Nog maar enkele jaren geleden had de Nissan Micra een stoffig uiterlijk. Spannend was het nooit echt geweest, zo'n kleine Japanner. Tot in 2016 tijdens de Autosalon van Parijs het doek van de vijfde generatie Micra werd getrokken. Nissan zette grote stappen en bracht een auto op de markt die naadloos aansloot op de wensen van de Europese autokopers. Voor veel klanten een goede reden om een Micra aan te schaffen. Nissan wil het de koper nu nog aantrekkelijker maken om in een nieuwe Micra te stappen. We maken kennis met de nieuwe 1.0-liter driecilinder turbobenzinemotor met honderd pk én de N-Sport uitvoering.
Nissan komt naast de bestaande uitvoeringen Visia, Acenta, N-Connecta en Tekna met een sportieve uitvoering: de N-Sport. Qua prijszetting komt het model tussen de N-Connecta en Tekna te staan. Zet voor dit model maar eens een goede bril op. De verschillen tussen de N-Sport en de 'reguliere' Micra zijn namelijk beperkt. Op de wielen en spiegelkappen zien we materiaal met een carbon-look. Verder zien we zwarte pianolak details op de zijkant en op de voor- en achterzijde van de auto. De achterzijde is voorzien van een N-Sport badge en er zijn halogeen mistlampen gemonteerd. Het geoefende oog zal onderscheid kunnen maken tussen de beide modellen, maar een leek zal de verschillen niet of nauwelijks opmerken. Niet dat daar veel mis mee is; op zichzelf was de Micra al een zeer sportief getekende auto, vooral in een flitsende kleurstelling. Niets te klagen dus. De N-Sport zal in de kleuren Passion Red, Solid White, Gunmetal Grey en Enigma Black op de markt verschijnen.
Aan de binnenzijde zijn de verschillen groter bij de N-Sport. Neem bijvoorbeeld de stoelen, die bekleed zijn met een combinatie van alcantara en leder. Deze hebben we niet eerder gezien. De hemelbekleding is zwart, de vloermatten hebben sportieve accenten en we vinden een armsteun tussen de voorstoelen. In deze zaken weet de N-Sport zich te onderscheiden van de andere uitrustingspakketten. De Tekna is nog steeds de meest luxueuze versie van het stel. Dit is de versie waarmee we op stap gaan en die op de foto's staat afgebeeld.
Naast de uiterlijke verschillen zijn er verschillen aangebracht in het infotainmentsysteem. Het NewNissanConnect-systeem moet de bestuurder beter laten aansluiten bij de auto. Dat begint bij het toevoegen van Apple Carplay en Andriod Auto. Met deze functies is het mogelijk om de applicaties die je normaal gesproken op je telefoon hebt staan ook te gebruiken op het centrale middenscherm. Door eenvoudig een kabel aan te sluiten van de auto naar de ingang van je telefoon zie je je applicaties op het scherm verschijnen. Hiermee kan je auto bijvoorbeeld Whatsapp berichten voorlezen, de navigatie van je telefoon gebruiken en eenvoudig muziek luisteren met Spotify. Voor degene die nog meer met de auto verbonden wil zijn, is het mogelijk om een applicatie te downloaden waarmee de parkeerlocatie van de auto te zien is en vooraf de volgende bestemming ingegeven kan worden op de navigatie. De telefoon geeft dan zelf een signaal wanneer het tijd is om te vertrekken, rekening houdend met de actuele verkeerssituatie.
Het is goed om te zien dat Nissan vast blijft houden aan fysieke knoppen naast het centrale middenscherm. Hierdoor kan er snel genavigeerd worden door de verschillende functies. Het 7-inch touchscreen is niet de grootste in zijn soort. Schermen van bijvoorbeeld de Ford Fiesta en VW Polo zijn één inch groter. Het scherm is relatief laag geplaatst; hierdoor moeten de ogen echt van de weg worden gehaald om zicht te krijgen op het scherm. Bij de concurrenten zien we vaak een hoger geplaatst scherm, dat de veiligheid bevordert.
