Al meer dan tien jaar geleden maakten we kennis met de eerste elektrische Renault Kangoo. Waar we toen nog verwachtten dat dit een voorbode was van een snelle elektrificatie van bedrijfswagens, bleef die revolutie nagenoeg uit. Partner Nissan stopte helemaal met de ontwikkeling van elektrische bedrijfsauto's, hoewel het merk met de e-NV200 behoorlijk succesvol was.
En Renault? Dat wachtte tot 2021 om met de vernieuwde Kangoo Electric te komen. Relevanter dan ooit, want mede door overheidsingrepen lijkt de elektrische bedrijfswagen in de nabije toekomst de boventoon te voeren. De concurrentie heeft in de tussentijd ook niet stilgezeten, wat betekent dat onder andere de Stellantis-merken een heel scala aan elektrische bedrijfswagens bieden. Renault laat zich niet afschrikken, want het merk komt nu met een verlengde versie van de Kangoo e-Tech. Die L2 mag zwaarder beladen worden, biedt meer laadruimte en heeft wat verrassingen in petto.
Net als de elektrische personenwagens worden de volledig elektrische bedrijfsauto's van Renault met e-Tech aangeduid. Daarbovenop voert Renault de typeaanduiding Electric. De auto moet het dan ook voornamelijk van zijn benaming hebben om aan te geven dat dit een volledig elektrische bedrijfswagen is. Je ziet het er niet aan af, aangezien de laadpoort achter het logo in de neus zit. En aan de zijkant zit nog gewoon de tankklep van de brandstofversies, al kun je die natuurlijk niet openen.
De uiterlijke kenmerken zijn vergelijkbaar met die van de kortere Kangoo, zodat de verschillen alleen aan de zijkant opvallen. Er is meer ruimte achter de schuifdeur en we gaan zo zien wat dat voor de laadruimte betekent.
Zijn uiterlijk is in ieder geval fris, hoewel de nieuwste designtaal van de personenwagens er niet in terug te lezen is. De bus is behoudender in ontwerp, zoals we dat vaak zien bij bedrijfsauto's. Toch zijn ontwerp en merk de dingen waar busjes het van moeten hebben. Op technisch vlak zie je namelijk steeds meer een samensmelting. Voor de Kangoo geldt dat ook, want de Nissan Townstar en Mercedes-Benz Citan delen dezelfde basis.
Het onderscheid wordt dus met het afwijkende neusje gemaakt, hoewel Renault nog meer dingen heeft verzonnen om zich mee te onderscheiden. Zo is de korte Kangoo met Open Sesame deuren te krijgen, er zit dan geen deurstijl tussen het voorportier rechts en de schuifdeur. Handig bij het inladen van lange lading. Bij de verlengde Kangoo is dat geen optie, maar heeft Renault wel iets anders bedacht. Naast Open Sesame brengt het Franse merk nu een Houdini-verdwijntruc naar de Kangoo. Wat dat betekent, lees je zo.
De cabine zorgt niet voor verrassingen; deze is hetzelfde als de Kangoo L1. We zien een zitplaats voor drie inzittenden, al moet de middelste persoon niet al te lange benen hebben. De middenconsole met daarop de automaathendel steekt namelijk behoorlijk uit. Het was handiger geweest om de hendel aan de stuurkolom te plaatsen, zoals Renault bij de Megane e-Tech heeft gedaan. Daarmee bespaar je behoorlijk wat ruimte, wat in de compacte cabine van de Kangoo niet verkeerd uit zou komen. Als er 1 bijrijder is, zitten beide inzittenden overigens prima. De stoelleuning kan in verband met het tussenschot niet al te uitgebreid versteld worden, maar de stoelen zelf bieden een prima ondersteuning.
We reden eerst in de Trafic e-Tech, een auto die in de basis al wat ouder is. Het valt ons vervolgens op dat het in de Kangoo een stuk stiller blijft, iets dat zorgt voor een hele comfortabele ervaring. De geluidskwaliteit van het multimediasysteem en carkit is erg goed, niet verkeerd voor een bedrijfswagen waarin vaak heel wat wordt afgebeld. Het navigatiesysteem is goed via het aanraakscherm te bedienen, zonder dat er vette vingerafdrukken achterblijven. Hiervoor zorgt de matte afwerking van het scherm, nadeel hiervan is de minder goede afleesbaarheid als de zon er zijdelings op schijnt. Het systeem voorziet in Apple Carplay en Android Auto, terwijl de fabrieksnavigatie handig inspeelt op de volledig elektrische aandrijflijn.
Zo kun je eenvoudig laadstations vinden langs de route en wordt bij het plannen ook rekening gehouden met het stroomverbruik. De tellers achter het stuur zijn helder afleesbaar en geven een duidelijke prognose van het resterende rijbereik. Door een achterop geplaatste camera kun je het verkeer via de digitale binnenspiegel in de gaten houden, allemaal handige snufjes om het rijden veilig en aangenaam te maken.
