Renault Kangoo
1.5 dCi Comfort

Tony Vos - 11 juli 2021

Derde levensfase

Tweede helft jaren negentig lanceerde Renault de eerste generatie Kangoo. Een bestelauto en afgeleide personenversie die volledig afweek van de op compacte personenwagens gebaseerde bestellers van daarvoor. Met betrekking tot de Kangoo praat Renault zelf inmiddels in termen van icoon. Nu staat de derde verschijningsvorm in de startblokken.

Meer dan vier miljoen exemplaren zijn er van de eerste twee generaties Kangoo geproduceerd. Waar de eerste versie qua lengte nog steeds onder de 4 meter bleef, groeide de tweede variant naar 4,28 meter en komt er bij nummer drie nog eens 20 centimeter bij. Was er van de Kangoo II nog een korte versie, Compact genaamd, die positie wordt in het vernieuwde bedrijfswagenprogramma van Renault ingenomen door de nieuwe Express. Dat is in feite een fors gefacelifte variant van de Dacia Dokker. Een langere versie van de nieuwe Kangoo is wel voorzien, die volgt in 2022.
De nieuwe Kangoo is een besteller in transitie. Zo bestaat het motorenaanbod nog vooral uit diesels, maar er is ook een aantrekkelijke benzineversie en er volgt nog een volledig nieuwe elektrische Kangoo.

Verzorgde uitstraling

De nieuwe Renault Kangoo maakt direct een goed verzorgde indruk. Alle uiterlijke kenmerken van de nieuwste bestelauto's van het merk zijn in de vormgeving verwerkt. In de relatief vlak geplaatste motorkap zitten kenmerkende groeven. Uiteraard siert een groot logo de grille die met chroom is afgewerkt. De belijning van de grille wordt keurig in de koplampen doorgetrokken. Een metaalkleurige lijst geeft de voorbumper meer cachet, terwijl de mistlampen bijna onzichtbaar in het geheel zijn opgenomen. De auto is verder compleet met brede stootranden onderaan de portieren, richtingaanwijzers in de behuizing van de buitenspiegels en meegespoten portiergrepen.

Renault was de eerste die in het compacte bestelautosegment een zijschuifdeur introduceerde, en die blijft natuurlijk behouden. Er kan worden gekozen uit één of twee exemplaren. De achterdeuren zijn zoals gebruikelijk ongelijk van breedte. De achterzijde toont robuust en breed. De omlijsting van de achterlichten wordt niet meer tot aan het dak doorgetrokken en er is een Renault-logo achterop verschenen. Ook hier is de bumper voorzien van een metaalkleurige versiering.

Interieur

Wie een portier opent ziet direct dat moderne bestelwagens qua aankleding en comfort helemaal zijn doorgeschoven naar wat we gewend zijn van personenauto's. Binnenin is nergens kaal metaal te zien. Het geheel is keurig netjes bekleed en afgewerkt. Het dashboard maakt een verzorgde en vooral complete indruk. Boven de console met de versnellingspook zit een multimediascherm. Renault levert hiervan verschillende formaten en ook is het mogelijk de eigen smartphone aan de auto te koppelen en het scherm daarvan te projecteren. Een tweede scherm hangt op de plek van de achteruitkijkspiegel en geeft camerabeelden weer. Dat is handig bij achteruit inparkeren. Tegelijk toont de camera beelden van achter de auto tijdens het rijden, zodat het niet aanwezig zijn van een binnenspiegel volledig wordt gecompenseerd.

De nieuwe Kangoo heeft een volledig analoog instrumentenpaneel met traditionele snelheidsmeter en toerenteller. Op het uit personenauto's bekende stuur zitten diverse bedieningsknoppen voor audio, cruise control en telefoon.
Veel aandacht geeft Renault aan opbergruimte in de cabine. Natuurlijk zijn er de bekende portierbakken en een vak boven de middenconsole. Nieuw is een klepje boven het instrumentenpaneel voor het opbergen van kleine zaken. Daarin zitten ook meerdere aansluitingen (12 volt en USB). Het dashboardkastje met een klep is vervangen door een handige en groot uitgevallen schuiflade en ook rond de handrem zijn er nog opbergmogelijkheden. Bovendien zit er boven de inzittenden een groot vak tegen het plafond.

