Audi S5
3.0 TFSI quattro Pro Line S

Joep de Heer - 23 mei 2018

Wolf in schaapskleren

Een snelle auto rijden en niet opvallen. Er zijn enkele liefhebbers die hun onopvallende auto trakteren op een nieuwe motor waarmee je bij het stoplicht sneller wegkomt dan een BMW M5. Audi flikt hetzelfde kunstje. Er zijn S-modellen waarvan je aan de buitenzijde niet direct ziet dat het model kan transformeren in een snelheidskanon. Zo ook de Audi S5 Sportback. Een toevallige passant die enkel naar de voorzijde van de auto kijkt, zal niet vermoeden dat er zich 354 trappelende paarden onder de kap bevinden. Of de bestuurder méér merkt van dit geweld zoeken we uit in een test.

Kleur zet de toon

De auto verdient het om eens goed stil te staan bij het design. Want wat een prachtig getekend model staat er voor onze neus. Een auto waarvan het hart van menig autoliefhebber sneller gaat kloppen. De gehele auto 'klopt' en schurkt tegen het perfecte aan. Woorden als 'elegant' en 'gracieus' dwarrelen door ons hoofd. Het is een auto waar je verliefd op zou kunnen worden. Gelijktijdig is het perfecte aan de S5 hetgeen wat de auto juist iets saais kan geven. Bestel je de auto bijvoorbeeld in het Daytona Grijs, dan heb je een 'gewone' Audi voor de deur staan en zal het je buurman waarschijnlijk amper opvallen. Bestel je hem daarentegen in het Misanorood, dan zullen er diverse hoofden draaien op het moment dat je langsrijdt.

Naast de paar centimeter extra lengte die de Sportback biedt, zijn de verschillen met de coupe beperkt. Ondanks de achterportieren behoudt de auto alle kenmerken van een sportieve auto en loopt de daklijn elegant af. Hoewel de voorzijde weinig snelheid verraad, is dit bij de achterzijde minder subtiel. De vier glanzende pijpen van het uitlaatsysteem laten duidelijk zien dat we hier niet te maken hebben met een A5 TDI.

Thuiskomen

Een kenner zal aan de buitenkant zien dat dit een snel model is. Echter moet je wel een hele goede specialist zijn om aan de binnenzijde te zien dat dit een S5 is. Los van enkele verdwaalde S-badges zijn er geen verschillen met de normale A5 zichtbaar. Bij Audi werkt de copy-paste knop erg goed en slechts op detail zien we minimale verschillen. Of dit een gemis is, mag je zelf bepalen. Over de kwaliteit kunnen we niet klagen; alles is strak en netjes. Het geheel past prima bij elkaar en alles is opgetrokken uit zeer hoogwaardig materiaal. Hoewel het dan niet vernieuwend is, oogt het allemaal erg goed.

De stoelen zijn in vrijwel iedere stand te verstellen en zitten als gegoten. Het stuur kan flink naar je toe worden gehaald en de auto is op de tast te bedienen. Ieder knopje zit waar het moet zitten en op het moment dat je instapt lijken bestuurder en auto in elkaar samen te smelten. Het gevoel is het beste te omschrijven als een fijne jas die je aantrekt; alles klopt en het voelt goed. De Sportback biedt voldoende ruimte voor de achterpassagiers; natuurlijk zitten ze nooit zo fijn als de personen op de voorstoelen, maar desondanks is het op de achterbank goed uit te houden. Zowel hoofd- als beenruimte is er voor een persoon van 1,80 meter genoeg. Wie denkt dat sportiviteit niet samen kan gaan met ruimte slaat bij de S5 de plank flink mis. Op het moment dat de achterklep van de Audi opent, verschijnt er een ruimte van 480 liter. Ruimte genoeg om een midweek op stap te gaan met twee kids op de achterbank.

