Ford Edge
2.0 EcoBlue ST-Line

Max Veldhuis - 10 mei 2019

Ingeburgerde Amerikaan

De markt van de SUV's en cross-over's zit al een tijd in de lift. Ford profiteert hier goed van, want inmiddels is ruim één op de vijf verkochte auto's van het merk een SUV. Reden genoeg voor het merk om de Edge, het topmodel voor de Nederlandse markt, een opfrisbeurt te geven.

De Ford Edge is niet heel veel op de Nederlandse wegen te zien. Logisch ook, want van de ruim 4.600 SUV's die Ford het afgelopen jaar verkocht, waren er slechts 46 een Edge. Desondanks ziet Ford er nog steeds heil in om de opgefriste variant van het model naar Nederland te brengen. Het oude adagium van Henry Ford gaat ook bij de Edge op. Je kunt namelijk iedere motorisering en uitrusting bestellen, zo lang het maar de 2.0 EcoBlue dieselmotor in ST-line uitvoering is. Verdient de Edge meer waardering dan zijn lage verkoopcijfers doen vermoeden? Wij gaan een middag met de SUV op pad om tot een oordeel te komen.

Sportieve stempel

Het is duidelijk dat Ford behoorlijk werk heeft gemaakt van het exterieur van de Edge. Meteen valt op dat met name het front er een stuk strakker en eleganter uit ziet dan dat van het vorige model. Zo zijn de koplampen agressiever vormgegeven en nu voorzien van LED-techniek, maar is ook de rest van de voorbumper helemaal opnieuw ontworpen. Ford heeft de verticale lijn aan de zijkant van de koplampen doorgetrokken naar de mistlampen, wat er voor zorgt dat het ontwerp van de voorkant meer een coherent geheel is dan dat van het vorige model. Het design van de grille is daarnaast ook meer in lijn gebracht met de rest van het gamma van Ford. In de ST-Line is de grille bovendien uitgevoerd in een zwart honingraat-patroon, wat er sportief uitziet. Over de gehele auto is verder gebruik gemaakt van zwarte accenten die de auto lekker dik doen ogen.

Aan de achterzijde is er ook flink wat verbouwd. De meest prominente wijzigingen zijn te vinden in de achterbumper. Voortaan staan de uitlaten namelijk niet meer horizontaal, maar verticaal. Ook is de diffuser opnieuw ontworpen en heeft Ford nieuwe LED-achterlichten gemonteerd. Twee sleuven aan weerszijden van de contrasterende diffuser versterken het sportieve uiterlijk van de Edge en maken dat de auto van achteren wat minder rechtlijnig en iets frivoler oogt. Al met al heeft Ford de Edge een onderscheidende facelift gegeven die maakt dat de auto wat minder lomp en iets meer Europees oogt dan voorheen.

Opgeruimd staat netjes

Bij veel facelifts is het zo dat het interieur rigoureuzere wijzigingen ondergaat dan het exterieur. Bij de Ford Edge is dit niet het geval, want het interieur is nog grotendeels herkenbaar van het vorige model. De voornaamste wijziging heeft zich voorgedaan in de middentunnel. De conventionele pook van de automaat heeft daar namelijk plaats gemaakt voor een zogeheten 'e-shifter'. Met deze ronde draaiknop kun je voortaan de standen van de automaat selecteren. Deze oplossing kennen we onder andere al van Jaguar en Land Rover, en bij Ford werkt het ook prima. Het interieur oogt er bovendien overzichtelijker door en er is meer opbergruimte vrijgekomen. Hierdoor is er ook een mogelijkheid om je telefoon draadloos op te laden. Wat betreft connectiviteit heeft Ford met de nieuwe Edge een flinke slag gemaakt door hem te voorzien van SYNC 3 met Ford Pass. Dit systeem werkt prima, is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto en via Ford Pass kun je met een app diverse gegevens over de auto oproepen. Om het af te maken is er voor de muziekliefhebbers een audiosysteem van Bang & Olufsen met tien speakers en 1.000 Watt aan vermogen aanwezig.

Tot zover de belangrijkste wijzigingen aan het interieur van de Edge. Het overige is namelijk vooral bij hetzelfde gebleven. Binnenin ben je nog steeds voorzien van allerlei gemakken als verwarmde en geventileerde stoelen, stuurverwarming en meerdere aansluitingen om telefoons op te laden. Als ST-Line zijn de stoelen uitgevoerd in een combinatie van leder en alcantara met rode contrasterende stiksels. Het interieur zit robuust in elkaar, maar haalt het wat betreft afwerking en materiaalgebruik niet bij de Europese concurrentie.

