Mercedes-Benz C-Klasse
400 4MATIC Cabriolet

Joep de Heer - 13 november 2017

Alle dagen open

Kies je voor een cabriolet, dan rij je natuurlijk het liefst zo veel mogelijk met het dak open. Zodra er enkele zonnestralen door het wolkendek schijnen, gaat de kap eraf om in optima forma van je rit te genieten. Tot spijt van menig cabriorijder zijn de Nederlandse zomers veel te kort om te profiteren van al het fijne dat een cabriolet te bieden heeft. Mercedes-Benz heeft de oren en ogen de afgelopen jaren echter goed open gehouden om alle wensen van de cabriorijder te vertalen in een auto die op alle vlakken volledig tegemoet komt aan de berijder. En zie daar, de C-Klasse Cabriolet is geboren; moderne luxe met een jeugdige touch. En het belangrijkste: onbeperkt open rijden.

Instap cabriolet

Waar in het verleden de CLK als instap-vierzitscabrio dienst deed, heeft Mercedes-Benz deze titel nu overgedragen aan de C-Klasse Cabriolet. En dat is een primeur; nooit eerder was er namelijk een C-Klasse Cabriolet. Met een gesloten kap ontstaat een auto die grote overeenkomsten heeft met de C-Klasse Coupé. De basisafmetingen verschillen op enkele centimeters en de diamond grille is zelfs gelijk, evenals de koplampen en de lange motorkap. Als je de hoge taillelijn volgt, kom je uit bij de achterzijde die getooid is met een brede schouderpartij en smalle led-achterlichten. Hoewel we al verliefd kunnen worden op de auto met gesloten kap, komt het model het beste tot zijn recht wanneer deze eraf is. Ten aanzien van de Limousine is het model 15 millimeter verlaagd om de sportieve aspiraties van de auto beter tot zijn recht te laten komen. De kap - die we al eerder tegenkwamen in de S-Klasse Cabriolet - is tot een snelheid van 50 km/u te openen en te sluiten. Dit neemt net iets minder dan 20 seconden in beslag. Standaard wordt de kap geleverd in het zwart, maar tegen meerprijs is de kap ook te bestellen in het donkerbruin, -blauw of -rood. Ook optioneel is een meerlaagse stoffen akoestische kap die wind- en rijgeluiden verder beperkt. Bij Mercedes-Benz is werkelijk elke combinatie mogelijk.

Bekend materiaal

Eenmaal ingestapt, zien we het bekende recept dat ook gebruikt werd voor de C-Klasse Limousine en Estate. Het interieur doet nog steeds fris en opgeruimd aan en volstaat perfect in dit type auto. Een welkome toevoeging aan deze auto is de Airscarf. Dit is hoofdverwarming die ter hoogte van de nek warme lucht blaast en het bij lagere temperaturen aangenaam moet maken om met de kap open te rijden. Verder is geïnvesteerd in een slimme technologie die zichzelf aanpast wanneer de kap open of juist gesloten is. Zo zal er bij een open kap meer warme lucht op de handen van de bestuurder worden geblazen en wordt de luchtcirculatie automatisch uitgeschakeld. Om daarnaast het windgeruis tot een minimum te beperken, beschikt de auto over een windschermsysteem dat is geïntegreerd in het frame van de voorruit. Door het te koppelen aan een windscherm achter de achterzitplaatsen, beperkt het de turbulentie in de auto aanzienlijk.

Het achterin instappen wordt vergemakkelijkt doordat de stoelen elektrisch naar voren schuiven. Achter de voorstoelen is er plaats voor twee personen. Hoewel een persoon van 1.90 meter zich prima kan redden op deze achterbank, wordt een trip van meerdere uren niet aanbevolen. Doordat de rugleuning erg rechtop staat en de beenruimte beperkt is, is je houding als lang persoon niet optimaal. De kofferbak van 360 liter is ruim voor een cabrio en extra ruimte kan gecreëerd worden door de banken weg te klappen. Is de kap geopend, dan moet je het doen met 285 liter aan bagageruimte.

