Mercedes-Benz A-klasse
250 e Business Solution AMG Limited

Joep de Heer - 24 augustus 2020

Ster aan de stekker

Bij Mercedes-Benz leveren ze geen half werk. Het is alles of niets. 'The Best or Nothing' is een reclameleus die niet zomaar uit de lucht gegrepen is door de Duitsers. Om dat nog maar eens te onderstrepen wordt de elektrificatie van het modelaanbod zeer grondig aangepakt. In het jaar 2020 moet het productaanbod van stekkerauto's gegroeid zijn tot ruim twintig varianten! Je leest het goed, onder het label EQ Power moet er dit jaar flink wat elektrificatie plaatsvinden. Het plug-in hybride offensief binnen de compacte klasse van het merk zal in eerste instantie vooral betrekking hebben op de A-klasse hatchback, A-klasse Limousine en de B-klasse. Later dit jaar volgen ook de GLA, CLA Coupe en CLA Shooting Brake met deze technologie. In alle modellen wordt exact dezelfde motor gelepeld; de 250 e met een elektrisch vermogen van 75 kW en een elektrische actieradius van 60 km (WLTP). Dat vraagt om een test. Maak kennis met de Mercedes-Benz A 250 e hatchback.

Anoniem milieubewust

Van de buitenzijde zijn de verschillen met de reguliere A-klasse op een hand te tellen. De zijkanten zijn voorzien van EQ-logo's, achter het typenummer staat een 'e' en er is een extra klep bijgekomen waar de aansluiting voor de stekker achter verborgen is. Daarmee zijn de verschillen compleet. Anoniem milieubewust bezig zijn lijkt daarmee een trend te worden. Audi flikte namelijk hetzelfde kunstje al met de A3 en ook bij Volkswagen bleef het originele design van de Golf nagenoeg gelijk bij de GTE. Waarom zou je ook iets veranderen aan een model dat nog helemaal bij de tijd is? Het is slechts twee jaar geleden dat de nieuwe generatie van de Mercedes-Benz A-klasse op de markt verscheen en het model heeft nog steeds een uiterst modern voorkomen. Mercedes-Benz houdt de elektrische varianten liever anoniem. Zelfs geen blauwe bies of groene streep op of aan het exterieur. Het originele design blijft zo veel mogelijk behouden, wellicht om de overstap voor de klassieke fossiele brandstofrijder zo klein mogelijk te houden?

Concessies

We hebben mogen concluderen dat het uiterlijk vrijwel ongewijzigd is gebleven. In het interieur zijn de verschillen groter. Er moet namelijk een accu worden meegenomen van ruim 150 kg en die stop je niet even weg in een handschoenkastje. Mercedes-Benz heeft de keuze gemaakt er een deel van de bagageruimte aan op te offeren. Na het opentrekken van de kofferbak is het verschil direct zichtbaar. Een reguliere A-klasse heeft 370 liter aan bagage te verstouwen en deze plug-in variant komt niet verder dan 310 liter. Daarnaast moet er ook iedere keer een fikse laadkabel worden meegenomen die nog wat extra ruimte afsnoept van het geheel. Ter vergelijking, de kofferbakruimte is daarmee net zo groot geworden als een Opel Corsa. Meer kofferruimte zal je vinden bij de Limousine variant van de 250 e. Maar met 345 liter is dit ook niet echt een ruimte om over naar huis te schrijven, er zijn genoeg B-segmenters die meer kunnen verstouwen in hun kofferbak. Voor wie op zoek is naar meer ruimte, een ster op de kap en plug-in hybride techniek is het wachten op de CLA Shootingbrake. Cijfers over de bagageruimte van dit model waren nog niet te vinden.

Voordeel van de accu's in de kofferbak is dat je in passagierscompartiment geen enkele concessie doet in ruimte. Het interieur is ongewijzigd en daarmee nog steeds perfect. Al eerder waren we enthousiast over alle voordelen die die prachtige interieur ons biedt, lees vooral onze test terug als je alles wilt weten over dit interieur. Het is oprecht een plezier binnen in de A-klasse te verblijven. Het benoemen waard is het MBUX augmented reality voor navigatie. Het systeem werkt samen met een camera die is weggewerkt achter de voorruit en daarmee de navigatieaanwijzingen op het wegdek projecteert. Dit alles is te volgen via het infotainmentscherm in het midden van het dashboard. Platgeslagen krijg je dus een grote pijl te zien op het wegdek en worden straatnamen en huisnummers geprojecteerd. Vooral in drukke stedelijke omgevingen een feature die goed van pas komt. Praktisch en slim voor in de stad zijn ook de rijmodi die zijn in te stellen. Zo kan de auto aan de hand van de navigatie energie besparen om in de stad volledig elektrisch te rijden en juist daar de uitstoot te reduceren tot nul. Wat ook de nodige energie voor onderweg kan besparen is het vooraf opwarmen of laten afkoelen van de auto. Met de Mercedes-Me applicatie op je smartphone kan alles van te voren worden ingesteld en blijf je op afstand verbonden met de auto.

