BMW en volledig elektrisch rijden; tot voorkort een combinatie enkel gegund aan de BMW i3. Hoewel de i3 een absolute pionier was op het vlak van elektrisch rijden hebben we sinds 2013 geen nieuwe volledig elektrische modellen zien verschijnen van het merk uit Beieren. Jammer, want juist de i3 heeft het elektrische rijden voor BMW sterk op de kaart gezet en resulteerde in spetterende verkoopcijfers. Pas in 2020 mochten we kennis maken met een nieuw volledig elektrisch model; de iX3. Geen uitgesproken uiterlijk of futuristische vormen zoals we gewend zijn van de modellen uit de i-serie; nee, de iX3 is uiterst conservatief opgetekend. Zo erg zelfs dat, op enkele sierelementen na, het een exacte kopie is van de BMW X3. Het veilige pad wordt bewandeld en dat vraagt om een mening. Zijn veilige keuzes verstandig? Of juist niet?
Voor de designafdeling van BMW scheelt de iX3 in ieder geval een hoop werk. Het is niet nodig om in de pen te klimmen en een volledig nieuw model op papier te zetten. Het aanzetten van het kopieerapparaat voldeed. Lengte, breedte, hoogte, deurhendels en spiegels; verschillen zijn er op deze vlakken niet ten aanzien van de [test1225]X3[/test]. Afgaand op het uiterlijk moet je, vooral in volledig zwarte lakkleur, heel goed kijken wat de krachtbron is van deze auto.
We zullen je helpen het onderscheid te gaan maken tussen de X3 en de nieuwe iX3. Allereerst is er uiteraard het typeplaatje op de achterzijde wat je snel uitsluitsel kan geven. Ook heeft de iX3 geen uitlaatsysteem of sierstukken daarvoor. Lopen we naar de zijkant dan zijn de aan de flanken omgekeerde grijze haaienvinnen te vinden met de inzet 'i'. De voorzijde laat zich onderscheiden door een dichte grille die, indien gewenst, met staalblauwe accenten kan worden uitgevoerd. Dit staalblauw is de typische i-serie kleur van BMW die we op veel vlakken zien terugkomen in- en rond de auto. Het geheel is volledig naar wens van de koper te configureren, zo zijn bij ons testmodel enkel de BMW logo's blauw omrand en zie je deze kleur verder op het exterieur niet terug. Anoniem milieubewust bezig zijn wordt met de iX3 eenvoudig mogelijk gemaakt.
De binnenzijde laat je net wat meer zien dat je met een elektrisch model op stap bent. De startknop, schakelpook en midden van het stuur zijn uitgerust met staalblauwe accenten. Verder is het opnieuw een exacte kopie van de reguliere X3. Dit is een absolute prestatie van BMW; subtiel een batterij met een bruikbare capaciteit van 74 kWh wegwerken in de bodem van de auto zonder concessies te doen aan ruimte en indeling is geen gemakkelijke klus. Uiteraard lever je wel wat bagageruimte in bij de iX3. Zowel met opstaande bank als met neergeklapte achterbank moet je het doen met 40 liter minder bagageruimte dan een X3. Echter is 510 liter nog ruim voldoende om meer dan genoeg mee te nemen in de kofferbak. Opbergruimte onder de motorkap van de BMW is helaas niet gecreëerd, ondanks het ontbreken van een motor.
Wie dacht dat deze elektrische BMW muisstil zou zijn tijdens het rijden heeft het mis. BMW introduceert namelijk IconicSounds Electric in de iX3. Dit systeem moet je als bestuurder extra emotionele diepte geven; aldus de marketingafdeling. Praktisch gezien zijn het futurische geluiden die reageren op handelingen van de bestuurder. Zo zijn er kenmerkende geluiden als de auto wordt gestart, tijdens acceleratie en bij het afremmen. Het project is niet opgepakt door een willekeurige stagiair met overmatige ambities maar door niemand minder dan componist Hans Zimmer. BMW belooft deze techniek in de toekomst vaker te gaan gebruiken in haar elektrische modellen. Toch leuk om over op te scheppen op een verjaardag; altijd een stukje Hans Zimmer met je mee onder de kap.
