De Octavia is Skoda's bestverkochte auto in Nederland. Er zijn inmiddels meer dan 100.000 exemplaren de showroom uitgereden in ons kikkerlandje en als het aan de Tsjechen ligt is de piek daarmee nog niet bereikt. Want ondanks de enorme opkomst van suv's en cross-overs blijft het model een belangrijke pijler voor het merk. De auto bereikt een grote doelgroep met zijn enorme binnenruimte, praktische snufjes en de rijeigenschappen van een allemansvriend. Bovendien weet Skoda de middenklasser altijd voor een schappelijke prijs aan te bieden. Nu is het tijd voor een nieuwe generatie en met het nieuwe design van ex- en interieur is het model luxueuzer en eleganter dan ooit. Welke invloed heeft dat op de eerder genoemde eigenschappen? Tijd om daar achter te komen.
In de basisopbouw van het model verandert niet veel. De Octavia Kombi die wij rijden is nog steeds een klassieke stationwagen met dito vormen. Maar het valt op dat de daklijn naar achteren toe straffer toeloopt, zodat het hoekige karakter van zijn voorgangers niet direct terugkomt. Het maakt de auto eleganter, maar we vragen ons wel af wat dat voor de praktische bruikbaarheid van de kofferruimte betekent.
Hoekige vormen vind je wel bij de koplampen en het lijnenspel langs de flanken. Het trefzekere schetsen van de ontwerpers heeft zijn uitwerking op de uitstraling van de Octavia, want de auto komt goed uit de verf. De auto heeft natuurlijk duidelijke kenmerken van familieleden Scala en Karoq meegekregen, maar door de op details verschillende vormen van bijvoorbeeld de koplampen en de grille, behoudt de Octavia zijn eigen karakter.
Die grille had overigens best iets minder breed mogen zijn, om qua proporties beter uit te komen. De Octavia is overduidelijk nog steeds herkenbaar als de middenklasser van Skoda, maar het model heeft door de aanpassingen een frisse look gekregen waarmee de auto nog jaren vooruit kan. Tussen al dat middenklasse geweld is dat geen overbodige luxe. De Octavia wordt naast de geteste Kombi nog steeds geleverd als vijfdeurs hatchback, waarin de achterruit mee scharniert met de achterklep.
Vanbinnen weet Skoda ook de nodige wijzigingen door te voeren. Dat betekent dat de bezem is gehaald door de wildgroei aan bedieningsknoppen en schakelaars en er hightech (aanraak)schermen voor in de plaats zijn gekomen. Het geheel oogt opgeruimd en door de aankleding van dashboard en panelen met een zachte stof en de toepassing van dikke sierlijsten komt het interieur warmer en luxueuzer over. Het binnenste van de uitgaande Octavia was dan ook wel erg saai en sober. In de Octavia vinden we nu ook de virtual cockpit achter het stuur en kunnen we van de nieuwste versie van infotainment uit de Volkswagen-groep genieten. Hoewel we, net als bij de test van de Golf, nog wel tegen een aantal foutjes aanlopen.
Het systeem biedt bijvoorbeeld draadloze koppeling met Apple Carplay, maar dit werkte vaker niet dan wel. Bovendien bleek het scherm nog wel eens te bevriezen en viel het systeem een aantal keren helemaal uit.
Maar er zijn geen problemen die niet met een software-update zijn op te lossen. En als we dat even buiten beschouwing laten, moet worden gezegd dat het systeem snel en intu?tief werkt. Alleen al de bediening van de klimaatregeling: in plaats van met wat luchtstroominstellingen te spelen, geef je gewoon aan wat je wilt bereiken. Bijvoorbeeld warme handen, koele voeten of vrij zicht. Handig!
En zo blinkt de Octavia uit in meer handige toepassingen. Wat dacht je van een telefoonvakje in de achterstoel, een stroomaansluiting in de binnenspiegel voor bijvoorbeeld een dashcam en een overvloed aan 220V, 12V en USB-C aansluitingen. Die handige snufjes zijn dus nog steeds aanwezig, maar ook een ander bekend kenmerk weet de nieuwe Octavia nog steeds te bieden. Want de middenklasser blinkt nog steeds uit in geboden binnenruimte, voor zowel inzittenden als bagage.
