voorligger. Op ons testexemplaar was ook het Driver Support Line (€ 2850) aanwezig waardoor de auto ook beschikt over Lane Departure Warning (waarschuwing bij het overschrijden van de belijning), BLIS (wanneer er een voertuig zich in de dode hoek bevindt begint er bij de buitenspiegel een lampje te branden die je waarschuwt) en Adaptieve Cruise Control. Dit laatste is absoluut aan te raden en waardevolle aanvulling op het comfortabel rijden in deze XC60. Het systeem werkt als een "normale" cruisecontrol en heeft daarnaast de functie om de auto aan te passen aan het voorliggende verkeer. Zoals gezegd, ideaal en zeer comfortabel bij een onrustig verkeersbeeld van de voorliggers. Het systeem werkt tot 30 km/h, echter is het de City Safety, die het onder deze snelheid kan overnemen. Bij een dreigend ongeval zorgt dit systeem ervoor de auto tot stilstand komt.

Comfortabel

De XC60 die wij van Volvo Nederland meekregen beschikt over de krachtigste diesel, de bekende D5, welke 185 paardenkrachten levert. Ook het koppel van 400 Nm is niet misselijk. Naast deze krachtbron is er een minder sterke 2.4D leverbaar met 163 pk, en een krachtige benzinemotor 3-liter zes in lijn met 285 pk. De dieselmotor is krachtig en soepel genoeg om deze Volvo vlot door het verkeer te helpen. De reactie op het gaspedaal is wat traag en resulteert in een sprint van 0-100 km/h in 9,9 seconden. Wanneer een bocht wordt uitgeaccelereerd of een rotonde wordt afgereden valt op dat de automaat even bedenktijd nodig heeft. Uiteindelijk kiest die ervoor nog een verzet terug te schakelen. Daardoor voelt de motor lui aan, en dat is jammer want de D5 is beresterk. Bij zijn presteren laat de diesel zich op de achtergrond horen, maar vooral bij een koude start is de D5 goed hoorbaar. Echter doordat de Zweed goed geïsoleerd is, blijft het aangenaam stil onderweg. De XC60 heeft standaard vierwielaandrijving, wat in de wintermaanden het veiligheidsgehalte verhoogt. Verwacht overigens geen indrukwekkende terreincapaciteiten van deze Zweed, wie echt off-road wil moet een "echte" terreinwagen aanschaffen.

Rijden in de Volvo XC60 voelt heerlijk comfortabel aan. De koets is ook bij wat sneller genomen bochten zeer stabiel, wat niet van alle SUV's gezegd kan worden. Eigenlijk is de XC60 ook geen SUV, maar een middenweg tussen een SUV en stationwagen. Het genot en weggedrag van een stationwagon, en de ruimte en uitstraling van een SUV, zo kunnen we de XC60 het best omschrijven. Tijdens het rijden biedt de Volvo een prachtig compromis tussen comfort en dynamiek. Het stuurwiel ligt lekker in de hand en geeft de bestuurder veel gevoel in de installatie. Het onderstel is daarbij mooi in balans en biedt ook het midden tussen comfort en een fijne, wat straffere, wegligging. De Volvo veert daarbij veel comfortabeler dan bijvoorbeeld de X3, maar blijft stevig genoeg om met relatief hoge snelheden door bochten te kunnen gaan. Het onderstel is in te stellen op drie standen: Sport, Comfort en Advanced. Overhellen kent de Volvo in kleine mate waarbij ook het zitcomfort tijdens het rijden weer aangeprezen dient te worden. Zoals gezegd is de nieuwe XC60 op dit moment leverbaar met drie bekende motoren. Daarnaast is de Zweed alleen leverbaar met vierwielaandrijving. Echter komt daar in de loop van 2009 verandering in, Volvo zal ook voorwielaangedreven exemplaren op de markt gaan brengen. De vijfcilinder benzinemotoren zullen ook later dit jaar hun weg naar Nederland weten te vinden.

Downsizen

Rijden met de XC60 is in een prachtig compromis tussen comfort en dynamiek. Na enkele kilometers in de Volvo is snel te zien dat dit een geweldige reisauto is, geen bestemming zal hem te ver zijn. De besturing is redelijk communicatief en de zeer uitgebreide veiligheidsuitrusting zal de inzittenden op hun gemak stellen in de XC60. De Zweed verbaast enigszins door de ruimte die hij te bieden heeft. De uitstraling die de XC60 liet de auto niet bij iedereen ongemerkt voorbij gaan. Zowel het interieur als het exterieur is fraai vormgegeven. De prestaties van de D5 zijn redelijk voor de dik 1700 kg zware SUV, waarbij de trage Geartronic het feest toch teveel temt.

Met een vanafprijs van € 47.950 prijst Volvo de XC60 bijna uit de markt. Het begint dan met de 2.4D, wil je liever benzine tanken staat er alleen een zescilinder op de lijst. Het wachten is duidelijk naar de minder vermogende vijfcilinders in combinatie met alleen voorwielaandrijving. Dit zal de vraagprijs duidelijk ten goede komen. Concluderend zal de XC60 een graag geziende gast zijn op Nederlandse wegen, en wat ons betreft is dit geheel terecht.


Fotografie: Christian Wesselius

  • Comfortabele reisauto
  • Ruimte
  • Design exterieur en interieur
  • Rumoerige diesel bij koude start
  • Besmettelijke lichte bekleding
  • (Vanaf) Prijs