Volvo zit al jaren in een luxepositie. Van de gemiddelde auto die al bijna 10 jaar op de markt is, lopen de verkoopcijfers sterk terug en is het verlangen naar een nieuwe generatie groot. Maar de Volvo XC60 is verre van gemiddeld, aangezien vorig jaar nog ruim 1.100 exemplaren de showroom verlieten. Zelfs dit jaar laat de op één na grootste SUV van Volvo de nieuwe Audi Q5 ruim achter zich. Toch introduceren de Zweden een geheel nieuwe XC60. Met het nieuwe familiegezicht, de vooruitstrevende techniek en een meer dan ooit premium uitstraling moet deze auto het succes van zijn voorganger gaan evenaren en meer dan ooit de 'Svensk stolthet' - Zweedse trots - zijn.
Toen topmodel XC90 in 2014 werd gepresenteerd, kreeg het nieuwe design direct de handen op elkaar van zowel de pers als de consument. Ondanks het strakke lijnenspel en de enorme grille heeft de auto een herkenbaar Volvo-ontwerp. Kijk je door je wimpers, dan lijkt de nieuwe XC60 een verkleinde kopie van zijn grote broer. Maar niets is minder waar. Natuurlijk heeft ook deze auto het familiegezicht op zowel de voor- als de achterzijde, toch zijn de verschillen legio. Het ontwerp van de XC60 is dynamischer en sluit beter aan bij dat van zijn directe concurrenten. Dit is vooral zichtbaar in de oplopende raamlijn op de flanken, de scherpe sneden op de deuren en het meer gedrongen ontwerp van de carrosserie.
Dankzij de verschillende uitvoeringsmogelijkheden is de auto ook qua uiterlijk geheel naar eigen smaak aan te kleden. In de basisuitvoering - Momentum - staat hij al op 18 inch wielen en is hij voorzien van de fraaie LED-koplampen. Bovenaan de luxe-ladder staat de Inscription, die zich qua uiterlijk onderscheidt door een meegespoten beschermplaat op de achterbumper, chroomaccenten rond de raamlijsten en op de portieren en 19 inch grote wielen. Naast een luxueuze uitstraling kun je ook kiezen voor de - door ons gereden - R-design. Deze heeft een meer dynamische uitstraling door zijn wielontwerp, de anders vormgegeven bumpers en matgrijze raamstijlen en dito spiegelkappen.
Ook het interieur heeft veel kenmerken van de grotere XC90 overgenomen, waarbij vooral het centrale scherm en de bediening van de automaat nagenoeg hetzelfde lijken te zijn. Hoewel deze prominente elementen zeer herkenbaar zijn als je al eens met een nieuwe generatie Volvo hebt gereden, heeft het interieur van de XC60 zijn eigen stijl. Het grote touchscreen vraag wat gewenning qua bediening, maar het scherm ziet er erg goed uit en reageert snel op commando's. Vooral mensen die regelmatig werken met een tablet vinden hun weg eenvoudig in de vele menu's.
Niet alleen het uiterlijk zorgt voor een hoogwaardige impressie, ook het interieur mag er zijn. Het ontwerp is niet alleen fraai, de gebruikte materialen zijn allen prachtig. Fraaie details maken het geheel af; De Zweedse vlag vind je niet alleen als label aan de - heerlijk zittende en uitgebreid verstelbare - stoelen, ook in de sierstrip onder het ventilatierooster is hij verwerkt. Ondanks zijn sportieve carrosserievorm is de binnenruimte net voldoende, vooral voorin. In de lengte en breedte is de SUV nauwelijks gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, maar hij werd desondanks bijna 5 centimeter lager. Dit verschil merk je nauwelijks in het interieur, want wederom zit je vorstelijk op de voorstoelen. Helaas is de ruimte op de achterbank wat krap. De bagageruimte groeide iets en is met een minimuminhoud van 468 liter wat kleiner dan zijn concurrenten.