Hoofd- en beenruimte is voor de achterpassagiers ruim geboden en met 640 liter bagage-inhoud is de Octavia Kombi nog steeds de grootste middenklasse stationwagen. Alles nodigt uit voor een lange reis, want je zit ook nog eens prima op de stoelen en achterbank.
Doordat de zitting iets is uitgeschoven, bieden de stoelen steun aan langere en kortere inzittenden. Het is jammer dat die lengte niet handmatig is aan te passen, maar de zitting weet een middenweg in ondersteuning te bieden. De wangen grijpen je goed vast in bochten en geven een fijne zijdelingse steun. Bovendien is het stuur gemakkelijk naar wens te verstellen in breedte en lengte, zodat je de gewenste zithouding snel bereikt. Enig puntje van kritiek zijn de luchtroosters, die door het grote multimediascherm wel erg laag geplaatst zijn. Je moet behendig de luchtroosters instellen om geen constante koude luchtstroom tegen je knie aan te krijgen en daar biedt het multimediascherm dan weer geen instelling voor.
Wegrijden in de nieuwe Octavia kan op dit moment alleen nog met een handgeschakelde benzineversie. Je hebt de keuze uit een 1.0 TSI driecilinder met 110 pk en de geteste 1.5 viercilinder. Er volgen binnenkort nog benzineversies met automaat en die auto's beschikken dan gelijk over de mild hybrid techniek die we al in de Golf en Leon tegenkwamen. Die techniek moet onze testauto ontberen, maar met cilinderuitschakeling en slimme schakeladviezen probeert de Octavia toch bij te dragen aan een schone rit.
Met een praktijkverbruik van ??n op 15 weet de auto daar best goed in te slagen. Nog belangrijker is dat de auto solide versnelt en een heel rustige aandrijflijn heeft. In combinatie met een DSG-automaat is de 1.5 nog wel eens onrustig onderin de toeren, maar in de Octavia met handbak weet de auto gerieflijk uit de voeten te komen. Het schakelen gaat hier en daar wel een beetje hakerig, maar over het algemeen weet de auto een goed samenspel van motor en versnellingsbak te bieden. Bovendien kom je nooit kracht tekort, want de 150 pk sterke viercilinder blijkt een prima match met de Kombi. Met zijn rijeigenschappen blinkt de Octavia nog steeds uit als allemansvriend, want je kunt er geen buil aan vallen.
Natuurlijk, de besturing is tamelijk licht en in bochten voelt het allemaal vrij ongevoelig aan. De nadruk ligt overduidelijk op comfort en dat weet de auto dan ook met volle overtuiging te bieden. Het blijft stil en gerieflijk aan boord van de Octavia Kombi.
Voor rijplezier kun je beter een Leon kiezen, die biedt meer beleving en plezier. Maar de Octavia schippert met gemak tussen het verkeer door en weet nog steeds de no nonsense rijkwaliteiten te bieden die het model zo geliefd maakten.
Als First Edition beschikt de Octavia altijd over de viercilinder en daarnaast is ongeveer alles dat je op de foto's ziet standaard. We noemen de Matrix led-verlichting, waarmee je met grootlicht kunt rijden zonder andere weggebruikers te verblinden (werkt super). Maar bijvoorbeeld ook keyless entry, een elektrisch te openen en sluiten achterklep, adaptieve cruise control en parkeersensoren rondom. Een achteruitrijcamera ontbreekt dan gek genoeg weer. Maar met de geboden krachtbron en rijke uitrusting is de Kombi First Edition met 34.790 euro een uitstekende aanbieding. Goedkoper ben je uit met de 1.0 TSI die te combineren is met uitvoeringen als Ambition en Sport Business. De vanafprijs bedraagt dan 27.955 euro. Daarmee is de auto wel fors duurder dan het uitgaande model dat voor zo'n 24.000 euro de showroom mocht verlaten. Meer uitvoeringen voor de 1.5 en de genoemde eTSI's met automaat staan op stapel, maar op moment van schrijven zijn daar nog geen prijzen van bekend.
De bekende eigenschappen van de Octavia zijn door Skoda prima vertaald in een nieuw en strak ontworpen model. Gebruiksgemak, binnenruimte en rijeigenschappen van een allemansvriend zijn aanwezig. De scherpe vanafprijs schittert bij de Octavia door afwezigheid, want het model is flink duurder geworden dan zijn voorganger. Maar met een zeer complete uitrusting - zeker die van de gelimiteerde First Edition - weet het merk veel goed te maken.