Audi A3
1.4 TFSi Attraction Pro Line

Wilbert Huls - 17 maart 2009

Hernieuwde kennismaking

De Audi A3 is vorig jaar wederom gefacelift. Waar het oorspronkelijk model uit 2003 in 2005 al verschillende wijzigingen onderging, is dat dus recentelijk weer gebeurd. Naast enkele uiterlijke wijzigingen, is de toevoeging van een zeventraps S-tronic versnellingsbak aan de optielijst een interessant gegeven. Een hernieuwde kennismaking is dus op zijn plaats. Wij gingen op pad met een 1.4 TFSi waarin deze automaat met dubbele koppeling zijn diensten mocht bewijzen.

Dagrijverlichting

De facelift van de A3 is op het eerste oog vrij minimaal, maar toch zijn er behoorlijk wat wijzigingen doorgevoerd. De koplampen zijn wellicht het meest in het oog springend. De led-dagrijverlichting straalt je van verre tegemoet en zorgt er in ieder geval voor dat deze A3 meer aandacht opeist dan zijn voorganger. Daarnaast hebben koplampen en voorbumper in zijn geheel een andere snit. Zo lopen de koplampen iets schuiner naar de immer prominent aanwezige singleframe grille. De bumper heeft nu standaard een meer S-line-achtige vormgeving met een sportievere aanblik.

De zij- en achterkant zijn niet heel schokkend gewijzigd. De knipperlichten zijn van de voorschermen naar de buitenspiegels verhuisd en de wielkasten zijn licht gewijzigd. Aan de achterkant is de stootstrip verdwenen en zijn de achterlichten voorzien van een iets andere layout. Opvallend genoeg hebben de hoekige achterlichten die we tegenwoordig op veel andere Audi’s zien – onder andere op de A3 Cabriolet – dit model niet bereikt.

Premium

Dat Audi zich het laatste decennium rotsvast in het premiumsegment heeft genesteld behoeft geen betoog meer, maar mochten er nog verdwaalde twijfelaars te vinden zijn, dan moeten ze absoluut eens plaatsnemen in de A3. Het interieur is ontegenzeggelijk van een buitengewone kwaliteit. Een smetteloze afwerking resulteert erin dat geen kraakje te horen is en geen scheef naadje te vinden is. De materialen zijn daarbij hoogwaardig. Het kunststof van het dashboard voel zacht aan, het stuur en de pook zijn voorzien van mooi leer en alu-look is deze A3 vreemd, want wat eruit ziet als aluminium is daadwerkelijk aluminium.

De bestuurder is voorzien van een ergonomisch verantwoorde zitplaats. De handmatige verstellingen werken heel praktisch en dus is een goede positie zo gevonden. De zitting heeft voldoende lengte voor een prettige ondersteuning en de hardheid houdt het midden tussen comfortabel en sportief. Met een brede armsteun tussen de voorstoelen en een zacht beklede steun in het portier wordt de gemakzuchtige bestuurder voorzien. De zitplaatsen achterin steken schril af bij het comfort voorin. Er is maar één aspect debet daaraan: ruimte. Deze A3 mag dan wel een driedeurs zijn, in een auto uit de compacte middenklasse hoop je iets ruimer te kunnen zitten. Met 1,85 meter lichaamslengte schampt de kruin net de hemel en de benen staan er ondanks uitsparingen in het kunststof van de voorstoelen ongemakkelijk bij.

Downsizing

There is a substitute for cubic inches. Ondanks dat de Amerikaanse auto-industrie altijd wat lacherig wordt bekeken door Europese autoliefhebbers, had ook hier de gedachte dat grotere motorinhoud een auto interessanter maakt veel aanhangers. De downsizing-trend haalt deze gedachte echter genadeloos onderuit. Met nog geen 1.400 cc wordt een aangenaam vermogen van 125 pk gerealiseerd in deze A3. Nog indrukwekkender is het koppel van 200 Nm dat uit dit kleine blok geperst wordt. Vanaf slechts 1.500 toeren komt dit maximale koppel al beschikbaar en dat merk je. Bij het wegrijden voelt de A3 gretig aan en dien je het gaspedaal beheerst naar beneden te duwen om niet met een flinke stoot van je plek af te schieten.

