Volvo V60
D4 Momentum

Tony Vos - 16 oktober 2018

Goed uitziende teddybeer

Nederland is een echt Volvo-land. Dat komt natuurlijk omdat het Zweedse merk topklasse auto's biedt tegen een scherpe prijs die bovendien qua functionaliteit behoorlijk slim in elkaar zitten. Waar de nieuwe V90 voor velen te groot en te kostbaar is, vult de nieuwe V60 juist in alle bescheidenheid een belangrijke ruimte.

Meer stationwagon

Veel meer dan de eerste V60 is de tweede oplage een echte stationwagon. Het leek wellicht wat vreemd dat Volvo de zo populaire V70 opvolgde met de aanzienlijk grotere V90. Met de komst van de nieuwe V60 wordt eigenlijk pas duidelijk dat déze auto de daadwerkelijke opvolger is, die wat betreft afmetingen behoorlijk is gegroeid. De wielbasis mag dan met 2,87 meter korter zijn dan bij de V90 waarmee de auto zijn bodemgroep deelt, de totale lengte loopt redelijk in de pas met de 'oude' V70. Nu er van de V60 ook een Cross Country-uitvoering ten tonele wordt gevoerd, lijkt de opvolging volledig rond.

Qua ontwerp volgt Volvo volledig het pad dat met de V90 is ingeslagen. Zonder de ontwerpers te kort te doen is de V60 beslist de wat meer compacte broer van de V90. Maar compact is in dit geval niet hetzelfde als klein. Alle elementen van de modernste Volvo's zijn aanwezig, zoals de typische vorm van de achterlichten en de zogenaamde Thor Hammer koplampen. Maar ook qua proporties en belijning lijken de V60 en V90 als twee druppels water. Dat maakt de kleinste van het duo een stijlvolle en tegelijk ook verstandige keuze.

Volvo-details

Achter de hoog gesloten buitenkant huist een met smaak ingericht interieur dat eveneens overloopt van de typische Volvo-details. Het dashboard lijkt heel veel op dat van de XC60, maar op diverse onderdelen zijn er wel degelijk verschillen. Wat alle nieuwe Volvo's gemeen hebben is het grote, staande scherm in het midden van het dashboard. Daarop is een veelheid aan functies te bedienen. En juist die veelheid maakt het geheel er niet overzichtelijker op. Door te swipen kunnen er extra functies worden gevonden. Het voordeel is wel dat fysieke bedieningsknoppen op het dashboard redelijk overbodig zijn en dat zorgt voor veel rust in het interieur.
Dat wil niet zeggen dat Volvo in de V60 helemaal geen vertrouwde knoppen meer plaatst. Zo geschiedt het starten met een chroomkleurige draaiknop tussen de stoelen. Ook voor de rijmodus heeft Volvo een knop gereserveerd, al kunnen deze functies eveneens op het grote scherm worden gekozen. Alarmlichten, voor- en achterruitverwarming en het geluidsniveau van de audio zijn nog een kwestie van drukken en draaien. Waar het dashboard zo mooi rustig is gehouden, zijn de linker en rechter spaak van het stuurwiel wel van de nodige knoppen voorzien. Denk daarbij aan de cruise control, spraakbediening en het bladeren door de functies van de boordcomputer op het digitale instrumentarium.

Het interieur van de Volvo V60 is ruim van opzet. Op dat vlak missen we de V90 beslist niet. Vier tot vijf volwassenen kunnen er prima in zitten en nemen dan ook nog eens minimaal 529 liter aan bagage met zich mee. Neerklappen van de achterbank zorgt voor een vergroting tot 1.364 liter. Dat is behoorlijk maar niet uitzonderlijk. Op één vlak weet Volvo altijd te overtuigen en dat is met zijn meubilair. Daarom is het zo vreemd dat de stoelen van de V60 duidelijk minder scoren. Ze zijn wat minder groot en ondersteunen net wat minder goed. Dat is jammer gezien de hoge verwachtingen.
Kopers van een V60 kunnen uit diverse materialen voor het interieur kiezen. Zo ook voor de bekledingsstoffen. In dit geval is de auto voorzien van licht kunstleder aan de randen en een geruite stof in het midden. Zeker niet dertien in een dozijn en daardoor origineel en verfrissend. Natuurlijk biedt Volvo ook gewoon saai zwart of grijs aan!

