Citroën is vastberaden om het compacte SUV-segment op te schudden. De nieuwe C3 Aircross presenteert zich als hét alternatief en biedt een frisse, toegankelijke kijk op de cross-overmarkt. Comfort, ruimte - met de optie voor zeven zitplaatsen - en betaalbaarheid staan centraal. Dit model moet bewijzen dat autorijden, zelfs elektrisch, niet duur of exclusief hoeft te zijn. Un Citroën avec une mission-het zou zomaar de slogan kunnen zijn op het hoofdkantoor van het merk met de twee chevrons.
Met zijn verhoogde zitpositie, robuuste uitstraling en solide proporties oogt de C3 Aircross modern en zelfverzekerd. Op het eerste gezicht een aantrekkelijk totaalpakket, maar de grote vraag blijft: weet Citroën de juiste balans te vinden tussen prijs, kwaliteit en innovatie in een markt vol sterke concurrenten? Tijd om deze Franse uitdager aan de tand te voelen.
Vergeet de vorige Citroën C3 Aircross, want het merk slaat een compleet nieuwe weg in. De speelse uitstraling van het oude model maken plaats voor een stoere en robuuste SUV. Het grote Citroën-logo siert trots de hoge voorzijde, met een vlakke motorkap en strakke koplampen die zelfverzekerd de wereld inkijken. De 1,79 meter brede carrosserie oogt extra krachtig dankzij de zilvergrijze, hoekige onderlip.
Alles aan het ontwerp ademt avontuur en kracht. De ronde, vriendelijke lijnen waar Citroën om bekendstond, hebben plaatsgemaakt voor een gespierde, hoekige achterzijde en een hoge taille. De lak in Elixir Red met een contrasterend zwart dak geeft de auto een chique uitstraling, terwijl Montana Green in combinatie met een wit dak juist speels en fris oogt. Hoe je het ook bekijkt: de C3 Aircross is volwassen geworden.
De ruime proporties van de C3 Aircross komen ook binnenin goed tot hun recht. Het meest opvallende kenmerk? Hij is optioneel leverbaar als zevenzitter - een unicum in dit segment. Dankzij de hoekige, verticale carrosserievormen zag Citroën de kans om een neerklapbare derde zitrij toe te voegen. Dit is echter alleen mogelijk bij de benzineversies, niet bij de elektrische variant. De extra zitplaatsen zijn vooral geschikt voor kinderen tot ongeveer 12 jaar, maar bieden wel praktische details zoals bekerhouders en USB-aansluitingen.
Een derde zitrij betekent wel inleveren op bagageruimte. Met alle stoelen in gebruik blijft er nauwelijks plek over - een krat bier meenemen zit er niet in, hooguit een kleine boodschappentas. Klap je de derde zitrij neer, dan groeit de bagageruimte naar 330 liter. Kies je voor de vijfzitsversie, dan profiteer je niet alleen van meer bagageruimte (460 liter), maar ook van extra comfort: de achterbank staat 65 mm verder naar achteren, wat zorgt voor meer knieruimte achterin.
Voorin is de Aircross vrijwel identiek aan de reguliere C3. Dat betekent eigenzinnig geplaatste verticale luchtroosters, een compact stuurwiel en een geprojecteerde snelheidsmeter net onder de voorruit. De basisuitvoering, YOU, moet het zonder centraal scherm stellen, maar beschikt wel over een telefoonhouder voor navigatie en een USB-C-aansluiting, gekoppeld aan twee speakers. Hogere uitvoeringen krijgen een 10,25-inch touchscreen met TomTom Online Traffic. Het systeem doet wat het moet doen, maar blinkt niet uit in reactiesnelheid en gebruiksgemak. Gelukkig zijn draadloze Apple CarPlay en Android Auto standaard, wat het infotainment aanzienlijk verbetert.
Citroën en comfort gaan al decennialang hand in hand, en de C3 Aircross vormt daarop geen uitzondering. Het merk heeft een reputatie hoog te houden en rust dit model standaard uit met Citroën Advanced Comfort-vering. Dit systeem is ontworpen om schokken beter te absorberen en de rit soepeler te maken. Volgens Citroën moet dit zorgen voor een 'zwevend tapijt'-gevoel. In de praktijk merk je dat vooral bij lage snelheden: de auto biedt prettig rijcomfort en oneffenheden worden goed verwerkt. Op hogere snelheden heeft de vering echter meer moeite met verkeersdrempels, die minder effectief worden gefilterd.
