Ford Focus Wagon
1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale

Joep de Heer - 29 maart 2022

Publieksfavoriet

Drie jaar op rij is de Ford Focus de meest verkochte auto in zijn klasse. Dat betekent dat de Focus in 2019, 2020 en 2021 populairder was dan de Volkswagen Golf, Opel Astra, Toyota Corolla, Peugeot 308 en Skoda Octavia. Niet bepaald de minste types uit het C-segment. De strakke looks, fijne rijeigenschappen en interessante uitvoeringen weten de autorijders uit de (lease)markt steeds opnieuw te overtuigen. Op lauweren rusten is er echter niet bij voor het Amerikaanse Ford. Vier jaar na de introductie van de vierde generatie Focus staat hier nu het 'facelift'-model voor onze neus. Zijn de aanpassingen voldoende om nog een aantal succesvolle jaren mee te draaien?

Onderscheiden is de kern

De kenner zal het direct zijn opgevallen; de Ford badge aan de voorzijde heeft een nieuw thuis gekregen. Waar eerder het logo de motorkap sierde, heeft het nu een plek op de grille. Een keuze die direct invloed heeft op het aanzien van de auto. Het maakt de Focus namelijk stoerder en robuuster, zonder in te leveren op elegantie. Naast de grille hebben de koplampen een nieuw design. De LED-signatuur vormt zich nu rondom de koplamp. Van mistlampen onder de koplampunits is geen sprake meer, de mistlampen zijn vanaf nu in de koplampen geïntegreerd.

Bij het opkomen van de vierde generatie Ford Focus, waar we in 2018 kennis mee maakten, ging Ford voor het eerst duidelijk onderscheid maken tussen verschillende uitvoeringen. Versies als de Titanium, ST-Line en Active kregen een volledig eigen uitstraling aangemeten. Naar vrije vertaling is de Titanium het meest zakelijk met veel aanwezig chrome. De ST-Line laat zich kenmerken door sportiviteit en Active krijgt een robuuste en avontuurlijke inslag door zijn wielkastbeschermers en hogere koets. Bij het facelift model worden deze verschillen extra onderstreept. Zet je de verschillende uitvoeringen naast elkaar dan zijn de verschillende bumpers, zijskirts en velgen nu nog duidelijker onderscheidend. Wie snel de verschillen wil duiden kan zich het beste focussen op de grille. De Titanium uitvoering heeft een grille met horizontale lamellen, gesierd door chrome, de ST-Line heeft een honinggraad structuur en de Active komt met verticale zwarte lamellen.

Connected

Het interieur mag niet achterblijven bij een facelift. Hierin wordt opnieuw de nadruk gelegd op de verschillende varianten. Per uitvoering zijn verschillen te zien in bekleding en kleuren van de stiksels. Na het instappen valt het oog direct op het 13,2 inch (33,5 cm) kleurentouchscreen boven de middenconsole, draaiend op het SYNC4 besturingssysteem. Wie kennis heeft mogen maken met de Ford Mustang Mach-E kent dit systeem. Het werkt soepel, duidelijk en snel wat ten gunste komt aan het gebruiksgemak. Alle functies zijn verborgen in het scherm, waardoor er weinig fysieke knoppen te vinden zijn in het interieur. Persoonlijk zijn we liefhebbers van tastbare knoppen om bijvoorbeeld de temperatuur te regelen. Vanaf nu kan dit enkel via het scherm, waardoor altijd meerdere handelingen nodig zijn om aanpassingen door te voeren. Dit blijft een punt van aandacht en vraagt om de nodige gewenning van de bestuurder.

Het SYNC4 besturingssysteem zit propvol handige mogelijkheden. Zo is het continue verbonden met het internet om je op de hoogte te houden van omleidingen, files en gevaarlijke punten. Ook zal het systeem je helpen met het vinden van een parkeerplek en toont het per tankstation de actuele brandstofprijzen. Bediening vind plaats door het scherm aan te raken of door er tegen te spreken. Daarbij is het systeem zelflerend en leert het jouw gewoontes kennen. Bel je iedere middag rond een vast tijdstip je schoonmoeder, dan zal je auto je hieraan herinneren als je dit een keer vergeet. De Connected Navigatie met up-to-date kaarten, live traffic informatie en overige informatie is het eerste jaar gratis. Daarna kan een abonnement worden afgesloten voor 5,99 euro per maand.

