Te midden van het geweld van SUV's, crossovers en ander hoog opgeschroefd blik zou je het bijna vergeten: er bestaan meer carrosserievormen. Waar een jaar of tien geleden stationwagens en sedans nog gretig aftrek vonden, droogde die markt de afgelopen jaren op. Een gemis voor de huisvader die zoek naar een praktisch vervoersmiddel voor zijn gezin of de accountmanager die regelmatig met volle kofferbak naar zijn klant toe moet.
Maar er gloort hoop aan de horizon. Vanuit het Oosten brengt BYD namelijk de Seal 6 DM-i naar de Lage Landen. Niet alleen als sedan, maar ook als stationwagon onder de naam Seal 6 DM-i Touring. En anders dan veel van BYD's recente modellen gaat het hier ditmaal niet om een volledig elektrische auto, maar om een plug-in hybride. Geen gekke keuze: de andere plug-in hybride van het merk; Seal-U blijkt in Nederland niet aan te slepen en noteerde dit jaar al honderden registraties.
Met de komst van de Seal 6 DM-i breidt BYD zijn gamma verder uit in een hoek waar een deel van de fabrikanten het momenteel volledig laat liggen. De verwachtingen zijn dus hooggespannen voor wie op zoek is naar een praktische auto met vertrouwde ruime kofferbak. Tijd voor een ritje in deze 'droom uit het Oosten'.
Tijdens het tekenen van de auto lieten de designers zich inspireren door de oceaan. Een typische tik die we vaker bij BYD voorbij hebben zien komen, de link naar groot water zit namelijk ook al in de modelnamen als Seal en Dolphin die allen dezelfde inspiratiebron hebben.
De voorzijde oogt strak en clean, met een actieve grille die de luchtstroom regelt. De brede trapeziumvormige opening onderin geeft de neus wat pit, terwijl de kristalachtige LED-koplampen een eigen lichtsignatuur neerzetten die inderdaad een vleugje golfslag oproept. Over de voorbumper geeft BYD aan dat er een link is naar de flipper van een zeehond. Of je het nu ziet of niet, je hebt in ieder geval een leuk verhaal te vertellen tegen de buren.
Opzij zorgen twee scherpe vouwen in de carrosserie voor dynamiek, bijgestaan door 18-inch velgen met de veelzeggende naam 'flying axe'. Het ziet er vlot uit, maar zonder overdrijven. Achteraan loopt een doorlopende lichtbalk met gelaagde LED's, die in het donker vooral de link moeten leggen naar druppels water. De uiteinde van de lichtbalk moeten dan weer verwijzen naar twee hele grote druppels.
Qua formaat zit de Seal 6 in het D-segment: 4,84 meter lang, 1,88 meter breed en slechts een centimeter verschil in hoogte tussen sedan en Touring. Daarmee zit hij net onder de Volkswagen Passat, maar met de belofte van minstens zoveel binnenruimte.
Ook het interieur heeft een golf oceaanwater over zich heen gekregen. Gelukkig niet in de vorm van een schelpvormig stuur maar in vloeiende lijnen interieurlijnen die moeten doen denken aan golven.
Voorin vinden we een draadloze oplader van maarliefst 50W en USB-C poorten waarvan er één een stevige 60W kan leveren. Ook achterin hoeven de passagiers zich niet achtergesteld te voelen en zijn er twee USB-C aansluitingen beschikbaar.
Berijders van stationwagens zijn vaak op zoek naar praktische hulpmiddelen en zaken die het leven net een stukje gemakkelijker maken. Niet voor niets smijt het merk Skoda te pas en te onpas met de term 'Simply Clever'. Gelukkig weet BYD net als Skoda deze handschoen ook op te pakken. Zo is er bij de achterklep in geopende toestand een haak te vinden om objecten tot een gewicht van 2 kg op te hangen. Bijgeleverd bij de Seal 6 krijg je een stekkerblok die rechtstreeks aangesloten kan worden aan de laadpoort van de auto waardoor de auto stroom teruglevert om je fiets op te laden, een Nespresso te zetten of een kroket in de airfyer te leggen. Een optie waarmee je zeker punten zal scoren op de camping of het buurtfeest.
Niet zo 'clever' is het infotainmentsysteem. Hoewel het scherm een heuse 15.6-inch meet is laat de vindbaarheid van de functies en het bedieningsgemak nog wel eens te wensen over. Het systeem is snel genoeg maar we verzanden snel in ingewikkelde structuren. Laten we hopen dat een 'over the air' update dit nog ten goede gaat veranderen.
De auto is voorzien van vegan leder en beschikken over verwarming en verkoeling. De verkoeling werkt echter anders dan bij menig ander fabrikant. De verkoeling blaast in dit geval namelijk geen koude lucht door de stoel maar zuigt juist lucht weg tussen het zitvlak van de gebruiker en de stoel; een bijzondere gewaarwording. De achterbank zit prima maar door het accupakket is de bodem hoog en zitten je knieën in een flinke hoek. Als volwassene kunnen we ons voorstellen dat dit na enige tijd kan gaan irriteren. Kinderen zul je er waarschijnlijk niet over horen.
