Volkswagen en grote, luxe auto's: wat betreft de verkoopcijfers was het in ons land nooit echt een gelukkige combinatie. Wie gaat er immers rond de 100.000 euro betalen voor een Volkswagen? Het is aan de nieuwe Touareg om deze stelling te ontkrachten.
De Volkswagen Touareg is al behoorlijk lang onder ons. In 2003 werd de eerste generatie geïntroduceerd. Dit model zie je nu nog vrij regelmatig rijden. Ook toen al werd er nauw samengewerkt met Porsche, de Touareg werd namelijk gelijktijdig en op dezelfde basis ontwikkeld als de Cayenne. Daarnaast werd de SUV van Volkswagen voorzien van twee onconventionele motoren: de V10 TDI en de W12. Inmiddels zijn we aanbeland bij de derde generatie van de Touareg, die het wat betreft de motoren iets rustiger aan doet. Is het een auto die je met trots op de oprit kunt hebben staan? Wij nemen de proef op de som met de 3.0 TDI.
Eén ding valt meteen op wanneer je de Touareg ziet staan: hij is groot. De nieuwe Touareg is ten opzichte van het vorige model met 8 cm in de lengte en 4 cm in de breedte gegroeid. Toch oogt het nieuwe model een stuk vlotter en minder pompeus. Wel is meteen duidelijk dat je met een auto van formaat te doen hebt. De Touareg staat op het platform van de Q7 en de Cayenne, maar heeft in het design echt een eigen identiteit. De Volkswagen oogt een stuk strakker dan zijn broer met vier ringen op de neus. Met name de koplampen, die naadloos doorlopen in de grille, en de ranke achterlichten dragen hieraan bij. De LED-verlichting ziet er in het donker behoorlijk flitsend uit. Onze testauto is ook nog eens voorzien van het R-Line pakket, wat maakt dat de bumpers net even wat dikker aangezet zijn dan bij de standaarduitvoering. Ook zitten er 21-inch zwarte wielen onder, die mooi contrasteren met het zilverkleurige exterieur. Voor veel mensen is dit misschien beetje té, maar de Touareg krijgt er wel een unieke uitstraling door. Wanneer je een wat subtieler uiterlijk prefereert, zijn daar voldoende mogelijkheden toe.
Het onderscheidende uiterlijk van de Touareg zet zich voort in het interieur. Wanneer je instapt, valt het grote display in de middenconsole meteen op. Deze vind je niet terug in een Audi Q7 of Porsche Cayenne. Ook het instrumentencluster is voorzien van digitale tellers, volgens de layout van 'Virtual Cockpit' van de Volkswagen-groep. Onze testauto was voorzien van mooi bruin leder en openporige houtafwerking op de sierlijsten. De uitstraling van het interieur is behoorlijk strak, clean en zakelijk, maar door deze samenstelling straalt het toch ook warmte en sfeer uit. Meteen is het door de formidabele afwerking duidelijk dat je je in het vlaggenschip van Volkswagen bevindt. Wanneer je plaats neemt in de stoelen, valt vooral het comfort op. Door de meervoudige instelbaarheid is het heel gemakkelijk om een ideale zitpositie te vinden. Ook de achterpassagiers hebben zeeën van ruimte. De Touareg is een auto waarmee je zonder problemen en in alle comfort met vier personen op een lange roadtrip kunt gaan. Een vijfde persoon zou ook mee kunnen, maar die zit dan wel wat oncomfortabeler achterin. Voor de koffers is voldoende plek, want de bagageruimte is eveneens riant te noemen.
We hadden het grote display in de middenconsole zojuist al even aangestipt. Het systeem werkt duidelijk en snel, met de bekende lay-out van Volkswagen. Door het ontbreken van fysieke knoppen oogt het dashboard strak en opgeruimd, maar het inherente nadeel hiervan is dat het lastiger is om de interface tijdens het rijden blindelings te bedienen. Ook werkt de Virtual Cockpit van Audi net wat overzichtelijker dan het laagje software wat Volkswagen eroverheen heeft geplakt. Anders dan dit werkt het systeem voortreffelijk en doet het alles wat je ervan verwacht. Het audiosysteem van Dynaudio is een mooie bijkomstigheid; voor de muziekliefhebber is het een absolute must. De veelheid aan ruimte in de grote Touareg zorgt namelijk voor een mooie klankkast, waardoor het interieur prima door zou kunnen gaan voor een concertzaal.
