Onderscheidend zijn; eens was dat een belangrijke missie bij Citroën. Neem modellen als de 2CV, DS, BX en de XM die stuk voor stuk op een aantrekkelijke manier variëteit in het straatbeeld aanbrachten en vooruit liepen op comfort. Eind jaren negentig verslofte dit 'eigenzinnige' karakter en daarmee de zichtbaarheid van Citroën. De modellen werden meer allemansvrienden; er werd gericht op een breed publiek. De liefhebber van smaakmakende Franse designs werd ruw aan de kant geschoven en kwam niet meer aan zijn trekken binnen het merk. Totdat in het jaar 2014 de C4 Cactus het licht zag, met een ontwerp dat enkel afkomstig kon zijn uit een echt Frans autohart. De Cactus is een succesnummer met een uitroepteken. De designdetails van deze C4 worden nu opnieuw ingezet bij de nieuwe C3 en daar kan men niet omheen. Is dit het begin van een nieuw tijdperk voor de B-segmenter van Citroën?
Stralend fris! Dit zijn de eerste woorden die in ons opkomen na een korte blik op de C3. Onopvallend de straat inrijden is onmogelijk met deze Fransoos. Net als bij de Opel Adam kun je het met de C3 zo bont maken als wil. De auto is te bestellen in 36 verschillende kleurcombinaties. Alsof dat nog niet genoeg is, zien we de welbekende Airbumps van de Cactus terugkomen op de C3. Weliswaar zijn ze kleiner dan bij zijn grote broer, nog steeds is het een stijlelement waar de ogen direct gericht op zijn. Andere elementen - zoals de voorkant met de bolle carrosserievormen en het plastic boven de wielkasten - doen allen snel denken aan de C4. Al met al staat er een leuke wagen die op geen enkel vlak refereert aan het onopvallende imago waar Citroën zich eerder in bevond. Vindt je de Airbumps een grote afknapper? De C3 is ook leverbaar zonder deze luchtkussens.
Eenmaal ingestapt zien we opnieuw veel vergelijkingen met de Cactus. Zowel de stoelen, het stuur en de deurhendels zijn overgenomen. Waar aan de buitenzijde onze ogen vielen op de Airbumps, komen deze rechthoeken ook in het interieur terug. Op de deuren, de luchtroosters en het stuur zien we steeds opnieuw de vierkanten met afgevlakte hoeken. Vanuit de bestuurderstoel kijken we naar een analoge toerenteller en snelheidsmeter met daartussen een schermpje. Op het middenconsole prijkt een zeven inch infotainmentsysteem met diverse connectiviteit functies. Zo kan via Wi-Fi het infotainmentsysteem worden gekoppeld aan een telefoon. Door een dashcam met een Full-HD-camera - die geplaatst is achter de binnenspiegel - kunnen video's en foto's worden gemaakt die door het infotainmentsysteem naar een telefoon kunnen worden verstuurd. In geval van een botsing worden automatisch de eerste 30 seconden voor én de eerste 60 seconden na de impact vastgelegd, zodat dit later teruggekeken kan worden via de telefoon.
De voorstoelen zijn zacht en bieden, ondanks de brede zit, voldoende zijsteun. De stoelen zijn vrij plat opgezet, wat ons doet afvragen of er na een rit van een paar uur geen rugklachten kunnen ontstaan. Achterin is de ruimte beperkt; personen van 1,90 meter kunnen er net zitten maar de kans bestaat dat het hoofd in aanraking komt met het plafond. Met een kofferruimte van 300 liter draait deze C3 prima mee binnen het B-segment en is zelfs net iets groter dan zijn broertje, de 208.
Tijdens het rijden merken we dat Citroën terug wil naar zijn roots. De alom geroemde zachte vering uit de 2CV lijkt één op één overgenomen in de C3. Hobbels worden goed opgevangen en de auto is merkbaar zacht geveerd. Citroën heeft de begindemping soft gehouden en de einddemping juist strakker. Hierdoor blijft het rijden op onregelmatig wegdek comfortabel en niet bonkend. In het verkeer komt de 1,2 PureTech benzinemotor goed mee. Vooral de versie met 110 pk en een turbo komt op de Nederlandse wegen niets tekort. Schakelen gaat met lange 'Franse' halen en het motorgeluid wordt - ook op hoge toeren - opvallend goed gedempt door de isolatie. Aan de veiligheid is ook gedacht, met zaken als een systeem dat aangeeft wanneer er door onoplettendheid over wegbelijning gegaan wordt (LDWS), dodehoekdetectie, verkeersbordherkenning, parkeerhulp en een achteruitrijcamera.
De C3 is leverbaar met drie benzinemotoren en twee dieselmotoren die rechtstreeks afkomstig zijn uit de Peugeot 208 en C4 Cactus. In de categorie benzinemotoren kan worden gekozen uit de 1.2 liter PureTech met 68, 82 of 110 pk waarbij laatstgenoemde is uitgevoerd met een turbo. Dieselen gaat met de 1.6 liter BlueHDi met 75 of 100 pk. Al deze motoren zijn vooralsnog gekoppeld aan een handbak met start-stop systeem. Vanaf februari 2017 zal de benzinemotor met 110 pk ook leverbaar worden met een EAT6 6-traps automatische versnellingsbak.
Wat is het prijskaartje van al deze Franse goedheid? Voor de instapper dient nog net geen 14 mille te worden achtergelaten bij de dealer. Je rijdt dan de 'LIVE' uitvoering met 68 pk. Een stapje hoger op de ladder komen we bij de 'FEEL' uitvoering die diverse extra's biedt in vergelijking met de 'LIVE'. Hierbij moet gedacht worden aan stijlelementen als LED dagrijverlichting, mistlampen en airconditioning. De 'SHINE' uitvoering bezit alles wat het hartje begeerd en is volgestopt met luxe die tot nu toe enkel in het hogere segment te vinden was. Hiervoor dient dan wel ?20.000,- te worden uitgegeven. Kruis je vrijwel de gehele optielijst aan, dan kom je uit bij het gereden model waarvoor ?22.584,- betaald mag worden. Al met al een behoorlijke prijs, zeker wanneer deze naast de Cactus wordt gezet, waarbij de prijzen starten rond de ?18,000,-. Plaatsen we de prijs in perspectief met concurrenten als de Corsa en de Clio, dan zien we dat rond hetzelfde uitrustingsniveau vergelijkbare prijzen worden gevraagd. Dit rechtvaardigt de gestelde prijs van de C3 enigszins.
Op zoek naar een frisse en comfortabele auto zonder allerlei sportieve toeters en bellen? Dan ben je bij Citroën helemaal aan het goede adres. Het is in alle opzichten duidelijk geworden dat Citroën terug wil naar de wortel, wat resulteert in een uiterst comfortabele en onderscheidende auto. De jonge Fransoos is werkelijk een welkome afwisseling in het straatbeeld en helemaal bij de tijd. We hopen dat Citroën deze positieve vibe blijft vasthouden en zich blijft bewegen op de ingeslagen weg. Deze C3 zet in ieder geval een grote stap in de goede richting.