De nieuwe Micra maakt pas écht het verschil onder de motorkap. Samen met Renault en Mitsubishi heeft Nissan een geheel nieuwe motor ontwikkeld die de oude 0.9-liter benzinemotor volledig vervangt. De nieuwe 1.0-liter IG-T benzinemotor met 74 kW (100 pk) is standaard gekoppeld aan een handbediende vijfversnellingsbak en levert meer vermogen (+8 kW) en meer koppel (+20 Nm). Door diverse technische verbeteringen toe te passen, is het verbrandingsproces efficiënter en weegt de nieuwe motor minder dan de voorgaande krachtbron. Dit alles zorgt ervoor dat de honderd pk sterke motor zuiniger is. Volgens Nissan scheelt het 0,6 tot 0,7 liter per 100 kilometer en is er tot 15 gram per kilometer minder CO2-uitstoot. Een knap staaltje werk waar zelfs techniek vanuit de Nissan GT-R gebruikt is. Leuk om over op te scheppen bij je vrienden!
Dat er verschillen zijn met het vorige model, is bij het rijden goed te merken. De motor reageert gretiger op het gaspedaal en binnen 10,9 seconden wordt de honderd kilometer per uur aangetikt. Dat scheelt toch weer bijna anderhalve seconde met de voorgaande motor. Het toegevoegde koppel is erg welkom als we een heuvel op rijden en geeft nét dat extra zetje in de rug. Opvallend is de stilte aan boord van de auto; de roffel van de driepitter is enkel ver op de achtergrond hoorbaar.
Voor de liefhebbers van een automaat is er goed nieuws, de Micra wordt namelijk leverbaar met een X-tronic automaat. De eerste twee jaar van de vijfde generatie was het niet mogelijk om een automaat op de Micra te bestellen. Nissan wil zich met de X-tronic transmissie vooral richten op gebruik in de stad. Ze zien de vraag naar een automaat in het B-segment de afgelopen jaren flink stijgen. Waar de verkoopaantallen in het B-segment drie jaar geleden voor 12% bestonden uit een automaat, zal dit percentage in 2022 naar verwachting gestegen zijn tot 30%. Voor Nissan een goede reden om deze optie voor haar klanten ook mogelijk te maken. De Micra zal worden geleverd als CVT. In Nederland verwacht het bedrijf ongeveer 15% van de verkochte auto's af te gaan leveren met deze techniek.
Je kan je klok erop gelijk zetten: nieuwe motor, nieuwe prijs. Niet enkel het vermogen van de auto is gestegen, de prijs heeft ook een sprong omhoog gemaakt. Betaalde je voor de instapper Visia in 2016 een vanafprijs van 15.190 euro, anno 2019 mag je pas voor 18.990 euro de showroom verlaten. De vergelijking die we hier maken is echter niet helemaal eerlijk. Het minimale vermogen in 2016 lag namelijk nog veel lager met een 73 pk sterke atmosferische benzinemotor. Nu kom je met een vele malen sterkere motor thuis die ook nog eens zuiniger is.
De prijs van de N-Sport wordt bijna 22 mille. Hiermee valt hij precies tussen de N-Connecta - die 500 euro goedkoper is - en de Tekna die weer 500 euro duurder uitvalt. Nissan biedt de keuze uit vijf verschillende modelvarianten. Losse opties zijn zeer beperkt beschikbaar en zijn enkel als pakket te verkrijgen. Neem het Safety Pack of het Connect Pack; met dergelijke pakketten krijg je een scala aan veiligheidsopties of meer connectieve mogelijkheden. De pakketten zijn lekker overzichtelijk en zorgen voor slechts een beperkte keuzestress. Bij duurdere modelvarianten krijg je, vanzelfsprekend, meer pakketten en luxe.
Nissan laat graag horen dat er een nieuwe motor in de Micra te vinden is. Luisteren kunnen de Japanners echter ook. We zien dat de feedback vanuit het model van twee jaar geleden is opgepakt. We misten bijvoorbeeld de elektrische ramen achterin, Apple Carplay, Android Auto en natuurlijk een stuk vermogen. Juist deze zaken zijn goed opgepakt en de Micra kan er weer een paar jaar fris tegenaan. Het B-segment vraagt om sportievere modellen. Kijk naar de populariteit van de Seat Ibiza FR of Ford Fiesta ST-line. Door de toevoeging van de N-Sport doet ook Nissan zijn duit in het zakje. Niet door hardcore uit te pakken op sportiviteit, maar juist door subtiele verschillen toe te passen op een, van zichzelf, sportief getekende auto. Tel daar de tien pk extra bij op en je hebt een totaalpakket dat minimaal een bezoek aan de showroom waard is.