Sésame deuren

Het grotere formaat van de Kangoo vertaalt zich in een toegenomen laadvolume. Dat groeide van 3 naar 3,3 kubieke meter. De toegankelijkheid is royaal. De achterdeuren kunnen onder een hoek van 180 graden open, zodat er gemakkelijk een pallet met een heftruck kan worden ingeladen. Bovendien komt Renault met enkele innovaties die de bruikbaarheid van de Kangoo aanzienlijk kunnen vergroten. Zo is er onder meer het Easy Rack, ook wel binnenimperiaal genaamd. Lange voorwerpen kunnen in de laadruimte in beugels tegen het dak worden gehangen en schuiven dan boven de passagierszitplaats door in een speciaal hiervoor gemaakte opening. Hierdoor kunnen voorwerpen langer dan 2 meter gemakkelijk worden meegenomen.

Ronduit geniaal zijn de zogenaamde Sésame deuren. Daarbij is de B-stijl tussen het rechter voorportier en de schuifdeur vervallen en ontstaat een enorme opening. Dat wordt vervolgens gecombineerd met een neerklapbare passagiersstoel en een tussenschot waarvan het rechter gedeelte kan worden omgeklapt. Hierdoor groeit het laadvolume nog verder naar 3,9 kubieke meter en kunnen nog langere voorwerpen worden meegenomen.
Fantastisch, maar niet voor Nederland. Onze wetgeving bepaalt dat een bestelauto een vast tussenschot moet hebben, dus gaat deze handige mogelijkheid aan onze neuzen voorbij. Omdat Renault de productie van de nieuwe Kangoo start met deze Sésame uitvoering, volgt de Nederlandse marktintroductie in oktober, terwijl de auto in andere landen inmiddels al bij de dealer staat.

Motoren

Op dit moment is de dieselmotor nog steeds heer en meester in het bestelautosegment. Maar die situatie is aan het veranderen. De vraag naar benzinemotoren groeit. Bovendien leverde Renault met de vorige Kangoo de eerste compacte elektrische bestelauto. Logisch dat daar een opvolger van komt. De nieuwe elektrische Kangoo krijgt een krachtigere motor en grotere batterij met als gevolg een toegenomen actieradius.
Het motorenprogramma bestaat in eerste instantie uit de bekende 1.5 dCi die geleverd wordt met vermogens van 75, 95 en 115 pk. Deze hebben standaard allemaal een zesbak, terwijl de twee krachtigste varianten tegen meerprijs kunnen worden uitgerust met een EDC7-automaat. De diesel blijft nog steeds heer en meester als het gaat om een lage CO2-uitstoot en gunstig verbruik.

Daarnaast kan de nieuwe Kangoo worden besteld met de 1.3 TCe benzinemotor met 100 of 130 pk en een bijbehorend dieselachtig koppel van 200 en 240 Nm.
Rijdend met een Kangoo dCi valt op hoe Renault de isolatie van dit nieuwe model op orde heeft. Daardoor biedt de Kangoo het comfort van een personenauto. Dat komt deels door een goede isolatie van de motorruimte, zodat de laadruimte geen klankkast vormt van een ratelende diesel. De zitpositie voelt wat lager aan dan bij de bestaande Kangoo. De materialen zijn van niveau en de stoelen bieden een uitstekend ondersteunde zit. Het is goed voelbaar dat Renault met deze Kangoo weer een flinke stap verder voorwaarts zet.

Elektrisch

Ook de benzinemotor komt behoorlijk krachtig over. Dat kan vooral worden toegewezen aan het flinke koppel bij lage toerentallen. Uiteraard haalt de 1.3 TCe niet de lage verbruikscijfers van de bekende dCi. Dus lijkt de benzine-optie vooral interessant voor ondernemers die relatief weinig kilometers rijden. Overigens kan de benzineversie in de toekomst nog een belangrijke rol gaan spelen als steden hun grenzen gaan sluiten voor auto's met een dieselmotor.
In dat kader nog even wat specificaties van de elektrische Kangoo. Die krijgt een 75 kW en 245 Nm elektromotor en een 44 kWh batterij die met maximal 75 kW kan worden geladen en zo in 42 minuten weer tot 80 procent is gevuld. Renault belooft een actieradius van 265 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Aan een 22 kW laadpaal is de Kangoo in 2 uur weer helemaal vol, als de paal tenminste zijn maximale hoeveelheid stroom levert.
De personenversie die Renault van de Kangoo maakt komt niet beschikbaar in Nederland. Dat heeft te maken met de BPM-heffing die de prijsstelling van de Kangoo onaantrekkelijk zou maken.
Met de nieuwe Kangoo heeft Renault een meer dan volwaardige concurrent in huis voor onder meer de nieuwe Volkswagen Caddy.

  • Stille en comfortabele rijeigenschappen
  • Personenautogevoel in cabine
  • Veel handige opbergmogelijkheden
  • Sésame deuren niet beschikbaar in NL
  • Nog even wachten op elektrische versie