Fiat 500
1.2 Lounge

Bjorn Blokzijl - 14 december 2015

Gerijpt

Exact vijftig jaar na de introductie van de Nuova 500, kwam Fiat met hun eigen retromodel: simpelweg de 500. Het voorbeeld qua design was liefst achttien jaar in productie en kreeg in die periode enkel wat kleine wijzigingen te verduren. De eerste grote facelift voor de moderne variant kwam dit jaar. Het uiterlijk heeft een opfrisbeurt gekregen en Fiat belooft dat ook het onderstel is aangepakt. Bijzonder hierbij is de weer interessante 1.200 cc grote viercilindermotor in het vooronder.

Nooit eerder gezien

De basisvorm van de Fiat 500 overtuigt nog steeds. Het is het uiterlijk dat klanten de showroom in lokt en dat doet hij niet onverdienstelijk. In de kleine acht jaren dat de auto te koop is, gingen er in ons land ruim 51.000 exemplaren over de toonbank. Waarin vorig jaar met 7.000 auto's een groot aandeel heeft. Best knap voor een kleine auto die minimaal bijna 15 mille kost. Het opfrispakket voor het uiterlijk blijft daarom beperkt. Aan de voorzijde vallen de nieuw gemodelleerde, 'bozer' kijkende koplampen direct op. Samen met de wat scherper getekende lijnen op de bumper, loopt hij weer in de pas met grotere broer 500X. Leuk detail is de indeling van de LED-dagrijverlichting. Deze heeft nu dezelfde vorm als de twee nullen in de type-aanduiding - dus met de onderbreking op de helft. Ook de onderste grille met fraaie verchroomde puntjes maakt de auto nog meer bijzonder dan dat hij al is. Van opzij zijn alleen de wielen nieuw. Niet eerder was dit design leverbaar op de 500.

Hoewel de achterzijde in de basis gelijk is gebleven, is de look door enkel een nieuw ontwerp van de achterlichtunits behoorlijk anders. In het midden van de unit zit een 'gat' waarin een stuk plaatwerk in de kleur van de carrosserie is geplaatst. Overdag geeft dat vooral bij lichtere carrosseriekleuren een bijzonder, nooit eerder gezien effect. 's Nachts is het bij elke kleur een onderscheidend detail. Zet je de gefacelifte 500 naast zijn voorganger, dan is de nieuwe vooral wat stoerder, maar heeft hij zijn charme behouden en is dit misschien wel versterkt.

Iets bijzonders

Stap je vanuit een 'oude' 500 in de nieuwe, dan beleef je iets bijzonders. Hoewel er best wat veranderd is, zit alles nog op dezelfde plek. Nog steeds is de ergonomie niet bijster goed - de raambediening op de middenconsole is daar een toonbeeld van - maar toch weet je uit ervaring wel waar je het moet zoeken. Het nieuwe touchscreen bovenop het dashboard is het meest in het oog springende nieuwe onderdeel. Hierin huist het multimediasysteem - waaronder Tom Tom-navigatie. De bediening is vrij basic en daardoor eenvoudig, maar het systeem an sich is niet zo state-of-the-art als dat je verwacht in een auto als deze. Vooral de snelheid valt wat tegen.

Qua zitruimte is er weinig veranderd. Voorin zit je ruim, maar de achterbank zit er voor bestuurders langer dan 1,80 meter meer voor 'de show'. Voor kleine kinderen kan het nog, maar volwassenen hebben achterin niks te zoeken. In een goedkopere auto zoals een Aygo is er meer plek voor lijf en leden voor de achterpassagiers. Het zitcomfort voorin is toegenomen door de wat fermere stoelen. Stapte je na een langere rit als langere bestuurder wat vermoeid uit de auto, nu komen ook mensen rond de 1,90 fit uit de Fiat. Onder de achterklep is 185 liter bagageruimte beschikbaar. Voor de wekelijkse boodschappen is dit voldoende. Moet je shoppen bij bijvoorbeeld een meubelgigant, dan klap je de achterbank om en is 610 liter beschikbaar. Groot is anders, maar door de grote opening is het wel praktisch.