De eerste stationwagen van BYD in Europa moet zich bewijzen met een stevige kofferruimte om de klant over de streep te trekken. Gelukkig zit het op dit onderdeel wel snor; met een capaciteit van 675 liter hoef je je niet te schamen bij de gemiddelde bouwmarkt. Klap je de achterbank neer in de 40:60 verhouding dan heb je zelfs een kofferruimte van 1535 liter ter beschikking. De vloer van de kofferbak is in hoogte verstelbaar en in het midden van de achterbank bevind zich het zogenaamde skiluik voor doorlading van lange objecten. De kofferbak is standaard elektrisch bedienbaar. Al met al loopt daarmee de Seal 6 DM-i prima in de maat met de gevestigde orde.
BYD heeft als merk een rijke historie in het fabriceren van batterijen. Hoewel we bij de Seal 6 spreken over een hybride auto is er natuurlijk veel ruimte gegeven aan batterijtechnologie. Zo zal de verbrandingsmotor van de auto voornamelijk gebruikt worden als generator om de batterij op te laden. Op die manier krijg je de voordelen van de range van een benzineauto terwijl BYD aangeeft de je het gevoel moet krijgen van een elektrische rijervaring. Tijdens de korte testperiode werd deze belofte ten dele waargemaakt. Het verhaal leunt vooral op de perceptie van de gebruiker. De Seal 6 biedt je namelijk niet de tussensprints die je bij snelle elektrische auto's kan vinden en zal zeker niet als winnaar uit de bus komen tijdens een stoplichtsprint met een Golf GTI. Wat je wel krijgt is een vloeiende acceleratie zonder een zenuwachtig hoogtoerig motorgeluid in de oren. Afhankelijk van hoe vol de accu is zal een deel van het rijden volledig elektrisch plaatsvinden. Dagelijkse ritjes tot maar liefst 105 kilometer zullen dus al snel volledig elektrisch kunnen worden afgelegd mits je met volle accu vertrekt. Maar ook met lege accu doet de auto nog heerlijk en soepel zijn werk en valt er weinig op de rijervaring aan te merken. Enkel met verkeersheuvels weet de auto niet helemaal goed om te gaan met het hoge gewicht van de accu die de auto bij zich draagt en kan het geheel wat stoterig aanvoelen.
BYD laat onze droom uitkomen door het gebruik van een hele korte optielijst. Er zijn namelijk slechts twee motorvarianten te verkrijgen van de Seal 6 DM-i. BYD maakt te allen tijde gebruik van een LFP accu; accu's met lithium-ijzerfosfaat zonder gebruik van kobalt of nikkel. Deze technologie is simpelweg veiliger, heeft een hogere levensduur en is beter voor het milieu. De instapversie Boost krijgt een LFP accu met een capaciteit van 10 kWh wat resulteert in een maximaal systeemvermogen van 135 kW (183 pk). Volgens BYD biedt de auto in deze trim een range tot 1500 km met de sedan en 1350 km met de touring (WLTP).
Wie kiest voor pakket Comfort kan rekenen op een hoger systeemvermogen (156 kW, 212 pk) en een grotere accu van 19 kWh. Uiteraard gaat dit gepaard met meer kilometers die volledig elektrisch uitgevoerd kunnen worden. Nadeel is dat door het toegenomen gewicht de volledige actieradius net wat minder groot is dan zijn broer met het Boost pakket. In de praktijk zal dit verschil echter niet groot zijn.
De motorvarianten Boost of Comfort zijn daarnaast ook gekoppeld aan een uitrustingsniveau. Zo is de SEAL 6 DM-i standaard als Boost uitgerust met LED-verlichting, 17-inch wielen, elektrisch verstelbare stoelen en spiegels, een 12.8-inch touchscreen en achteruitrijcamera. De Touring krijgt extra's zoals dakrails en een elektrische achterklep. De Comfort-versie heeft zoals gezegd een grotere batterij, een 15.6-inch scherm, verwarmd stuur, 18-inch wielen, sfeerverlichting en een audiosysteem met acht speakers.
Weinig uitvoeringen en opties zorgen voor een overzichtelijke prijslijst. De BYD Seal 6 DM-i Touring is er vanaf €38.990. De topversie kost €6.000 meer en voor één van de drie beschikbare metallic kleuren betaal je €1.100 extra. Alleen Polar White is kosteloos, overzichtelijker kan bijna niet.
Als plug-in hybride is de Seal 6 Touring natuurlijk geen unicum op de Nederlandse markt. BYD moet het daarom vooral hebben van onderscheid op prijs, kofferruimte en verbruik. Op prijs scoort BYD in elk geval punten: het aanbod is scherp geprijsd. De kofferruimte biedt voldoende liters om mee te kunnen met de concurrentie.
Het verbruik konden we door tijdgebrek niet volledig testen. Tijdens onze rit kwamen we uit op 4,9 liter per 100 kilometer, al was de accu bij vertrek volledig leeg - geen representatief resultaat dus. Volgens BYD zelf ligt het officiële verbruik op 1,7 liter per 100 kilometer. De werkelijkheid zal vermoedelijk ergens tussen deze waarden liggen.
Alles bij elkaar maakt de BYD Seal 6 DM-i Touring op het eerste gezicht een goede indruk als totaalpakket. Of deze BYD ook echt de droom wordt van de Nederlandse autorijder zal de tijd moeten uitwijzen.