Laatste diesel

Volvo kondigde al weer even geleden heel stoer aan dat ze geen nieuwe dieselmotor meer zouden ontwikkelen. Stoer omdat de bestaande 4 cilinder 2 liter diesel nog behoorlijk jong is. Maar Volvo gaat op dit vlak toch voortvarend te werk. De V60 is de laatste nieuwe Volvo die nog met een diesel kan worden gekozen. In dit geval hebben we te maken met de D4. En die codering staat voor de 190 pk-versie van de 2 liter 4 cilinder. Deze levert een uitermate genereus koppel van 400 Nm bij 1.750 tr/min. Daarmee zet de auto prima prestaties neer. De folder belooft een acceleratie van 0 tot 100 in 7,9 seconden en een topsnelheid van 220 km/h. Typisch is tegelijk wel dat de motor voor maximale prestaties graag op toeren wordt gehouden en dat is niet typisch des diesels.

Wie keurig volgens de principes van het nieuwe rijden snel naar een hoger verzet schakelt, ervaart de D4 met regelmaat als een beetje lui. Wellicht dat de optionele automaat heel anders met de krachtbron omgaat. De D4 en de met 150 pk minder bedeelde D3 zijn de enige motorvarianten in de nieuwe V60 die met een handgeschakelde zesbak te verkrijgen zijn. Een fijne bak overigens met een goede verdeling van de versnellingen. Maar het totale karakter van de V60 vraagt toch echt om een automaat. De handgeschakelde D4 liep tijdens de test gemiddeld 1 op 17 en dat is niet uitzonderlijk. Dit kan deels worden toegeschreven door het bescheiden aantal kilometers dat dit exemplaar achter de kiezen had.

Prachtig in balans

Het onderstel van de V60 is dik in orde. De bodemgroep komt qua opbouw overeen met alle andere grote Volvo's die stuk voor stuk recent van datum zijn. Ook grote wielen met relatief lage banden hebben geen nadelige invloeden op het geboden comfort. Al valt 19 inch met 40-serie banden onder deze auto nog behoorlijk mee. Vering en demping zijn prachtig in balans en daarmee wekt Volvo dan ook een premiumindruk. De besturing is netjes direct en de diesel toont zich in het interieur van zijn stille kant. Dat maakt de V60 tot een grote allemansvriend, een goed uitziende teddybeer die door iedereen aardig wordt gevonden. En daarin schuilt wellicht de grote aantrekkelijkheid van deze auto.

Lang verwacht

Volvo zet met de V60 een auto neer waarop heel veel automobilisten hebben zitten wachten. Door het verdwijnen van de V70 leek een grote groep trouwe Volvo-rijders de aansluiting met het merk te hebben verloren. Maar enig geduld bracht deze nieuweling die volledig met zijn vertrouwde voorganger kan wedijveren. Een ideale zaken- en gezinsauto met genoeg binnenruimte en gebruiksmogelijkheden. Een auto bovendien die in het premiumsegment, waarin dit model zijn rol speelt, een keurige prijsstelling heeft met dienovereenkomstige leasebedragen. Jammer dat Volvo van de V60 nog geen volledig elektrische versie op het programma heeft. Ook een plug-in hybride ontbreekt nog en dat zijn juist varianten waar de zakelijke gebruiker op zit te wachten.

  • Comfortabel onderstel
  • Fraai afgewerkt interieur
  • Uitgebalanceerd formaat
  • Ondersteuning van de stoelen
  • Luie motor bij lage toerentallen
  • Teleurstellend maximaal bagagevolume