Hoofdingrediënt

Het belangrijkste bij deze blinkende bolide is natuurlijk wat er zich onder de kap bevindt. De S5 is uitgerust met een nieuwe 3.0 liter V6 motor. Het vorige model was ook al voorzien van een V6, maar dan met supercharger in plaats van een turbo. Deze turbo is bij de nieuwe motor wel terug te vinden. Al met al herbergt de motor vermogen van 354 pk en 500 Nm. Gekoppeld aan de fijne 8-traps tiptronic versnellingsbak van ZF weet de auto een sprint van 0 tot 100 te volbrengen in 4,7 seconden. Hierin speelt de vierwielaandrijving natuurlijk een belangrijke rol. Doordat Audi werkt met torque vectoring wordt het vermogen in de basis verdeeld in een 40:60 verhouding. Om hiermee onderstuur te creëren moet je goed je best doen; vrijwel ieder moment heb je de auto in volledige controle.

Bij de meeste autoliefhebbers gaat de voorkeur uit naar achterwielaandrijving. Toch zullen er maar weinig zijn die dit missen bij de S5. Het quattro systeem van Audi werkt namelijk bijzonder prettig. Natuurlijk zal je met een 4x4-systeem veel moeilijker kunnen driften en trekt de auto zich uiteindelijk recht. Het systeem gaat precies in de richting waar je naartoe stuurt. Saai wordt het bij de besturing van de S5 nooit. Bij iedere bocht die je met een flinke dot gas neemt, voel je dat de achterzijde een duwtje krijgt. Een heerlijk gevoel waar je al snel verslaafd aan raakt. Zo geeft een 4x4 bijna net zo veel plezier als een achterwiel aangedreven auto. Dat het optionele sportonderstel en differentieel daar een rol is spelen, kunnen we niet omheen; opties die we zeker aanbevelen.

Dikke portemonnee

Velen zullen graag een Audi S5 voor de deur hebben staan. De combinatie van sportiviteit, ruimte en design spreekt de gemiddelde autokoper wel aan. Er is vaak één obstakel: de prijs. Dat is bij deze S5 niet anders. De auto kost in de basis bijna 81 duizend euro. Daarbij moet een dikke streep worden gezet onder het woord basis. Hoewel de auto voor het bovenstaande bedrag al redelijk compleet uitgerust is, wordt het pas echt wat als je er allerlei pakketten aan toevoegt. En daarmee begint het vinken. Zo betaal je voor het Pro Line Plus Pakket nog even 3.980 euro extra en wordt het uiterlijk stukken sportiever. En wat dacht je van een panoramadak? Hiervoor dient 1.807 euro te worden achtergelaten. De basisuitvoering heeft geen S-sportstoelen en deze wil je wel in je auto hebben voor 1.324 euro. Natuurlijk wil je mooi 'Fijnnappa' leder in de auto voor 1.261 euro. Lichtmetalen velgen met 5 spaken mogen er ook wel bij voor een eurootje of 2.592 (plus de 1.426 euro die je aan extra BPM hiervoor betaald). Zelfs op veiligheid en techniek zijn nog een groot aantal opties verkrijgbaar die bij elkaar ruim 9.000 euro kosten.

Pakken we de optielijst van de geteste uitvoering erbij, dan is het toch even flink schrikken om een totaalprijs van 111.211 euro onderaan de streep te zien staan. Dan betekent dat voor de opties, pakketten en extra's die deze S5 bevat een complete Opel Grandland X gereden kan worden. Wel moeten we eerlijk toegeven; de testauto heeft bijna iedere denkbare optie aan boord.

Je beste vriend

Eigenlijk is de S5 de ideale vriend in alle omstandigheden. Genoeg ruimte voor vier personen, flinke kofferbak, geslaagd design en een heerlijke motor; beter kan je het bijna niet hebben. Audi heeft natuurlijk meer modellen die de letter 'S' met zich meedragen. Zo zijn er de S4 en de S6. Beiden leuke auto's, maar de S4 is kleiner en de S6 geeft minder 'fun'. Natuurlijk is er ook de RS5, maar dan kunnen de buren je scheef aan gaan kijken. De S5 blijft de topper die je graag wil hebben. Echter zitten ze in de rest van Duitsland ook niet stil. Neem een BMW 4-serie 435i; een zeer smaakvolle auto die aan sportiviteit niet onderdoet. Enfin; een kwestie van smaak en gevoel tijdens het rijden dat je zelf zou moeten ervaren. Wij kunnen je deze Audi S5 Sportback in ieder geval van harte aanbevelen.

  • Ideaal in alle omstandigheden
  • Prachtig design
  • Fijne bediening
  • Zeer prijzige opties
  • Geen spannend interieur