De zeventraps S-tronic versnellingsbak luistert nauwkeurig naar de bediening van het gaspedaal. Wanneer dit met mate gebeurt schakelt deze razendsnel op, waarbij de overgangen nauwelijks voelbaar zijn door de dubbele koppeling. Bij een rustige rijstijl is zo rond de 70 km/u het hoogste verzet al in gebruik. Wanneer je echter wat meer acceleratie verlangt, loopt het toerental – ook in Drive – verder op, zodat de A3 nog rapper van zijn plek komt. Voor de liefhebber is desgewenst standaard met een later schakelmoment te rijden, door de versnellingsbak in S te zetten. In beide standen is het overigens mogelijk het schakelen in zijn geheel over te nemen, middels de achter het stuur geplaatste flippers.

A-label

Het vroege schakelen heeft uiteraard tot doel dat het toerental laag kan blijven en het verbruik evenzo. Op de buitenwegen lukt dat ook absoluut. Of het nu met 80 of 120 km/u is en of je het gas met een vaste voet bedient of door middel van de cruise control, het brandstofverbruik blijft heel netjes zo rond de 5 liter per 100 km. Dat komt aardig overeen met de fabrieksopgave van 4,8 liter per 100 km. Binnen de bebouwde kom is de opgegeven 7,1 liter echter zeer moeilijk te behalen. Met regelmatig afremmen en versnellen klimt het verbruik snel. Boven de 8 liter per 100 km zit je zo, zelfs met een rustige rijstijl.

Lage toeren resulteren dikwijls in een brommerig motorgeluid, maar bij de A3 is niks minder waar. De krachtbron is fluisterstil. Alleen wanneer je de toeren bewust laat klimmen komt het motorgeluid goed hoorbaar naar voren, maar dan hoort het er natuurlijk bij. Het fluitje van de turbo verraadt dan dat we hier te maken hebben met een geavanceerd stukje techniek. Ook bijgeluiden van de banden en rijwind blijven goed buiten het interieur.

Het rijgedrag van de A3 bevindt zich op de schaal van comfortabel tot sportief net iets aan de sportieve kant van het midden. De besturing is redelijk direct, zonder zwaar te zijn. De demping is er een waar het gevoel met de ondergrond niet verloren gaat, zonder stug te zijn. In die zien zal het de sportieve rijder kunnen aanspreken die toch heel wat kilometers per jaar moet verslinden. Voor degenen die van alles wat willen, is optioneel het Audi Magnetic Ride beschikbaar. Daarmee zijn de dempers naar wens sportief dan wel comfortabel in te stellen.

Kwaliteit is standaard

Kwaliteit heeft zijn prijs. Aangezien de A3 veel kwaliteit herbergt, is een hogere prijs dan gemiddeld in de compacte middenklasse gerechtvaardigd. Even goed blijft bijna 36.000 euro natuurlijk wel heel veel voor een auto die niet extreem zwaar gemotoriseerd is en niet alle duurste opties bevat. Minder geld uitgeven bij een ander merk is een mogelijkheid, maar het staat buiten kijf dat dit betekent dat je concessies moet doen op het gebied van kwaliteit en techniek. In die zin is alleen de 1 Serie als directe concurrent te zien, maar vreemd genoeg moet de 116i het met behoorlijk mindere prestaties en een hoger verbruik doen voor hetzelfde geld. Als je bereid bent het bedrag ervoor neer te tellen voor deze A3, krijg je in ieder geval iets bijzonders in handen als het gaat om kwaliteit en techniek. En het mooie is dat je bij de instap-A3 van net geen 25.000 euro standaard dezelfde kwaliteit geleverd krijgt.

  • Buitengewone interieurkwaliteit
  • Motorprestaties
  • Geavanceerde automaat
  • Ruimte achterin
  • Relatief onzuinig in de stad
  • Niet de goedkoopste