Het grootste voordeel van de verlengde Kangoo komt in de laadruimte aan het licht. Er is maar liefst 1.000 liter meer laadvolume ten opzichte van de korte versie en dat allemaal dankzij een met bijna 40 centimeter toegenomen wielbasis. De totale lengte van de Kangoo L2 is met 42,4 centimeter toegenomen en dat betekent wel een fors grotere draaicirkel. We laten zo weten wat dat voor invloed heeft op de rijbeleving, maar dat je nu twee europallets achter elkaar naar binnen schuift is een heel groot voordeel. De auto mag ook liefst 300 kg meer gewicht dragen, wat een nuttig laadvermogen van meer dan 700 kg betekent. Fors meer dan bijvoorbeeld een VW ID.Buzz Cargo.
En de auto heeft nog iets extra's te bieden ten opzichte van bijvoorbeeld de Peugeot e-Partner: er mag namelijk een aanhanger van 1.500 kg aan de haak. Overigens zijn er een boel handige snufjes te verkrijgen op de Kangoo, die het leven net iets makkelijker maken. Zo kun je een ladderhouder af-fabriek laten plaatsen, of een tussenschot met een raam. Overigens kunnen de achterdeuren ingeruild worden voor een achterklep met raam en zijn de schuifdeuren ook van ramen te voorzien. Maar de grootste wisseltruc komt pas nu: je kunt de Kangoo optioneel in een handomdraai omtoveren van dubbelcabine naar een tweezitter met tussenschot. Het omklapmechanisme laat de achterbank dubbelklappen en veranderen in een stevig schot dat lading tegenhoudt. Wat het kost is nog niet bekend, maar wij vinden het een hele handige switch tussen laadruimte en zitplaatsen.
We benoemden net al hoe stil het blijft in de Kangoo e-Tech en dat heeft naast de goede isolatie te maken met de aandrijflijn van deze volledig elektrische Renault. Met 123 pk is het misschien geen krachtpatser, doordat je direct paardenkrachten en koppel beschikbaar hebt kom je niets tekort. Bovendien wordt het vermogen beheerst afgegeven, zodat je ondanks de aandrijving op de voorwielen zonder wielspin kunt accelereren. Met 1.688 kg schoon aan de haak is de Kangoo Electric geen zwaargewicht voor EV-begrippen, iets dat mede te danken is aan het vrij compacte batterijpakket van 44 kWh.
Desalniettemin geeft Renault een WLTP rijbereik op van 305 km en dat is slechts 9 km minder dan de korte versie die 100 kg lichter is. Belaad je de Kangoo volledig en gooi je er een aanhanger achter, dan zal het je niet verbazen dat je met de helft van dit rijbereik moet rekenen. Overigens heeft Renault hiervoor een handige calculator op de website staan.
In rijbeleving laat echt niets je meer verlangen naar een dieselmotor in het vooronder. De auto zoeft er vandoor en doet qua rijgedrag nog het meeste denken aan een middenklasse personenauto. We rijden de auto met een relatief lichte belading van 150 kg en daarmee kan de auto uitstekend uit de voeten. De achteras blijkt niet te stug geveerd om zwaardere belading op te vangen en de vooras wordt nergens zoekerig. Je merkt in het stadsverkeer van Bordeaux, waar we de auto rijden, wel dat je met een langere wielbasis onderweg bent. Maar onhandig lang voelt de auto niet aan. De digitale binnenspiegel, dodehoekhulp en sensoren rondom zijn wel een welkome aanvulling. Nu nog optioneel, maar vanaf halverwege 2024 zal een heel scala van deze systemen standaard op de Kangoo aanwezig zijn in verband met nieuwe Europese richtlijnen voor bedrijfsauto's. Dat zal ongetwijfeld zijn uitwerking hebben op de vanafprijs van de Kangoo. Dus voor diegenen die prima zonder kunnen, hebben we hierbij het advies om niet te lang te wachten om tot aanschaf over te gaan.
De verlengde elektrische Kangoo staat vanaf 31.715 euro ex. BTW in de orderboeken, je hebt dan de L2 Advance die je op de foto's ziet. Kunststof bumperwerk en stalen wielen geven een robuuste indruk en zijn bovendien praktisch bij het zware werk. Voor een 22 kW boordlader en een snellaadfunctie dien je bij te betalen. In tegenstelling tot personenwagens, waar opties tegenwoordig veelal in pakketten worden aangeboden, is er bij de Kangoo nog heel wat te personaliseren. Het maakt dat de auto op de foto's door opties als de driezitsconfiguratie, ledlampen en metallic lak 38.400 euro kost.
Subsidies en investeringsaftrek gaan daar nog vanaf, als je een beetje strategisch bestelt.
Je hebt door de langere laadruimte en hoger laadvermogen veel meer Kangoo voor je geld. Bovendien is het rijbereik in combinatie met de optionele snellaadfunctie prima voor retourritten in Nederland. Klaar voor de toekomst en met succes verlengd!