Volvo staat bekend om de fijne vijfcilinders, maar deze behoren helaas tot het verleden. Elke nieuwe Volvo wordt tegenwoordig aangedreven door een motor met vier cilinders, waarbij de onlangs gepresenteerde XC40 zelfs voorzien is van een driepitter. Maar toch is het gemis van die extra cilinders goed gecompenseerd door hoge vermogens. De XC60 is leverbaar met drie benzinemotoren met respectievelijk 254, 320 en 407 pk. Wil je liever een dieselmotor, dan is er een keuze uit de D4 en de D5. Met 190 pk is de eerste al geen stakker, maar de 235 pk en de 480 Nm trekkracht die de D5 levert, maken hem een echte allrounder. De lichtste benzinevariant is optioneel met vierwielaandrijving te bestellen, maar alle andere motoriseringen - inclusief de diesels - zijn standaard voorzien van aandrijving op alle wielen. Een soepele en snel-schakelende automaat is standaard op alle uitvoeringen en ook het trekgewicht mag er zijn: De benzinemotor met voorwielaandrijving mag al 2.000 kilogram trekken en de T5 en T6 gaan daar samen met de beide dieselmotoren flink overheen met een maximum aanhangergewicht van 2.400 kg. Topversie T8 mag 2.100 kilogram trekken.
Met die topversie waren wij onderweg, waarbij bijzonder is om te zien dat deze goedkoper is dan de 320 pk sterke T6. Door toevoeging van een accupakket - met een stekker - en een elektromotor is eenvoudig een lager verbruik te halen. Hierdoor daalt de uitstoot van schadelijke stoffen en is de BPM een stuk lager dan bij de rest van het gamma. In de praktijk moet je zo'n 40 kilometer kunnen halen op een volle accu en dat is voor het gemiddelde woon-werkverkeer voldoende. Gelukkig hoef je niet als een begrafenisondernemer te rijden om enkel elektrisch te rijden, want ook op hogere snelheden slaat de brandstofmotor niet aan. Vraag je toch wat meer trekkracht, of wil je een rappe acceleratie, dan helpt de geblazen tweeliter vierpitter je tot indrukwekkende prestaties. Voor een standaardsprint in 5,3 seconden hoef je je absoluut niet te schamen. Toch is de XC60 als T8 geen auto als een S of AMG, maar meer de GT onder de SUV's.
Volvo heeft zichzelf een bijzonder doel gesteld op het gebied van veiligheid. Al sinds 1959 - toen de driepuntsgordel in de Volvo Amazon werd geïntroduceerd - loopt het merk voorop als het gaat om bescherming van de inzittenden, maar het gewenste resultaat gaat nu wel erg ver: geen doden of ernstige gewonden meer in een Volvo vanaf 2020. Om dit doel te behalen, maakt het merk niet alleen stevig in elkaar zittende auto's, maar ook de adaptieve veiligheidssystemen staan hoog op de prioriteitenlijst. In de XC60 vind je niet alleen het bekende lane-departure-warning en active-city-stop, maar ook vooruitstrevende systemen die we nog niet eerder bij andere merken tegen kwamen. Zo wijkt de auto uit bij een schijnbaar onmisbare aanrijding en zet hij de auto zelf aan de kant van de weg als blijkt dat de bestuurder niet meer reageert op noodsignalen. Dat laatste zagen we al eerder bij Tesla en Mercedes-Benz, maar in het geval van de Volvo hoef je hiervoor niks te activeren.
De fraaie uitstraling van het ex- en interieur, de prachtige materialen en de fijne motoren zorgen helaas wel voor een flinke prijsstijging. Vergelijken we een enigszins gelijke motorisering, aandrijving en transmissie, dan blijkt de nieuwe XC60 ruim 6 mille duurder dan zijn voorganger. Voor dat geld krijg je iets meer vermogen, koppel en zelfs een lager verbruik, maar bovenal een betere uitrusting. In de lijst van de extra's vinden we niet alleen een beeld van de vernieuwing van de auto, maar ook een flinke verbetering als het gaat om allerlei veiligheidverhogende systemen. Hoewel hij nu niet meer de prijspakker in dit zwaarbevochten premium segment is, is hij puur op het gebied van prijs-kwaliteit verhouding nog absoluut een ontzettend goede keuze.
Volvo wil meer dan ooit een merk zijn dat aan de top van de segmenten opereert. Dit merk je niet alleen door een perfect afgewerkt interieur met prachtige materialen, maar ook door de fijne rijeigenschappen. De topversie die wij reden - de T8 Twin Engine - kost een flinke duit, maar maakt met zijn enorme vermogen en stoere uitstraling veel indruk. Hoewel de auto flink duurder is geworden ten opzichte van zijn voorganger, is dat prijsverschil helemaal te verantwoorden door de betere uitrusting en de bijna perfecte afwerking. Van de vorige generatie XC60 verkochten de Zweden enorme aantallen, maar de nieuwste telg in de familie staat op een nog hoger niveau. Hoewel de concurrentie moordend is, zal het ons niet verbazen als de Volvo XC60 wederom bovenaan de verkooplijsten van zijn segment zal staan.