Royaal dieselen

Een ander onderdeel van de facelift van de nieuwe Ford Edge is de motor die onder de kap ligt. De 2.0 EcoBlue-dieselmotor is voortaan verzien van twee turbo's en levert een vermogen van 238 pk en 500 Nm koppel. Dit is een vermogenswinst van 28 pk en 50 Nm ten opzichte van de vorige dieselmotor. In combinatie met de nieuwe achttraps automaat betekenen deze waarden dat je eigenlijk altijd voldoende vermogen voorhanden hebt. De motor loopt geraffineerd en nodigt toch vooral uit tot een rustige rijstijl. Een strepentrekker is de Ford Edge niet, het is vooral een heel comfortabele cruiser. Het onderstel filtert oneffenheden mooi weg en het is stil in de auto. Desondanks rijdt de Edge niet als een raszuivere Amerikaan. Wanneer je een bocht nadert is de besturing trefzeker en communicatief en blijft de auto mooi in balans. 

De nieuwe Ford Edge is ook voorzien van Intelligent All Wheel Drive. Dit houdt in dat de auto in principe voorwielaangedreven is, maar dat er bij griepverlies ook vermogen naar de achterwielen gestuurd kan worden. Hierdoor is de auto net even wat meer bruikbaar bij sub-optimale weersomstandigheden of op de wintersport. Een ander voordeel van de Edge is het trekvermogen van 2200 kg. Hierdoor wordt het trekken van een caravan of boot een peulenschil. Wel is het jammer dat Ford geen EcoBoost-benzinemotor levert in de Edge. In Amerika wordt een 3,5 liter V6 geleverd, maar deze motorisering is door de BPM niet rendabel in Nederland.

Van alle gemakken voorzien

De Ford Edge is in Nederland slechts in één uitvoering en één motorisering leverbaar: de 2.0 EcoBlue ST-Line. Hier komt meteen een behoorlijk rijke uitrusting bij kijken. Standaard is de ST-Line namelijk onder meer voorzien van elektrisch verstelbare stoelen, LED-koplampen, het B&O-audiosysteem, SYNC 3 en Keyless Go. Deze royale uitrusting komt wel met een prijs, want de Ford Edge is verkrijgbaar vanaf een stevige 76.145 euro. Dan heb je nog niet alle opties aangevinkt. Zaken als het Technology Pack (adaptive cruise control, dodehoekassistent, actieve parkeerassistent en frontcamera), geventileerde stoelen, een panoramadak, Active Steering, standverwarming en metallic lak kunnen de prijs opdrijven tot 83.870 euro. Dan heb je weliswaar een auto die van alle gemakken voorzien is, maar voor dit geld kun je ook bij de premiummerken shoppen. 

Het feit dat Ford het afgelopen jaar slechts 46 exemplaren van de Edge wist te slijten, laat zien dat er in Nederland eigenlijk niet echt een markt voor is. De hoge aanschafprijs komt voornamelijk voor rekening van de BPM, die maar liefst 30.110 euro bedraagt. Je krijgt veel waar voor je geld bij de Ford Edge, maar voor in Nederland is deze prijs vermoedelijk te hoog gegrepen. Voor dit geld kun je namelijk ook een BMW X3, Audi Q5 of Mercedes GLC aanschaffen als je een beetje selectief bent met motor en uitrusting. Verder behoren ook de Volkswagen Tiguan, Hyundai Santa Fe en Kia Sorento tot de mogelijkheden als je voor dit geld gaat shoppen. Kortom, de keuze in hoge middenklasse SUV's is zo ruim, dat de kans klein is dat de Nederlandse consument opeens massaal voor de Ford Edge gaat.

Voor de Nederlandse markt?

Ford heeft duidelijk veel aandacht gestoken in het verbeteren van de Edge. Het uiterlijk ziet er een stuk vlotter uit dan voorheen en het interieur oogt door de e-shifter net even wat opgeruimder dan dat van het uitgaande model. De nieuwe dieselmotor is in combinatie met de achttraps automaat een zeer fijne aandrijflijn en biedt vooral veel comfort. Ondanks de nadrukkelijke focus op comfort rijdt Edge echt als een Europese auto en voelt hij totaal niet zompig of loom aan. Wel is het jammer dat de Nederlandse consument slechts de keuze heeft uit één motor en één uitvoering. Al met al biedt de Edge een heel mooi totaalpakket, alleen de stevige instapprijs van ruim 76 mille maakt dat de auto wederom waarschijnlijk geen verkooptopper gaat worden.

  • Fris, sportief uiterlijk
  • Soepele aandrijflijn
  • Royale standaarduitrusting...
  • ...maar desondanks te duur voor NL
  • Geen keuze in motorisering
  • Afwerking nog niet op Europees niveau