Renault Mégane Estate
2.0 dCi 160 Dynamique

Jarno van Maanen - 9 juni 2009

Groen

Nu de hatchback- en de coupé-variant van de Mégane al een tijdje in de showroom staan, vond Renault het tijd voor een stationwagen, de Estate genaamd. Deze nieuwe gezinsauto is buitengewoon goed voor het milieu: iedere motorisering die in Nederland leverbaar is draagt een groen energielabel. De 90pk-sterke instapdiesel is met een uitstoot van 116 gram CO2 per kilometer zo schoon dat hij, als één van de weinige stationwagens, in de 20%-bijtellingsklasse valt. Zelfs de sterke tweeliter turbomotor met 180pk heeft een bescheiden C-label. Met een vanafprijs van nog geen 19.000 euro is de Mégane Estate bovendien voordeliger dan zijn directe concurrenten. Zit er misschien een addertje onder het gras?

Scherp

Op het design is in ieder geval niet beknibbeld, de Estate is namelijk een fraaie verschijning. Met zijn scherpgelijnde koplampen en grote luchtinlaat in de voorbumper maakt hij een zelfverzekerde indruk. De motorkap is wat boller dan voorheen, dat zal waarschijnlijk te maken hebben met voetgangersveiligheid. Net als de nieuwe Scénic heeft de Mégane Estate karakteristieke achterlichten, die de wat behoudend vormgegeven achterzijde de nodige flair geven. De zilvergespoten portiergrepen en dakrails staan 'm goed, vooral in combinatie met de rode lakkleur. Minder enthousiast zijn we over de grote ongespoten beschermstrips op de flanken, die zien er nogal goedkoop uit.

Praktisch

Met een extra lengte van 26cm ten opzichte van de hatchback is de Estate bijna een klasse groter dan zijn vijfdeurs broertje. Die lengte is vooral terug te vinden in de kofferruimte, die met een ruimte van 524 tot maximaal 1.600 liter een flink formaat heeft. Qua opbergruimte is hij één van de ruimste auto's in zijn klasse, hij hoeft alleen de 308 SW voor zich te dulden. Onder de vloer van de kofferbak bevindt zich een extra bagagevak van 33 liter, die ruimte is gecreëerd door het reservewiel te vervangen door een bandenreparatieset. De wielbasis is met ruim 6cm verlengd, wat geheel ten goede is gekomen aan de passagiers op de achterbank, zij hebben wat meer knieruimte dan in de hatchback.

Ook voorin is er geen reden tot klagen, de afwerking en het materiaalgebruik staan duidelijk op een hoger plan dan bij het vorige model, de Grand Tour. In de Dynamique-uitvoering zijn het dashboard en de bekleding nogal grauw van kleur, maar gelukkig zijn er wat zilverkleurige accenten die de boel opfleuren. Bijzonder is het instrumentarium, met een grote digitale snelheidsmeter in het midden en een analoge toerenteller aan de linkerkant. We zijn geen liefhebber van digitale tellers, deze is echter wel goed afleesbaar. Bij de Mégane Estate is er keuze uit twee navigatiesystemen: een ingebouwde TomTom met verkeersinformatie en waarschuwing voor flitspalen en een Carminat dvd-navigatie met 7" scherm en Bluetooth.

Veilig

Zoals gezegd is de Estate alleen leverbaar met groene motoren, die een A-, B- of C-label hebben. Dat betekent ook dat de motor van onze testauto - de 2.0 dCi met 160pk - niet naar Nederland zal komen, die valt met zijn D-label net buiten de boot. Aan de ene kant is dat jammer, het is namelijk een prettige motor die al bij lage toerentallen veel kracht heeft en daarom uitblinkt bij tussensprintjes in hoge versnellingen. Aan de andere kant biedt de 1.9 dCi met 130pk ook prima prestaties, dus een groot gemis is het niet. Renault verwacht dat het merendeel van de benzinerijders zal kiezen voor de de 1.4 TCe turbomotor met 130pk en het gros van de dieselaars voor de 1.5 dCi met ofwel 90pk, danwel 110pk.

Zoals we van Renault gewend zijn, is de wegligging vooral gericht op veiligheid. De Estate nodigt niet uit tot sportief rijden, al is dat best mogelijk. Zijn grootste kwaliteit is echter dat hij veilig en voorspelbaar rijdt. Ten opzichte van het vorige model stuurt hij directer en preciezer, maar de stuurinrichting voelt nog steeds wat kunstmatig aan. Afgezien van de 90pk diesel, zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, die prettig van verzet wisselt, hetzij met wat lange slagen. De 2.0 benzine met 140pk is van met een traploze CVT-versnellingsbak voorzien en de 1.5 dCi met 110pk wordt in de toekomst leverbaar met een zuinige DSG-achtige transmissie, met twee koppelingen dus.

Design

We hebben goed gezocht, maar bij de Mégane Estate hebben we geen addertje onder het gras kunnen vinden, hij valt op geen enkel vlak door de mand. Natuurlijk blinkt hij ook niet uit op ieder vlak. Voor de scherpst sturende stationwagen in deze klasse kun je beter kijken naar de Ford Focus Wagon. Wil je de allerruimste, dan is er de Peugeot 308 SW met ruim 1.700 liter bagageruimte. De Mégane scoort vooral goed op het gebied van veiligheid (standaard ESP, maximale NCAP-score), zuinigheid (alleen groene labels) en prijs (lagere vanafprijzen dan directe concurrenten). De vormgeving is uiteraard iets persoonlijks, maar we zouden ons kunnen voorstellen dat zijn fraaie design veel kopers over de drempel helpt.

  • Mooie vormgeving
  • Praktisch interieur
  • Zuinige motoren
  • Ongespoten beschermstrips
  • Kunstmatige besturing