Onder de kap

Tot op heden zijn de wijzigingen nog beperkt tot het interieur en het exterieur. Tijd om de kap open te trekken, daar vinden we namelijk de echte verschillen. De aandrijflijn teert op een 1.3-liter turbobenzinemotor met een viertal cilinders gekoppeld aan een elektromotor van 75 kW vermogen. Samen opgeteld komen we daarmee tot een vermogen van 160 kW / 218 pk en een systeemkoppel van 450 Nm. Groot voordeel aan elektrische modellen is het direct beschikbare koppel. Bij Mercedes-Benz is dit gelukkig niet anders. Met een sprint van 6,6 seconden naar de 100 km/u wordt een stoplichtsprint met een Golf GTI een spannend potje. Op de lange afstanden ga je het echter wel afleggen tegen de snelle jongens, de auto piekt op een snelheid van 235 km/u.

Als je schakelt tussen de elektromotor en de benzinemotor gaat dit geheel geruisloos. Leg de nadruk op 'als' want de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je waarschijnlijk maar weinig kilometers gaat rijden op de benzinemotor. Een rit van minder dan 60 km kan je namelijk prima elektrisch rijden. Ter illustratie; het is 60 kilometer rijden vanaf het centrum van Rotterdam naar het centrum van Utrecht, allemaal puur op de elektrische capaciteit van de accu. Resultaat na een testperiode van 5 dagen; een verbruik van 1,8 liter brandstof per 100 km. Het stroomverbruik komt uit op 18.5 kWh per 100 km.

'Snel en zuinig is fijn maar wel een extra gewicht van 150 kg vanwege de accu', horen we je denken. Dat klopt! Die kilo's gaan zeker in de weg zitten als we de limieten van de A-klasse gaan tarten. Bij dagelijks gebruik merk je echter bijzonder weinig van de extra kilo's, omdat 150 kg aan accu in de praktijk helemaal niet zo veel is. Heel anders dan zijn veel grotere en zwaardere broer EQC die volledig moet teren op zijn accu's.

Zo wordt het pas echt leuk!

Zuinig zijn wordt door de Nederlands overheid beloond met een flinke korting op de BPM die je afdraagt. Met een uitstoot van 23 gram CO2 per kilometer komt je BPM op een bedrag van 24,- euro voor dit model. En dat ga je terugzien in de prijs. Deze volledige uitgeruste Mercedes-Benz A 250 e Business Solution AMG Limited krijg je mee voor een prijs van 45.070,- euro. Alle mogelijk opties zijn meegenomen in de prijs en zelfs een panorama-schuifdak hoort daarbij. Stellen we een vergelijkbare A 250 samen zonder plug-in hybride techniek, dan komen we met hetzelfde AMG Line, Premium Plus pakket en 18 inch velgen op een prijs uit die ruim 10.000 euro hoger ligt.

De nieuwe Audi A3 is nog niet te bestellen als plug-in hybrid evenals de nieuwe Volkswagen Golf met deze techniek. Het gaat vast niet lang duren voordat deze modellen wel op de markt verschijnen, maar op dit moment hebben we nog te weinig informatie om de modellen te kunnen vergelijken. We kunnen de concurrentie wellicht zoeken in de Aziatische hoek. De Kia XCeed Plug-in hybrid biedt zich aan voor een prijs vanaf 35.495. Qua technologie in het interieur is dit echter geen eerlijk vergelijk met de Mercedes-Benz. Het overwegen waard zijn ook de Mini Cooper S E Countryman All4 met 224 pk en een elektrische range van 57 elektrische kilometers voor een prijs van 42 mille of de Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid met 262 pk en een range van 50 elektrische kilometers voor 48 mille. Hou er echter rekening mee dat beide auto's hoger op de poten staan dan de A-klasse.

The Best or Nothing

Je moet wel hele goede redenen hebben om de Mercedes-Benz A-klasse met plug-in hybride techniek te laten staan. Genoeg vermogen, geen concessies op uiterlijk en zeer zuinig. In combinatie met de gunstige aanschafprijs zal dit voor menig leaserijder een prachtig totaalpakket zijn. Echter hebben we nog één speler die roet in het eten kan gooien van Mercedes-Benz. De Tesla Model 3 kan de leaserijder dit jaar nog overtuigen met de aanschafprijs van 48.980,- euro en een bijtelling van iets meer dan 8%. Dan gaat de leaserijder zich toch achter de oren krabben, de 9,1% bijtelling van de Tesla is namelijk stukken minder dan de 22% bijtelling van Mercedes-Benz. Voor de klanten die de overstap naar een volbloed elektrisch model niet zien zitten is de Mercedes-Benz het ideale alternatief. Elektrisch op de korte en middellange ritten tot 60 km en voor de jaarlijkse rit naar Zuid-Frankrijk pakt de auto gewoon de benzinemotor erbij. Geen concessies aan milieubewust bezig zijn, the Best or Nothing bewijst zich opnieuw...

  • 9 van de 10 ritten volledig elektrisch
  • Anoniem milieubewust
  • Zeer lage BPM
  • Bijtelling van volledig elektrische auto blijft lager
  • Ruim 60 liter minder kofferbakruimte