Het is een behoorlijk oerwoud aan het worden in het SUV B-segment. Vrijwel iedere fabrikant wil een graantje meepikken en doet mee aan de wildgroei van hippe hoge stadsauto's. Kopers zijn er genoeg; niet voor niets zijn auto's als de Renault Captur en Peugeot 2008 razend populair. Om mee te doen in dit segment moet je van goede huize komen; de concurrentie is namelijk moordend. Hoe trek je de aandacht in een segment dat bomvol zit? Bij Hyundai hebben ze daar een antwoord op: een auto bouwen die opvalt en anders is dan alle andere! Of de verschillen met de rest werkelijk zo groot zijn, zoeken we uit in deze test.
Hyundai heeft een behoorlijke reputatie op het gebied van SUV's. In 2001 zagen we voor het eerst de Santa Fe op de markt verschijnen en de in 2015 teruggekeerde Tucson doet goede zaken in Europa. Met de Kona wordt het B-segment aangesneden en probeert Hyundai zich hierin te nestelen. Het Koreaanse merk doet dit op een bijzondere manier. De Kona is namelijk niet een alledaagse verschijning op de Nederlandse wegen. De carrosserie is samengesteld uit opvallende oppervlakken en contrasterende panelen. Hoewel de auto niet groot is, heeft deze toch een stoere uitstraling. Vooral de hooggeplaatste dagrijverlichting - in combinatie de tweekleurige lak - geeft de auto de frisheid van een stadsauto en de stoerheid van een SUV. Volgen we de oplopende taillelijn naar de achterzijde dan zien we dezelfde lampen die we tegenkwamen op de i20 en Tucson.
Daaronder zijn vooral veel plastic panelen zichtbaar die de robuustheid van de auto extra moeten benadrukken. Hoewel de auto in de basistrim al een opvallende verschijning is, wordt dit nog extra benadrukt wanneer je de auto bestelt in meerdere kleuren. Het dak is in het donkergrijs of in het zwart te bestellen en met een bijzondere kleur als Acid Yellow of Pulse Red maak je je auto alleen maar opvallender. Het is je smaak of juist helemaal niet. Wil je iets bijzonders rijden dan is de Kona absoluut een optie.
Het interieur is een feest der herkenning als je al eerder in een Hyundai hebt gezeten. Toch kan je zien dat de ontwerpers ook het interieur spannender willen maken dan de standaard modellen. Zo kan er worden gekozen voor drie kleurenpakketten die worden afgestemd op de exterieurkleur. Afhankelijk van het kleurthema zijn er kleuraccenten mogelijk rond de ventilatieopeningen, versnellingspook en stiksels op het stuur en stoelbekleding. Ook kunnen de veiligheidsgordels in een kleur uitgevoerd worden.
Hyundai maakt gebruik van grote knoppen die eenvoudig te bedienen zijn. Hoewel we fysieke knoppen zeker als een voordeel zien, maakt Hyundai het met het aantal knoppen in de Kona wel erg bont. Vooral op het stuurwiel is een overkill aan knoppen te vinden.
Om de ogen van de bestuurder meer op de weg gericht te houden, heeft Hyundai de Kona uitgerust met een head-up display. De belangrijkste rij-informatie is op die manier in het gezichtsveld van de bestuurder en toont de snelheid, navigatie, veiligheidssystemen en radio. In het midden vinden we het 8-inch touchscreen dat zoals altijd bij de Koreanen snel en correct werkt; daar kunnen sommige premium merken nog wat van opsteken.
Bij de introductie van de Kona is er keuze uit een tweetal motoren. Er wordt afgetrapt met de 1.0 T-GDI met voorwielaandrijving en de 1.6 T-GDI met vierwielaandrijving. De 1.0 liter biedt de bestuurder 120 pk en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In combinatie met de turbo wordt in 12 seconden vanuit stilstand de honderd kilometer per uur bereikt. De 177 pk sterke 1.6 liter motor is standaard gekoppeld aan een zeventraps DCT-automaat met dubbele koppeling. Met een sprint van 7,9 seconden naar de honderd is deze motor een stuk sneller, maar het verbruik ligt dan ook een stuk hoger. Beide motoren maken gebruik van benzine. Op de diesels moeten we nog even wachten. Vanaf januari 2018 komen er twee dieselmotoren beschikbaar. Het gaat om een 1.6 CRDi met 115 pk en een variant met 136 pk. Beiden motoren werken samen met een turbo. De eerste motor wordt gekoppeld aan een zesbak en de tweede standaard aan een DCT-automaat.