Waar Citroën op comfort inlevert, is de materiaalkeuze. Harde kunststoffen domineren het interieur, wat begrijpelijk is voor een auto in het B-segment, maar niet altijd prettig aanvoelt. Harde panelen in de portieren zijn te verwachten, maar het harde plastic op de middentunnel - precies waar je knie tegenaan rust - kan na een langere rit gaan irriteren. Hoe storend dat is, hangt af van je zithouding en lengte. Bovendien is het stuur beperkt verstelbaar, waardoor het even zoeken is naar de ideale zitpositie. Een pluspunt: de Advanced Comfort-stoelen zijn royaal opgevuld met schuim en zitten uitstekend.
De stille hybride benzinemotor in onze testauto presteert sterk in het dagelijks verkeer. Met 136 pk is er ruim voldoende vermogen om soepel met zeven personen te rijden. Dankzij de milde hybride ondersteuning blijft het verbruik bovendien netjes: we noteerden 7,3 liter per 100 km met veel wegen waar we moesten stijgen en dalen. Voor maximaal comfort is de elektrische variant een aanrader. De ë-C3 Aircross is geen sprintkanon, maar biedt een bijzonder rustgevende en soepele rijervaring. Bovendien levert de elektromotor altijd voldoende kracht wanneer dat nodig is, terwijl het onderstel moeiteloos omgaat met het extra accugewicht.
Naast comfort belooft Citroën ook betaalbaarheid. Hoewel dat een relatief begrip blijft, klinkt de vanafprijs van €26.250 bijzonder aantrekkelijk. Zeker als je kijkt naar hoeveel auto je er voor terug krijgt. Zelfs concurrenten als de Dacia Duster en concerngenoot Opel Frontera kunnen hier niet tegenop. Voor dit bedrag rij je de showroom uit met de YOU-uitvoering, uitgerust met een 1.2 Turbo (100 pk) en een uitgebreide standaarduitrusting, inclusief verplichte veiligheidssystemen, LED-verlichting voor en achter, parkeersensoren en een riante bagageruimte van 460 liter.
Heb je €2.000 extra te besteden, dan is het Pack Plus een slimme keuze. Dit pakket voegt onder andere climate control, een regensensor, een achteruitrijcamera, comfortabelere stoelen met extra schuimvulling en een 10,25-inch touchscreen toe. De mild hybride variant (met kleine accu, oplaadbaar zonder stekker), de Hybrid 136 ë-DCS6, is verkrijgbaar vanaf ongeveer €31.000. Wil je de volledig uitgeruste MAX-versie, dan moet je rekenen op minimaal €33.000. Alle benzine- en hybrideversies in de MAX-uitvoering en YOU met Pack Plus zijn optioneel als zevenzitter leverbaar voor een meerprijs van €700.
Ook de elektrische variant wordt door Citroën scherp geprijsd. Voor €27.400 rijd je weg in de e-C3 Aircross met een 44 kWh-batterij (113 pk). Verwacht met een opgegeven actieradius van 307 kilometer geen enorme afstanden; in de praktijk ligt de realistische range tussen de 220 en 250 kilometer. Tegen een meerprijs van €400 is 11 kW driefaseladen beschikbaar, waarmee de batterij in vijf uur volledig is opgeladen. Standaard beschikt de auto over een 7,4 kW enkelfaselader, die langzamer oplaadt. Snelladen is gelukkig wél standaard en gaat met een snelheid van 100 kW, waarmee je in minder dan een half uur van 20% naar 80% laadt.
Veel ruimte voor weinig geld - een slimme zet van de Fransen. Waar merken als Skoda en Dacia vroeger de toon zetten op dit vlak, lijkt vooral Skoda die koers meer en meer te verlaten. En wanneer betaalbaarheid ook nog eens gecombineerd moet worden met elektrische aandrijving, blijft de keuze beperkt. De echte concurrentie op dat vlak komt dan ook vooral uit China. Zo biedt de MG5 veel bagageruimte voor een scherpe prijs én met een grotere actieradius. Zoek je een betaalbare niet-elektrische optie, dan is de Dacia Jogger een interessant alternatief. Met een vergelijkbare vanafprijs en de mogelijkheid tot een mild-hybride aandrijflijn blijft hij een geduchte concurrent.
Voldoet de C3 Aircross aan alle eisen op het gebied van prijs, design, ruimte en comfort? Het lijkt erop van wel. Een aantrekkelijke instapprijs, een stoer en eigentijds uiterlijk, volop ruimte en een prima rijcomfort - stuk voor stuk sterke punten. Het totaalplaatje maakt deze Citroën verrassend aantrekkelijk. Vooral voor ons Nederlanders, altijd op zoek naar de ideale balans tussen prijs en kwaliteit, zou dit zomaar eens een hele slimme keuze kunnen zijn.