Vier is beter dan twee

Een facelift leent zich perfect voor het introduceren van nieuwe motoren. Vaak zijn dit krachtiger en zuiniger motoren die het gamma versterken. Bij de introductie van de 500 waren er twee vierpitters beschikbaar: een 1.2 en een 1.4. De laatste is inmiddels geschrapt maar de 1.2 prijkt weer vol trots in de prijslijst. Niet iedereen kan leven met het bijzondere karakter van de tweecilinder motoren in de 500. Vooral het brommerig geluid en het gevoel dat de motor constant af gaat slaan, zorgt voor negatieve gevoelens. Doordat Fiat de geluidsisolatie flink heeft verbeterd, maakt dat het samen met de prettige loop van de viercilindermotor een bovengemiddeld stille auto is.

Het vermogen bleef onveranderd met 69 pk. Voor dagelijks gebruik in en om de stad of het dorp heb je in een auto van dit formaat ook niet meer nodig. Op de snelweg moet je bij inhaalacties of meer tijd plannen, of terug schakelen om er meer gang in te brengen. Schakelen is in de Fiat 500 geen straf. De pook zit op een prettige hoogte en het wisselen van de verzetten gaat direct en met gevoel. Het rustige en weinig uitdagende karakter zorgt voor een verbruik van 5,8 liter per 100 kilometer. Zuiniger kan eenvoudig door minder kilometers in de stad te maken. Op lange ritten op buitenwegen, daalt het verbruik zelfs naar een waarde onder de vier liter per 100 kilometer.

Op een hoger plan

Als basis voor de 500 werd acht jaar geleden de Panda genomen. Na wat aanpassingen aan het onderstel reed de eerste generatie al een stuk beter dan de auto waar hij zijn onderstel mee deelt. Het was vooral de wat springerige achtertrein op slechter weggedrag die de auto een wat minder volwassen weggedrag gaf. De ingenieurs van Fiat hebben dit commentaar ter harte genomen en het onderstel flink aangepakt. Door de korte wielbasis zijn korte oneffenheden nog steeds geen grote vrienden van de 500, maar hij verwerkt ze een stuk beter dan voorheen.

Ook het weggedrag op een vlakke weg is indrukwekkend. Zo strak als een MINI is het nog niet, maar de DS3 wordt geëvenaard. Vooral op stuurgevoel heeft Fiat nog wat te winnen. Commando's van het stuurwiel volgt de auto strak op, maar het gevoel zoals de MINI geeft, ontbreekt nog. Hoewel het motortje er voor zorgt dat je niet vaak de snelweg gaat opzoeken, is hij ook op hogere snelheden stabiel. Naast het mooie uiterlijk en het hoogwaardige interieur, zit de relatief hoge vanafprijs duidelijk in het onderstel. Vergeleken met auto's als de Picanto en de Up! staat de Fiat 500 duidelijk op een hoger plan als het aankomt op onderstelraffinement.

Verantwoord

In vergelijking met zijn grote voorbeeld, is de nieuwe generatie Fiat 500 op de helft van zijn levensduur. Hoewel de facelift zo op het eerste oog beperkt is gebleven tot wat uiterlijke wijzigingen, is Fiat niet over één nacht ijs gegaan. De concurrentie wordt steeds sterker en voor minder geld rijd je ook in een goed uitziende A-segmenter. Toch kan de 500 zijn hogere prijs goed verantwoorden. Het interieur is niet alleen hoogwaardiger als het aankomt op materiaalgebruik, ook is het design bovengemiddeld voor deze klasse en zit hij goed in zijn spullen. Het volwassen rijgedrag maakt het plaatje af. Wil je een rustig lopende, eenvoudig zuinig te rijden en stille motor, dan dien je de kiezen voor de viercilinder 1.2. Meer dan ooit past dit motortje perfect bij het karakter van de 500. Achttien jaar is een lange tijd voor een model, maar wij zien de Fiat 500 zijn voorbeeld daarin wel evenaren.

  • Nog mooier exterieurdesign
  • Luxe van binnen
  • Fijne rijeigenschappen
  • Duur
  • Weinig ruimte op achterbank...
  • ... en in de bagageruimte