Meer dan genoeg

Op het moment dat de startknop wordt ingedrukt, horen we de zescilinder onder de kap tot leven komen. We rijden met de C 400 met een cilinderinhoud van 2.996 cc. Qua prestaties hebben we niets te klagen; met een koppel van 480 Nm en een vermogen van 333 pk sprint de Duitser in 5,2 seconden van de 0 naar 100 km/u. Standaard is het model begrensd op 250 km/u. Door de 4MATIC (vierwielaandrijving) van Mercedes is het geheel heerlijk in balans en voel je je als bestuurder continu in control. Het onderstel doet goed zijn werk en het is opvallend hoe weinig rolgeluiden er hoorbaar zijn. De C 400 is voorzien van de optionele luchtvering, die door middel van de verschillende rijmodi versteld kan worden van comfortabel tot een sportieve modus. Dit maakt de C-Klasse Cabriolet tot een echte allrounder; van een zonnige middag touren tot het stevige bochtenwerk op een landweg: alles is mogelijk.

Genoeg te kiezen

In het motorgamma vinden we uiteraard voornamelijk benzinemotoren. Aftrappend met de C 180 heb je een motor met 156 pk die de auto in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u trekt. Met een handgeschakelde zesbak is dit de instapper die in de prijslijst staat vanaf 51 mille. Leg daar een paar duizend euro bovenop en je krijgt de 9G-tronic-automaat. De C 200 is ook verkrijgbaar als handbak en automaat en is met 184 pk slechts 0,7 seconden eerder bij de honderd dan de C 180. Al een stuk leuker wordt het met de C 250 met 211 pk die net geen zeven seconden over de standaardsprint doet. Al deze motoren brengen hun kracht standaard naar de achterwielen en beschikken over een tweelitermotor. De drieliter V6 motoren zijn te vinden in de C 400 en C 43 AMG en altijd vierwiel-aangedreven. Dat deze auto's met een vermogen van 333 pk en 367 pk een stevig prijskaartje met zich meedragen, spreekt voor zich. Bij de C 400 mag gerekend gaan worden met een vanafprijs van 82 mille en met de C 43 kruip je dicht tegen de 97 mille aan. Met open kap genieten van de fantastische geluiden die een V8 produceert? Dan kom je uit bij de Mercedes-AMG C 63 of C 63 S. In net iets meer dan 4 seconden sprinten deze machines van 0 naar 100 km/u en brullen de motoren van 476 pk en 510 pk onder de kap. Kies je voor deze modellen, ga dan gerust uit van een prijs die begint rond de 130 mille. Van de diesel is er echter maar één: De C 220d is te bestellen als automaat of handbak en levert 170 pk.

Zoals we van menigeen premiummerk gewend zijn, is er voor de koper een zeer ruime keuze uit de meest uiteenlopende opties. Om orde in de chaos te creëren, biedt Mercedes de keuze uit een drietal voordeelpakketten. Het Business pakket biedt met een prijs van 1.295 euro een aantal onmisbare opties als een parkeerassistent en een navigatiesysteem van Garmin. Met het Premium pakket komt daar een intelligent lichtsysteem en een achteruitrijcamera bovenop. Echter raden wij aan om vooral voor het Premium Plus pakket te gaan. Met dit pakket heb je eigenlijk iedere te wensen optie tegen een prijs van zesduizend euro. Je besparing op de losse opties komt hierbij neer op bijna vierduizend euro.

Klaar voor de winter

De Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet is een welkome toevoeging aan het gamma van het Duitse merk. Op alle vlakken scoort het model goed en spijt van je keuze zal je niet snel krijgen. Hoewel de instapprijs markcomfort is, schrikken we wel van de optielijst. Met 26 mille aan opties zit het model natuurlijk ruim in de spullen, maar voor datzelfde bedrag heb je ook al een E-Klasse Cabriolet. De C 400 is een keurige auto die comfort en jeugdigheid op een optimale manier weet te vermengen. Vooral als je geen behoefte hebt aan het schreeuwerige van een AMG, biedt de C 400 alles wat je wilt hebben. Door goed te luisteren naar de klant staat hier een auto waarmee je iedere dag kan genieten van de frisse lucht. Laat de winter maar komen!

  • Allrounder
  • Comfortabel
  • Prachtig design
  • Door opties prijzig
  • Ruimte achterin