Kia XCeed
1.6 T-GDi DynamicPlusLine

Joep de Heer - 2 mei 2020

Prijswinnaar

De prijs voor de meeste varianten uit een model in 2020 gaat naar... KIA! Van de Ceed bestaan zowaar zes modelvarianten; de Ceed Hatchback, Ceed Sportwagon, Ceed SW Plug-in Hybrid, XCeed, XCeed Plug-in Hybrid en de ProCeed. Wellicht is het een idee voor Kia om er nog een cabriolet aan toe te voegen? Dan is het feest helemaal compleet! De Koreanen zijn behoorlijk uitgekookt; allerlei varianten creëren uit slechts één model bespaart kosten. Toch is de buitenzijde van de XCeed bijna geheel uniek getekend. Het wordt tijd om kennis te gaan maken met de meest stoere variant van de Ceed. Niet voor niets wordt er een X gebruikt om dit rauwe randje nog extra te onderstrepen. De XCeed moet dé brug vormen tussen een populaire hatchback en een stoere SUV. Een geslaagde combi? Dat zoeken we uit!

Kekke verschijning

Eerlijk is eerlijk, de XCeed is een bijzonder fraaie auto om te zien. De buitenzijde is een absolute blikvanger. Vooral als je de auto in een kekke kleur laat spuiten als Quantum Yellow of Orange Fusion. Een aantrekkelijke en blitse auto op de markt zetten is van zichzelf al een knappe prestatie, vooral nu de crossovers van ieder automerk je om de oren vliegen. De XCeed is exclusief voor de Europese markt ontworpen en geeft volledig gehoor aan de designeisen van de gemiddelde Europeaan. Wat opvalt is de aflopende bol aan de achterzijde die hem onderscheidt van de rest van de Ceed-broers. Het stoere uiterlijk wordt geaccentueerd door de zwarte wielkastbeschermers en de zichtbare bodembeschermer aan de achterzijde. Het feest wordt compleet met twee grote nep uitlaatpijpen, een achtervleugel en zilverkleurige dakrails. 'Duf' en 'saai' zijn verboden woorden bij de ontwerpstudio van Kia. Standaard krijgt de auto LED-koplampen, de mistlampen worden altijd uitgevoerd in halogeen.

Familietrekjes

Je mag dan genieten van de unieke buitenzijde, de binnenzijde kan vrijwel uit iedere andere Kia zijn overgenomen. Pas nu zien we goed dat de XCeed van dezelfde familie komt. Kia heeft goed nagedacht over dit interieur. Dit resulteert in een frisse werkomgeving waar alle toepassingen logisch gegroepeerd zijn. Hoe meer geld je uitgeeft aan de auto, hoe luxer het wordt. Erg onderscheidend zijn de gele accenten langs de randen van de luchtroosters. In combinatie met de gele stiksels in de bekleding vormt het een speels geheel. Topversies zijn uitgerust met een digitale cockpit achter het stuur. Dit scherm is niet zo spectaculair als bijvoorbeeld de Volkswagen T-Roc met de virtual cockpit die geheel naar smaak is in te vullen. Bij Kia verandert enkel de interface als er wordt gewisseld tussen de rijmodi Normaal, Sport of Eco. De toegevoegde waarde van het digitaliseren blijft daarmee beperkt.

Het grote infotainmentscherm in het midden is een pluspunt. Het laat zich eenvoudig en intuïtief bedienen. Met touch-knoppen onder het scherm kan er snel worden gewisseld van functie. Achterin is de ruimte met een lengte van 1.85 meter in orde. De daklijn loopt af dus je zit net niet met je kruin tegen de hemelbekleding. De bagageruimte is met 426 liter prima binnen zijn klasse. Ben je op zoek naar een ruimtewonder dan zijn de Ceed Sportwagon (625 liter bagageruimte) of ProCeed (594 liter bagageruimte) de betere alternatieven.