De iX3 heeft een accu en elektromotor aan boord van de vijfde generatie eDrive technologie van BMW. De componenten die terugkomen in deze vijfde generatie gaan we binnenkort ook zien in de onlangs gepresenteerde BMW i4 en de BMW iNEXT. Door het blijven ontwikkelen zijn de engineers van BMW intussen zo ver dat het model extreem plat is. Door de batterij in de bodem te plaatsen ligt het zwaartepunt van de auto 7,5 cm lager dan de reguliere BMW X3. Hoe lager dit zwaartepunt hoe beter de rijdynamiek van de auto. Dat is maar goed ook, met een gewicht van 2.260 kg is alles wat de rijdynamiek ten goede komt mooi meegenomen.
Het aandrijfsysteem van de auto heeft een vermogen van 210 kW (286 pk) een koppel van 400 Nm. Deze cijfers resulteren in een sprint naar 100 km/u in 6,8 seconden. Interessante cijfers, maar je moet het tijdens een stoplichtsprint nog wel afleggen tegen een BMW X3 M40i die de sprint voltooit in 4,8 seconden. De topsnelheid van de iX3 is begrensd op 180 km/u.
Het is bijzonder knap te noemen hoe BMW het gewicht van 2.260 kg tijdens het rijden weet te verhullen. Veel kopers zullen het verschil in rijgedrag tussen de reguliere en elektrische variant amper bemerken. Behalve als het aankomt op de acceleratie: het direct beschikbare koppel geeft de auto onmiddellijk een flinke duw in de rug wat de auto veel sneller doet overkomen dan hij daadwerkelijk is.
De accu met 188 cellen heeft een bruto capaciteit van 80 kWh en een bruikbare capaciteit van 74 kWh. BMW blaast hoog van de toren door te beweren dat er maximaal 459 kilometers gereden kunnen worden volgens de WLTP testcyclus. Zelf kwamen we echter niet verder dan 340 kilometer met een volledig gevulde accu, ondanks prima weersomstandigheden en zonder overmatige acceleratie. Gelukkig biedt snelladen (gelijkstroom) een passende oplossing en kan er volgens BMW worden geladen met maximaal 150 kW. Dat betekend dat je met 10 minuten laden weer 100 km ver komt. Aan de normale laadpaal wordt een maximum bereikt 7,4 kW (een-fase) of van 11 kW (drie-fase).
Keuze in aandrijving of accupakket is er op dit moment niet. De enige keuze die de koper wordt gegeven is voor het Executive pakket of het High Executive pakket. Standaard wordt het eerste pakket geleverd, dat eigenlijk al bomvol in de opties zit. Enkel voor de luxe opties als een Harman Kardon Surround Sound System, sportstoelen en een head-up display zou je de overstap kunnen maken naar High Executive ten koste van 6.000,- euro. De vanafprijs van de iX3 ligt op een keurige 67.500,- euro.
Dit is behoorlijk wat goedkoper is dan zijn concurrenten Mercedes Benz EQC, [test1253]Audi e-tron[/test] of Jaguar I-Pace. Ten opzichte van alle concurrenten scheelt het duizenden euro's, vooral als je de modellen gaat aankleden met verschillende opties. Eerlijk is eerlijk, BMW biedt het minste vermogen. Alle genoemde concurrenten hebben 400+ pk. Met minder ruimte en net wat lagere prijs is een Polestar 2 wellicht ook een interessante optie als je in de race bent voor een 'premium badge' elektrische SUV. Bij de Polestar lever je wel meer dan 100 liter bagageruimte in.
Waar de concurrentie losgaat met spannende designs en futuristische vormen houden ze bij BMW juist de teugels strak. Er wordt gebruikgemaakt van een design wat al jaren volstaat en zijn waarde al ruimschoots heeft bewezen. De keuze daarvoor is meer dan prima en eenieder die wat anoniemer milieubewust wil rondrijden zal een goede auto vinden in de iX3. Aan de andere kant maakt BMW het allemaal wel heel erg veilig en behoudend. Het zit hem dan vooral in de details; BMW gebruikt bijvoorbeeld nog het oude design van de sleutel - zonder schermpje op de sleutel -, een relatief klein infotainmentscherm en een verouderd stuur. Op weinig vlakken lijkt moeite te zijn gedaan om de auto vernieuwend te laten overkomen en dat is een gemiste kans.
Gelukkig zitten ze niet stil in Beieren en lijken ze nu echt de slag te pakken te hebben. We krijgen het ene na het andere elektrische model richting ons hoofd geslingerd. Zo is de eerste informatie over de BMW iX en de i4 erg veelbelovend en spannend. Dat is dan toch wel weer slim, ben je progressief of juist conservatief; er is voor iedereen een passende BMW.