Abarth 595C
1.4 T-Jet 180 Competizione

Bjorn Blokzijl - 16 december 2016

Imagoverbeteraar

De bladeren vallen van de bomen, het wordt kouder en steeds vaker word je geconfronteerd met een stevige herfstbui. Het lijkt alsof we geen slechter moment konden uitkiezen om met een cabriolet op pad te gaan. Echter, voor een Abarth maken we graag een uitzondering. Voorzien van een strakgetrokken uiterlijk - geheel in lijn met zijn Fiat-broertje - gaan we op weg met de 595C 1.4 T-Jet 180 Competizione. Een lange naam voor een autootje van dit formaat, maar met een sportieve inborst. Of hij zijn forse prijs waard is, zal blijken.

Hartekreet

Een auto als een Abarth koop je niet met het hoofd maar met het hart. Het hart wil een auto met emotie en het is dat waarmee de 595C Competizione enorm overloopt. Beginnende bij de neus is het onderscheid met de normale 500 duidelijk zichtbaar. Het geheel ziet er een stuk dikker uit, door de fors aangezette luchtinlaten in zwart kunststof, de grote 'gaten' in de carrosserie die voor extra lucht voor de motor moeten zorgen en de ietwat uitgeklopte bumpers. Fraai detail is het woord 'Abarth' in het kunststof in de onderste luchtinlaat. Het lijkt op wat Audi bij de RS 6 doet, maar het is wat minder opvallend aanwezig. Aan de achterzijde komen onder de bumper en diffuser maar liefst 4 uitlaatpijpen naar buiten. De bumper is wat dikker gemodelleerd en dit wordt extra aangezet door verticale luchtuitlaten op de hoeken. Aan de voor- en achterkant kun je de Abarth niet snel verwarren met de Fiat, en ook de zijden werden niet ongemoeid gelaten. Het logo net onder de zijruit is nog de meest subtiele aanpassing. Geheel historisch verantwoord staat de merknaam overduidelijk aan de onderzijde van de flanken en achter de zwarte wielen prijken gele remklauwen. Hoewel de gewone Fiat 500 al een bijzonder uitziend karretje is - zeker in zijn segment - overtreft de Abarth dit volledig.

Flink aangepakt

Vaak krijgt het uiterlijk van een auto een hoop aandacht als het gaat om een sportief model, maar blijft het interieur daarbij meestal achter. Meestal blijft het bij wat gekleurde biesjes, een bijzonder paneeltje en sportstoelen. Zo niet in de Abarth. In de basis is het interieur identiek aan de rest van de 500's - met dezelfde multimedia- en aircobediening - maar de lijst met aanpassingen is behoorlijk lang. Om het rijgenot te verbeteren is er een sportief stuurtje geplaatst. Met lekkere dikke randen, plekken voor je duimen en een afgeplatte onderkant, is het een fijne toevoeging. Datzelfde geldt voor het dikke pookje en de professioneel ogende stoelen. Met een carbonafwerking aan de achterkant, Abarth-opdruk en een combinatie van leer en alcantara zouden deze zetels niet misstaan op een auto die geschikt is om het circuit op te gaan. De zit is wat aan de hoge kant, maar dat is het resultaat van de basisauto en de forse stoelen. Daarnaast vind je overal fraaie details die het interieur echt afmaken. Het alcantara op het stuur en op de kap boven de klok zijn hiervan een voorbeeld. Dat het niet bij simpele, achteraf aan te passen zaken blijft, blijkt uit de toepassing van de turbodrukmeter links van de centrale klok. Druk je op de Sportknop, dan verschijnt dit woord in deze meter. De zitruimte in een Fiat 500 is al niet enorm, de grote kuipstoelen maken het er niet beter op. Op de achterbank hebben enkel kleine kinderen wat te zoeken of - zoals wij deden - tassen met boodschappen. De boodschappen kun je überhaupt beter daar plaatsen, want de bagageruimte is niet alleen klein - 185 liter slechts - hij is ook slecht te bereiken door het kleine klepje. Bijzonder aan een auto waar details niet vergeten zijn, is het feit dat er een '500'-logo op het dashboard prijkt en niet '595' zoals op de rest van de auto.