We rijden met de 1.0 T-GDI en merken al snel dat de 120 pk ruim voldoende is voor de Nederlandse wegen. Op vrijwel ieder moment beschik je over voldoende koppel om de auto van zijn plek te krijgen. De versnellingen laten zich soepel bedienen en het korte pookje ligt fijn in de hand. Het head-up display biedt ruim voldoende informatie waardoor de ogen vrijwel niet van het wegdek afwijken en ook het zicht rondom is ondanks de aflopende daklijn goed. Hoewel de stoelen comfortabel zitten, schuift het bovenlichaam wel met regelmaat heen en weer in de bochten. Opvallend is dat deze Kona over zowel stoelverwarming als stoelverkoeling beschikt; een luxe die we maar zelden tegenkomen in dit segment. De punten waarop bespaard is, zijn ook duidelijk zichtbaar in de auto. Overal om je heen vind je namelijk harde plastic onderdelen. Ook bij de panelen waar de knieën tegenaan rusten tijdens het rijden; dit kan tijdens een lange rit de nodige irritatie opleveren. Achterin de auto is duidelijk merkbaar dat we te maken hebben met een auto uit het B-segment. Qua ruimte voor de knieën en het hoofd houdt het voor een persoon van 1,90 meter niet over.
Om het overzichtelijk en gemakkelijk te houden, laat Hyundai je kiezen uit vier pakketten. De basisuitvoering draagt de naam Drive, heeft de nodige systemen aan boord en is tot verbazing al goed uitgerust. Echter zullen maar weinig mensen deze uitvoering overwegen. Het aankleden van de auto wordt namelijk pas echt leuk bij uitvoeringen als de Comfort, Fashion en vooral de Premium. Alles heeft zijn prijs; met de Drive zal je rond de 22 mille eindigen, terwijl de Premium de 30 mille aantikt. Helemaal prijzig wordt het met de 4WD; wanneer deze wordt aangeschaft, mag een bedrag van minimaal 34.495 euro worden achtergelaten bij de dealer. Met de Premium beschik je over elektrisch verstelbare voorstoelen, stoelverwarming en -verkoeling, draadloos opladen van de telefoon en een Krell Premium-audiosysteem. Allerlei opties waar we erg blij van worden en die voorheen enkel in het hogere segment te vinden waren. We willen nog even een compliment maken richting Hyundai voor het fijne audiosysteem. De diepe bassen en hoge tonen zijn door het Krell audiosysteem super om aan te horen.
Op het gebied van veiligheid kunnen er bij de instapuitvoeringen pakketten worden bijgekocht. Standaard biedt het pakket Drive al een aantal opties, zoals Lane Keeping Assist en Hill-start Assist. Met een bijbetaling van 495 euro kunnen daar ook voetgangersherkenning en een automatisch noodstopsysteem bijkomen. Ook de andere pakketten bieden extra opties om de veiligheid voor de bestuurder en omstanders te vergroten. Voor veiligheid dient dus extra afgerekend te worden. De Premium uitvoering is daarbij de uitzondering; op dit model worden alle veiligheidssystemen standaard bijgeleverd.
Met de Hyundai Kona wordt een compleet nieuwe auto aan het gamma van het Koreaanse merk toegevoegd. Hoewel het merk al jaren prima auto's produceert, bleef de zichtbaarheid achter. Met de Kona komt daar serieus verandering in. Onopvallend van A naar B reizen zit er met deze hippe stads-SUV niet meer in. En niet alleen het uiterlijk verrast; ook het rijden trekt Hyundai steeds meer naar een hoger plan. Op het gebied van luxe, veiligheid en weggedrag valt opvallend weinig aan te merken. Het lijkt zelfs wel alsof we met een auto uit een segment hoger op weg zijn. Dat dit wordt vertaald in een hogere prijs spreekt voor zich. Hyundai is de budget-klasse al lang overstegen en is een serieuze speler op de markt.
Voor de prijs die je betaalt, krijg je echter nog steeds veel auto en voldoende luxe. We verwachten dat de Nederlandse markt vooral interesse zal hebben in de 1.0 T-GDI aandrijving. De 4WD is met een instapprijs van bijna 35 mille flink aan de prijs en daarmee voor de Nederlandse markt niet interessant genoeg. Hyundai laat ook nog doorschemeren dat er op termijn een volledig elektrische variant van de Kona gaat komen. Het onderstel van de Kona is hier al klaar voor. In de toekomst zullen we nog veel meer horen over dit model. We hopen dat de Kona goede zaken gaat doen in Nederland; het straatbeeld kan zo'n opvallende Koreaan namelijk goed gebruiken.