Nieuwe automaat

Motorisch is afscheid genomen van de 1.5 EcoBoost met 8-traps automaat. Vanaf nu is de auto verkrijgbaar met een 1.0 EcoBoost Hybrid verbrandingsmotor met 125 of 155 pk, die is gekoppeld aan een zeventraps Powershift automaat. Handgeschakelde versies zijn ook verkrijgbaar voor de 100 en 125 pk benzinemotoren en op de 120 pk dieselmotor. Over de rijeigenschappen van de automaat valt niets te klagen. De 155 pk versie waarmee we op stap zijn doet moeiteloos zijn werk en door de dubbele koppeling zijn de overgangen tussen de verzetten geruisloos en vloeiend. Door de milde hybridetechniek is tijdens het accelereren steeds voldoende power beschikbaar om de auto snel en vloeiend van zijn plek te krijgen. Klein cosmetisch smetje is de grote automaathendel die is gemonteerd in het interieur. Waar concurrenten tegenwoordig kleine pookjes of draaiknoppen introduceren, komt Ford nog met een ouderwetse grote hendel.

Zoals je van Ford mag verwachten staat rijplezier nog altijd in het middelpunt. Met een sportieve inslag weet de auto opnieuw te overtuigen met fijne rijeigenschappen. Je hebt continu het idee volledig de controle te hebben. Het gevoel in het stuur is fijn en je ervaart connectie met het wegdek. Met verschillende rijmodi is de auto aan te passen naar de wens van de bestuurder. Onze Titanium Vignale uitvoering komt met de modi Normaal, Eco en Sport. De Focus Active beschikt daarbij ook nog over een modus als Snow en Mud voor extra tractie.

Wagon wordt slimmer

Het overgrote deel van de verkochte Focus-modellen in Nederland is een wagon. De extra ruimte ten aanzien van de hatchback in de kofferbak is zeer welkom. Hoewel de auto over een milde hybridesysteem beschikt lever je niet in op ruimte in de kofferbak. De batterij is namelijk weggewerkt onder de passagiersstoel. Ford heeft van het moment gebruikt gemaakt om rond de kofferbak wat slimme aanpassingen door te voeren. Zo is er vanaf nu een 'natte zone' te vinden in de auto, waar je bijvoorbeeld vieze laarzen of een natte paraplu kan neerleggen. Deze zone bestaat uit een plastic bak onder de laadvloer die eenvoudig is te bereiken. Daarnaast is de laadvloer in te delen in verschillende compartimenten voor het opbergen van spullen. Met 635 liter is er meer dan genoeg ruimte. Leg de achterbanken plat en je ruimte neemt nog eens met meer dan 1.000 liter toe tot 1.653 liter.

Geen steken laten vallen

Wie het zich kan veroorloven kan de keuze maken voor slimme koplampen met Dynamic Pixel LED technologie. Deze hebben camera gestuurde bochtverlichting, lichten verkeersborden extra uit en passen de helderheid van het licht aan op de snelheid. LED verlichting aan de voor- en achterzijde is standaard aanwezig bij de nieuwe Focus. Deze verlichting moet een leven lang meegaan, lampjes wisselen behoort daarmee tot het verleden.

Er is genoeg nieuws te melden rondom de nieuwe Ford Focus. Dat is hard nodig want de concurrentie blijft onverminderd sterk aanwezig. Neem de nieuwe Skoda Octavia en Volkswagen Golf die met een krachtig totaalpakket komen. Peugeot heeft met de 308 afgelopen jaar een zeer aantrekkelijk model op de markt gebracht en in 2022 verwachten we ook nog de nieuwe Opel Astra te verwelkomen. Ford laat gelukkig tijdens deze facelift geen steken vallen. Nog steeds biedt de Focus een sterk totaalpakket met een fikse toef sportiviteit. Met een nette vanafprijs van 29.470,- euro loopt de auto geheel in pas met zijn belangrijkste concurrenten. Alle ingrediënten voor succes zijn aanwezig, vol verwachting wachten we af of de Focus de aankomende jaren zijn positie bovenin de top weet te behouden.

  • Sportiviteit blijft de kern
  • Slimme vernieuwingen
  • Fijne nieuwe automaat
  • Vrijwel alle functies via scherm bedienen
  • Ouderwetse schakelpook voor automaat