Zeker geen prijspakker

Ben je helemaal gevallen voor een Fiat 500, dan is de zwaarste motorisering die je kunt bestellen de TwinAir 105. Met 105 pk op de voorwielen ben je zeker geen stakker, getuige een standaardsprint van 10 seconden en een top van 188 km / u. Voor meer uiterlijk vertoon is de auto uitgevoerd als S. Meer vermogen en een sportievere uitstraling kun je krijgen door aan te kloppen bij Abarth. Voor net iets meer dan 26 mille koop je een 595C met een 145 pk sterke 1.4 T-Jet in het vooronder. Via de Turismo met 165 pk kom je bij het topmodel: de Competizione. Met 180 pk en een koppel van 250 Nm moet hij een top halen van 225 km / u en de '100' bereiken in 6.7 seconden. Met een vanafprijs van 33.709 euro is de topper in het 595C-gamma geen prijspakker, maar je hebt wel iets bijzonders in handen. Voor de gelegenheid is de auto die wij reden aangekleed met het Pack Color - zwarte buitenspiegelkappen, de striping en zwart gekleurde elementen op de voor- en achterbumper - en Pack Performance. Met een prijs van 275 euro is eerstgenoemde een smaakgevoelige, maar naar onze mening een fraaie toevoeging. Wil je de auto echt afmaken, zowel optisch als in rij- en stuurgedrag, dan zal je ook de 2.700 euro moeten aftikken voor het Pack Performance. 17 Inch lichtmetaal en een in de zijruit verwerkte antenne zijn zaken die de auto er beter uit laten zien en de geweldige sportstoelen zijn een must voor een sportief rijgedrag. Maar het mechanisch slipdifferentieel dat je krijgt in dit pakket is misschien wel dé reden om er een kruisje bij te zetten.

Elk paard komt tot zijn recht

Al het voorgaande klinkt op papier natuurlijk geweldig, maar het gaat er bij auto's als deze om hoe hij z'n vermogen op de weg zet. 180 Pk op de voorwielen van een kleine auto als deze, is niet mis. Toch kun je elk paardje volledig gebruiken, zelfs op bochtige wegen. Dit komt mede op het conto van het limited slipdifferentieel - onderdeel van het Pack Performance. De voorwielen reageren precies op de stuurbewegingen en geven een hoop informatie door aan de bestuurder van wat er onder wielen gebeurt. Van overhellen is door het straffe onderstel geen sprake, maar rijcomfort is daardoor ver te zoeken. Maar als je hierop gesteld bent, moet je niet kiezen voor een Abarth. Wat meewerkt aan het plezierige rijgedrag is de strak schakelende versnellingsbak. Met vijf verzetten lijkt hij de trend van de opmars van de zesbak te missen, maar door goed gekozen overbrengingen mis je de '6' in de praktijk niet. Er komt een geweldig geluid uit de uitlaten, waardoor accelereren een waar feest wordt. Zeker als je het cabriodak gedeeltelijk of geheel opent - wat door de enigszins beschutte plek voor de inzittenden al bij een lage buitentemperatuur kan - hoor je een fijne roffel en de nodige ploffen en knallen van onder de achterbumper vandaan komen. Met een druk op de Sportknop wordt het spektakel enkel groter en laat de auto een geluid horen die maar door weinig viercilindermotoren wordt overtroffen.

Altijd pret

In Europa komen nauwelijks schorpioenen voor, behalve dan in Italië. En juist dat exemplaar is niet veel gemener dan een wesp. Het lijkt een vervaarlijk beestje dat prima past bij het karakter van de auto, maar schijn bedriegt dus. Toch maakt de Abarth 595C Competizione een hoop goed voor het imago van de geleedpotige. In zijn klasse is hij uniek en biedt hij zoveel meer dan welke concurrent dan ook. Goed, de auto kost een lieve duit en voor de gemiddelde consument blijft hij daarom onbereikbaar. We snappen het daarentegen wel dat je niet kiest voor een dikke Golf, maar voor de rappe Italiaan. Als je wilt opvallen in het wat grijze beeld van het Nederlandse verkeer en bovenal wil genieten van elke kilometer die je maakt, dan is een proefrit in de Abarth een aanrader. We weten zeker dat je daarna niks liever wil dan elke dag je te zetelen in de kuipstoelen, het dak open te gooien en te genieten van al het goede wat hij te bieden heeft.

  • Heerlijke aandrijflijn
  • Onderscheidend interieur- en exterieurontwerp
  • Geweldige rijeigenschappen
  • Wel erg prijzig
  • Kleine, slecht bereikbare kofferruimte
  • Bijna geen ruimte op de achterbank