Wanneer je de Touareg van een afstandje bekijkt, vrees je wat betreft de rij-eigenschappen misschien het ergste. Zo'n grote auto kan natuurlijk nooit écht dynamisch en lichtvoetig zijn. Toch probeert de Touareg zich deze eigenschappen aan te meten en hij slaagt daar boven verwachting goed in. De SUV staat op het platform van de Q7 en de Cayenne, dus wanneer je bekend bent met deze auto's zullen de rij-eigenschappen van de Touareg je niet geheel verrassen. De Volkswagen positioneert zich in dit opzicht tussen de Audi en de Porsche. Hij voelt directer en lichtvoetiger aan dan de Q7, maar is niet zo gefocust op sportiviteit als de Cayenne. Twee belangrijke elementen die bijdragen aan de rijervaring in de Touareg zijn de adaptieve luchtvering en de vierwielbesturing. De meesturende achterwielen maken dat de draaicirkel kleiner wordt en de grote Volkswagen makkelijker de hoek om gaat, terwijl de luchtvering het hoge zwaartepunt in het gareel houdt en te allen tijde zorgt voor een bepaalde mate van rust en comfort in de auto. Op de snelweg zorgt de meesturende achteras juist voor een hogere mate van stabiliteit. De Touareg is met name gericht op comfort, maar ook in dynamisch opzicht hoeft hij zich gezien zijn formaat absoluut niet te schamen.
Ondanks de wolk van schaamte die de dieselmotor tegenwoordig lijkt te omringen, gaat de Volkswagen-groep gewoon vrolijk verder met het introduceren van nieuwe zelfontbranders. De Touareg is voorzien van de welbekende 3.0 TDI V6 diesel met 286 pk en een flinke bult koppel van 600 Nm. Misschien kan het in deze tijd niet meer, maar deze motor vormt een perfecte match met de fullsize-SUV. Dankzij het hoge koppel, dat bij 2.250 tpm volledig beschikbaar is, hoeft de motor er nooit echt hard aan te trekken. Het blok komt bij normaal rijgedrag nauwelijks boven de 2.500 toeren uit. Er is ook nog een V8 diesel leverbaar, maar op geen enkel moment verlangden wij naar meer vermogen. Het verbruik blijft daarbij met een gemiddelde van 8,4 liter op 100 km (ongeveer 1 op 12) eveneens mooi binnen de perken. Met een vergelijkbare benzinemotor zijn dat soort waarden in dergelijke auto's absoluut niet te realiseren.
Premium Duits rijden is niet goedkoop, Volkswagen vormt daar uiteraard geen uitzondering op. De Touareg is leverbaar vanaf 81.125, wat an sich natuurlijk al een fors bedrag is. Onze testauto telt daar echter nog eens bijna 40.000 euro bij op. De opties worden immers duur betaald. Voor 119.312 euro staat er dan wel een auto op de stoep die werkelijk van alle gemakken en luxe is voorzien. Het audiosysteem van Dynaudio, comfortstoelen, adaptieve cruise control met stuurassistent, een panoramadak, luchtvering met meesturende achteras, Keyless Go, een parkeerassistent; de lijst beslaat een volledig A4'tje. Mocht de V6 TDI onverhoopt niet genoeg zijn dan is er nog keuze uit een 3.0 TSI met 340 pk, of je opteert voor de 435 pk sterke V8 diesel. Eventueel kun je ook een trapje lager gaan en kiezen voor de 3.0 TDI met 231 pk. Op het moment van schrijven zijn er geen viercilinders leverbaar.
Toch is de Touareg in vergelijking met zijn concurrentie best een scherpe aanbieding. Voor een beetje X5, GLE of Q7 ben je het bovenstaande bedrag al gauw kwijt. Vaak heb je dan nog niet eens alle opties aan kunnen vinken. De Volvo XC90 is dan weer een stukje goedkoper én biedt plek aan zeven inzittenden, maar dan moet je de twee extra cilinders missen. Het is kiezen of delen. Het extra vermogen en de grotere mate van souplesse van een grotere motor is in een auto als deze zeker welkom.
Volkswagen heeft met de nieuwe Touareg een bijzonder prettige SUV neer weten te zetten. De auto is niet wereldschokkend en valt eigenlijk perfect binnen het verwachtingspatroon dat we hebben wanneer we een product van het concern aan de tand voelen. Alles zit waar je het verwacht, de afwerking is bijzonder goed en het rijden verloopt gemakkelijk. Écht sportief zal het nooit gaan worden, want de Touareg is nu eenmaal een auto die voor andere doeleinden is gebouwd.
De vraag blijft alleen: gaan mensen meer dan een ton voor een Volkswagen neertellen? De Phaeton en de vorige Touareg hebben laten zien dat dit niet in grote mate het geval is. Voor veel mensen zal het verschil tussen een Tiguan en een Touareg moeilijk te zien zijn, het blijft namelijk 'gewoon een Volkswagen'. Dit terwijl de fullsize-SUV wel degelijk een imposante en zeer hoogwaardige auto is. Mensen zijn nu eenmaal gevoelig voor badges, wat waarschijnlijk ook maakt dat je de nieuwe Touareg slechts mondjesmaat tegen zult komen in ons land.