Ruim bemeten vermogen

Het sportieve uiterlijk wordt nog eens extra kracht bijgezet tijdens het rijden. De 1.6 T-GDi DCT7 met 204 pk die wij rijden is de topmotorisering. Een stoplichtsprint waar de Kia als absolute winnaar uit de bus komt wordt met deze versie regelmatig realiteit. De auto mag dan hoger op zijn poten staan; tijdens het rijden merk je daar bijzonder weinig van. Dat wordt mede mogelijk gemaakt door de relatief lage zitpositie die kan worden ingesteld. Van overhangen in de bocht is nauwelijks sprake en het stuur geeft je voldoende feedback. De DCT7 bak die standaard wordt geleverd bij deze motor heeft nog wel eens zijn nukken. Op lagere snelheden heeft de bak de neiging wat hoog in de versnellingen te kruipen waardoor de auto nadrukkelijk moet terugschakelen wanneer extra vermogen is vereist. Dit kan worden verholpen door de auto in de sportstand te zetten. Daarin lopen we dan tegen het tegenovergestelde aan; de auto blijft net te lang hoog in toeren. Het duurt langer voor er wordt opgeschakeld bij rustiger rijgedrag.

In combinatie met de DCT7 automaat is autonoom rijden level 2 toegepast. Door te werken met Adaptieve Cruise Control en Lane Following Assist kan de auto voor een deel autonoom rijden. Fijn en betrouwbaar werkt dit systeem nog niet. Met name op de N-wegen worden de lijnen op het wegdek niet herkent. Scherp blijven is én blijft dus een must.

Betalen voor veiligheid

Helaas voor de dieselrijders, de XCeed is enkel verkrijgbaar met een bezinemotor. Het aanbod is overzichtelijk. Er is keuze uit een 1.0 liter met 120 pk (172 Nm), 1.4 liter met 140 pk (242 Nm) en een 1.6 liter met 204 pk (265 Nm). De laatste twee motoren zijn leverbaar als automaat en met vier cilinders. De basismotor heeft drie cilinders. Naast de motoren zijn er een aantal standaard optiepakketten leverbaar. De ComfortLine trapt af met een prijs van 27.995,- euro en de topversie ExecutiveLine met topmotorisering mag mee voor ruim 42.295,- euro. Opvallend is dat de DynamicPlusLine, de op één na duurste versie, actieve veiligheidsmiddelen zoals dodehoeksignalering mist. Voor de maximale veiligheid mag nog eens vierduizend euro extra worden betaald. Eerlijk is eerlijk, voor dat geld extra heb je dan de ExecutiveLine die bomvol extra's zit. Helemaal stoer wordt het met de 19 inch lichtmetalen velgen. Deze zijn, inclusief banden, verkrijgbaar voor een meerprijs van tweeduizend euro.

De sportieve en stoere broer ProCeed met exact dezelfde motor heb je voor een prijs van ruim 45.895,- en een vanafprijs van 30.995,-. De sprintsnelheid van 0-100 is van beide varianten gelijk met 7,5 seconden. Stekkeren is mogelijk met de XCeed Plug-in Hybrid. Dit model heeft een rijbereik van 48 puur elektrische kilometers en is verkrijgbaar vanaf 35.495,- euro.

Geslaagde combinatie

Het is een prestatie om een auto te bouwen die zich binnen het crossover-segment onderscheidt van de rest. In het huidige tijdperk is dat dé manier om het verschil te maken. Kia maakt dit verschil helemaal waar met de XCeed: sportiviteit in een stoere jas. Vooral met een spetterende kleur rij je in een absolute blikvanger. De concurrentie is te vinden in modellen als de Ford Focus Active en de Volkswagen T-Roc. Bij deze laatste betaal je echter bijna 50.000,- euro om in de variant met 190 pk te rijden. Kantekening is wel dat je daar vierwielaandrijving bij krijgt.

Met de introductie van de XCeed biedt Kia voor iedere Ceed rijder een passende auto. Zeker als de combinatie van sportief rijgedrag en een ruig uiterlijk je aanspreken. Juist dit is in onze ogen een zeer geslaagde match en maakt de XCeed tot een feest.

  • Unieke verschijning
  • Geslaagde combi tussen hatchback en crossover
  • Fijn rijgedrag
  • Flink betalen voor maximale veiligheid
  • DCT automaat niet altijd bij de les
  • Digitale snelheidsmeters voegen weinig toe